شماره ۴۶۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۶ دي
صفحه را ببند
د‌یار

پرورش ملکه زنبور عسل در طبیعت زیبای پارسیان
مدیر جهادکشاورزی شهرستان پارسیان با اشاره به تولید ملکه‌های اصلاح شده و عدم نیاز به واردات ملکه‌های خارجی و وابسته‌ نبودن صنعت زنبورداری و تولید ملکه‌ای با صفات افزایش جمعیتی، گفت: هدف از اجرای این طرح رفتار بهداشتی (مبارزه با کنه و بیماری‌ها)، عسل‌آوری و زنده‌مانی نوزادان است.
به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان، یعقوب دلدار اظهار داشت: این طرح در استان‌های اصفهان، گلستان، گیلان، خراسان‌رضوی، اردبیل، جیرفت، فارس و آذربایجان‌غربی نیز در حال اجراست.
وی اذعان داشت: باتوجه به سردی هوا در کشور، پایین بودن درجه هوا در استان‌های دیگر، این طرح مخصوصا در شهرستان پارسیان و با نظارت توسط مشاور این طرح و باتوجه به آب و هوای مناسب و طبیعت زیبا درحال اجراست.
مدیر جهادکشاورزی پارسیان در ادامه با اشاره به تعداد 70کلنی زنبور عسل و تعداد 200 فروند ملکه، افزود: داخل هر کندو 40هزار زنبور کارگر و نژاد ایرانی درحال پرورش است.

برداشت بیش از50 هزارتن مرکبات در میناب
مدیر جهادکشاورزی شهرستان میناب گفت: 52هزار و500تن مرکبات از سطح  ۸‌هزار و 868 هکتار از باغ‌های شهرستان میناب، برداشت شد.
به‌گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان، مهدی عباس‌پور افزود: از این میزان سطح زیرکشت مرکبات در میناب، 3هزار و500 هکتار آن مثمر و 5هزار و 368 هکتار آن نهال است. وی ابراز داشت: پرتقال، لیموشیرین، لیموترش، نارنگی، گریپ‌فروت و نارنج از مهم‌ترین مرکبات برداشت شده است.
عباس‌پور با بیان این‌که، سطح زیرکشت مرکبات‌ سال‌گذشته در میناب، 8هزار و 368 هکتار بود، اضافه کرد: حذف لیموترش آلوده و جایگزینی با سایر مرکبات از دلایل عمده افزایش سطح مرکبات این شهرستان است.
به‌گفته این مقام مسئول، راونگ، تلنگ، کریان، چراغ‌آباد، زرتوجی، بخش توکهور و هشتبندی از عمده نقاط تولید مرکبات در میناب هستند.
وی یادآور شد: فصل کاشت این نهال از دی و بهمن‌ماه آغاز می‌شود و گلدهی آن در بهمن و اسفند است و برداشت لیموترش از خردادماه آغاز و انواع دیگر مرکبات تا آبان‌ماه ادامه دارد.

آغاز برداشت ذرت از مزارع شهرستان رودان
مدیر جهادکشاورزی شهرستان رودان گفت: برداشت ذرت از مزارع این شهرستان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود 3هزار و 150 تن محصول ذرت از مزارع رودان برداشت شود. به‌گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان، سهراب مرشدی اظهار داشت: کار برداشت ذرت از سطحی معادل 450 هکتار از مزارع شهرستان رودان آغاز شد. وی، عمده کشت ذرت را در روستاهای نازدشت و مسافرآباد بخش رودخانه بیان کرد و همچنین افزود: سطح زیرکشت ‌سال قبل 400 هکتار و با تولید 2هزار و800 تن بوده است. مرشدی اظهار کرد: 30درصد سطح زیرکشت ذرت در شهرستان به‌صورت آبیاری تحت فشار (آبیاری بارانی، سیستم دوار مرکزی) و مابقی به‌صورت سنتی است. وی، زمان کاشت محصول ذرت را در بخش رودخانه، شهرستان رودان، از مردادماه تا پایان شهریورماه اعلام و زمان برداشت آن را نیز از اوایل دی‌ماه عنوان کرد.
این مقام مسئول، سطح زیرکشت محصولات زراعی شهرستان را 11هزار هکتار اعلام کرد و گفت: 85‌درصد از اراضی زراعی و باغی شهرستان به‌صورت آبیاری تحت‌فشار اجرا می‌شود.


تعداد بازدید :  311