شماره ۴۶۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۶ دي
صفحه را ببند
خروج جاده از جنگل گلستان شاید وقتی دیگر
جاده گلستان همچنان قتلگاه پلنگ‌ها می‌ماند
مشاور سازمان محیط‌زیست: پایین آمدن قیمت نفت ، ساخت مسیر جایگزین پارک ملی گلستان را متوقف کرد

شهروند| قتلگاه حیات‌وحش با پارک ملی گلستان خداحافظی نمی‌کند. یک ماه و نیم پس از آن‌که اسماعیل مهاجر، مدیرکل محیط‌زیست استان گلستان از کلیدخوردن خروج جاده از پارک ملی گلستان خبر داد و لبخند رضایت را روی لبان فعالان محیط‌زیست نشاند، حالا خبرها از مسکوت ماندن پروژه خروج جاده مرگ از جنگل گلستان حکایت دارد.
مشکل تأمین اعتبار و مسائل اقتصادی که یک‌دهه اجازه خروج جاده را به پارک ملی گلستان نداده بود، بار دیگر گریبان جاده را گرفت و اجرایی کردن این پروژه را بار دیگر به آینده‌ای موکول کرد که معلوم نیست چه زمانی خواهد بود.
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره می‌گوید: «اراده دولت بر احداث جاده جایگزین پارک ملی گلستان است اما فعلا به علت برخی مسائل اقتصادی این طرح مسکوت مانده است.»
جاده پارک ملی گلستان در حالی همچنان میهمان پارک ملی خواهد بود و برنامه خروج آن مسکوت مانده است که سالانه صدها هکتار از اراضی پارک ملی گلستان در مسیر جاده این پارک به دلیل سهل‌انگاری مسافران خودروهای عبوری در آتش می‌سوزد و هر‌سال به‌طور متوسط 100 رأس از حیوانات حیات‌وحش با برخورد با خودروهای عبوری تلف می‌شوند.
به گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست، در سال‌های 86 تا 93، 27‌درصد پلنگ‌های ایران در جاده‌ها تلف شده‌اند که 83‌درصد آن در جاده پارک ملی گلستان اتفاق افتاده است. همچنین به گفته مدیر پارک، تعداد تلفات حیوانات در جاده پارک نسبت به‌ سال گذشته به علت افزایش تردد مسافران از این جاده، 52‌درصد افزایش داشته است.
با این حال هنوز هم ضرورت احداث جاده جایگزین نتوانسته خود را پررنگ کند و در اولویت قرار بگیرد. در این‌باره سعید نمکی به ایرنا می‌گوید: «جاده جایگزین «واریانت» شمالی پارک ملی گلستان از مسیر گلی‌داغ، کلاله و مینودشت به آشخانه عبور می‌کند که از جاده کنونی حدود 30 کیلومتر طولانی‌تر است و 18کیلومتر آن گذرگاهی است که از مناطق بسیار پرپیچ‌وخم می‌گذرد که نیازمند زیرسازی بسیار پرهزینه‌ای است. بر این اساس میزان بودجه موردنیاز احداث این جاده جایگزین برآورد شد که به علت سخت بودن مسیر، هزینه‌ای حدود 10برابر بودجه اولیه برآورد شده است.
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به این‌که دولت این مبلغ را رد نکرده است، ادامه می‌دهد: «رئیس‌جمهوری فعلا به دلیل کاهش درآمدهای دولت به علت قیمت پایین نفت، احداث آن را به زمانی که وضع درآمدی بهتر شود موکول کرده است. این به آن معنا نیست که پروژه جایگزین اجرا نمی‌شود بلکه فقط مسکوت مانده تا در زمان مناسب اجرای آن آغاز شود.»
او معتقد است، از جاده کنونی که از میان جنگل گلستان می‌گذرد نیز به‌عنوان جاده اکوتوریستی استفاده می‌شود، البته با رعایت تمام ملاحظات زیست‌محیطی زیرا این منطقه از نظر تنوع‌زیستی گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار غنی است و حفاظت از آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.
هر‌ سال صدها هکتار از اراضی پارک ملی گلستان در آتش می‌سوزد، آتش‌سوزی‌هایی که به دلیل سهل‌انگاری مسافران عبوری از این جاده اتفاق می‌افتد خسارات بسیاری را به پارک ملی گلستان و زیستگاه گونه‌های مختلف حیات‌وحش وارد می‌کند. نمکی در این‌باره هم می‌گوید: «بررسی‌ها نشان می‌دهند 85‌درصد آتش‌سوزی جنگل گلستان توسط مسافران عبوری اتفاق می‌افتد، بنابراین اجرای هرچه سریع‌تر این طرح الزامی است.»
او با اشاره به این‌که رئیس‌جمهوری در سفر اخیر خود به استان گلستان قول احداث جاده جایگزین را به اهالی منطقه داد، تأکید می‌کند: «اجرای این پروژه قطعا اجرا خواهد شد اما نیازمند کار کارشناسی دقیق و علمی است. با احداث جاده جایگزین 80روستا در مسیر به شبکه سراسری راه‌های کشور می‌پیوندند.»
سالانه 80 تا 120 رأس حیات‌وحش در جاده گلستان تلف می‌شوند
احداث جاده جایگزین جنگل گلستان در حالی به دلیل کاهش درآمدهای دولت به علت قیمت پایین نفت، به زمانی دیگر یا به قولی زمانی مناسبت‌تر موکول شده که به گفته مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، سالانه دست‌کم ۸۰ تا ۱۲۰ رأس از حیات‌وحش آن منطقه به دلیل وجود این جاده، کشته می‌شوند.
محمد درویش درباره راه‌حل جلوگیری از کشته‌شدن حیوانات در مسیر جاده‌ای که از میان جنگل گلستان عبور می‌کند، به ایلنا می‌گوید: «راهکاری که محیط‌زیست پیشنهاد داده، این است که مسیر جاده از میان این جنگل تغییر کرده و از محور شمالی عبور کند، درواقع جاده کنونی باید تنها کارکرد اکوتوریستی داشته باشد و از محور شمالی به‌عنوان محور ترانزیت استفاده شود. ارزیابی‌های این طرح انجام شده و همه‌چیز مهیاست تا دولت این تصمیم را بگیرد، سازمان حفاظت محیط‌زیست هم به جد پیگیر تغییر مسیر این جاده خواهد بود.»


تعداد بازدید :  196