شماره ۴۶۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۶ دي
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

دیدار سیدعمار حکیم با دکتر ظریف
 سیدعمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق ديروز با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، در تهران ملاقات کرد. دکتر ظریف در این دیدار، ایفای نقش هوشمندانه و سازنده علما، مراجع و رهبران مذهبی عراق را مایه افتخار دانست و از رویکرد سیاستمداران عراقی به‌ویژه آقای حیدر‌العبادی در راستای تقویت انسجام ملی و همچنین گسترش همکاری‌های دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران و مقابله با تروریزم به‌عنوان دشمن مشترک دو کشور، قدردانی کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اجتماع بزرگ اربعین در کربلا به‌عنوان یک نماد وحدت بخش اسلامی و انسانی، لطف و میهمان‌نوازی مردم عراق از زائران ایرانی را فراموش نشدنی و قابل تقدیر توصیف کرد. رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های بالای همکاری دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و بازرگانی تأکید كرد. عمار حکیم ضمن اشاره به مناسبات راهبردی و روابط مستحکم و عمیق بین ایران و عراق، تلاش و همکاری‌های هرچه بیشتر برای تبدیل چالش‌ها به فرصت برای ملت دو کشور را ضروری برشمرد.

رئیس‌جمهوري فرانسه:  در مذاکرات هسته‌ای، کاملا قاطع هستیم
رئیس‌جمهوري فرانسه روز دوشنبه گفت کشورش در مذاکرات هسته‌ای با ایران موضعی «قاطع» دارد و هنوز مشخص نیست که بتوان با تهران به توافق جامع رسید. به گزارش فارس، «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه که با شبکه رادیویی «فرانس اینتر» گفت‌وگو می‌کرد، در این رابطه گفت:  «ما با ایران ارتباط داریم. آیا می‌توانیم تا پایان ژوئن با ایران به توافقی برسیم که (بر اساس آن) این کشور (ساخت) تسلیحات هسته‌ای را رد کند؟ وی افزود:  «فرانسه در این موضوع کوتاه نخواهد آمد و کاملا قاطع خواهد بود. اگر ایران به روشنی نشان ندهد که تسلیحات هسته‌ای را رد می‌کند، از سوی فرانسه موافقتی صورت نخواهد گرفت». رئیس‌جمهوری فرانسه در ادامه مصاحبه، گفت: «در عین حال، ایران شریکی برای رسیدن به ثبات در عراق و سوریه است. به همین جهت، بهتر است که توافق هسته‌ای حاصل شود».

کنگره به دنبال نابود کردن توافق هسته‌ای اوباما با ایران است
روزنامه تایمز در گزارشی تأکید کرد کنگره با اکثریت جمهوریخواه آمریکا درصدد «غرق کردن امیدهای اوباما برای امضای توافق هسته‌ای با ایران است». روزنامه انگلیسی «تایمز» در گزارشی با عنوان «کنگره درصدد غرق کردن توافق هسته‌ای اوباما با ایران است»، نوشت: جمهوریخواهان که به‌تازگی (به‌دلیل کنترل مجالس سنا و نمایندگان) جسارت یافته‌اند، درصددند امیدهای باراک اوباما برای امضای توافق هسته‌ای را از بین ببرند». این روزنامه در ادامه گزارش خود با اشاره به پایان تعطیلات‌سال نوی میلادی نوشت: ‌«حزب جمهوریخواه برای نخستین‌بار در دوره ریاست‌جمهوری اوباما، از فردا با اکثریت بر دو مجلس سنا و نمایندگان به واشنگتن دی سی برمی‌گردد». تایمز تأکید کرد: ‌«یکی از اولویت‌های اصلی هدف قرار دادن جمهوریخواهان، تلاش اوباما برای توافق هسته‌ای با تهران است».

وزیرخارجه کویت:  با ایران براساس قوانین بین‌المللی رفتار می‌کنیم
وزیر امورخارجه کویت، ایران را کشوری مهم و بزرگ توصیف کرد. به گزارش ایسنا، شیخ صباح خالد الحمد الصباح در گفت‌وگو با رسانه‌های مصری گفت: ایران کشور مهم و بزرگی است که منافعی در منطقه خلیج (فارس) دارد. وی با بیان این‌که ما با این کشور براساس قوانین بین‌المللی رفتار می‌کنیم، تهران را به دخالت در امور داخلی‌ کشورها متهم کرد و مدعی شد:  با هرگونه دخالت این کشور در امور داخلی کشورهای منطقه خلیج (فارس)‌مخالفیم. وزیرخارجه کویت در ادامه ضرورت توجه به برنامه هسته‌ای ایران را خواستار شد. وی همچنین با اشاره به آنچه از آن به‌عنوان «نگرانی کویت، کشورهای منطقه خلیج فارس و آمریکا از برنامه هسته‌ای ایران» یاد کرد، گفت: ایران باید طبیعت برنامه هسته‌ای‌اش را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیح دهد به‌ویژه این‌که در صورت نشت مواد هسته‌ای، کویت در معرض خطر قرار خواهد داشت. این ادعا درحالی است که مقامات کشورمان همواره دخالت در امور کشورهای منطقه را رد کرده‌اند.


تعداد بازدید :  214