شماره ۲۰۱۲ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۹ تير
صفحه را ببند
دلجویی روحانی از محمدجواد ظریف
رئیس‌جمهوری: وزارت خارجه نماد قدرت سیاسی است
روحانی: تصمیم گرفتیم در جاهای شلوغ که محل اجتماع مردم است، در مترو، اتوبوس، بعضی از بازارچه‌ها و ادارات دولتی پوشیدن ماسک الزامی شود. اگر کسی آمد و دارای ماسک نبود در محل سرپوشیده شلوغ به او خدمت ارایه نشود

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، روز گذشته در جلسه هیأت دولت به صورت تلویحی به موضوع توهین به وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ورود و از وزیر امور خارجه دلجویی کرد. هرچند روحانی صراحتا به اتفاق روز یکشنبه اشاره نکرد، اما تصریح کرد: «هر کشوری که دارای قدرت‌های ملی است (قدرت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی) یک نماد دارد. نماد قدرت سیاسی وزارت خارجه و نماد وزارت خارجه شخص وزیر خارجه است.» روز یکشنبه محمدجواد ظریف در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با فریاد «دروغگو»ی برخی از نمایندگان مواجه شد و کار تا آنجا پیش رفت که جوّ مجلس برای دقایقی متشنج شد. روحانی با اشاره به رویکرد امام خمینی(ره) درباره وزارت خارجه گفت: «امام(ره) در دوران رهبری‌شان همیشه برای این مسأله اهمیت خاصی قائل بودند که وزیر خارجه مورد احترام باشد. رهبر معظم انقلاب هم همیشه هر کجا بودیم، شاهد بودیم که همواره از دولت و وزیر خارجه حمایت کردند.» روحانی تصریح کرد: «در این هفت سال کارهای بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفته است؛ این کار آن‌قدر باعظمت است که دشمنان هم ناچارند در برابر این عظمت کار پذیرا باشند و قبول کنند.»رئیس‌جمهوری گفت: «در این مدت قطعنامه‌های شورای امنیت کنار گذاشته شده است که قطعنامه‌های فصل هفتمی یعنی یک کار بی‌نظیر در تاریخ است که ۶ قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران بدون اینکه یک روز و یک لحظه اجرا شود، در یک روز لغو شود.» روحانی افزود: «لغو قطعنامه‌های ضد ایران در تیرماه ‌سال ۹۴ کاری عظیم و بزرگ در تاریخ ایران بود. این کار هیچ‌وقت تحت‌ تأثیر قرار نمی‌گیرد و یک پیروزی سیاسی دائمی در تاریخ ایران است.» رئیس‌جمهوری گفت: «جمهوری اسلامی ایران پرونده PMD را بسته است؛ پرونده‌ای که آمریکا و اسراییل آرزو داشتند آن را سالیان دراز یا برای همیشه به‌عنوان یک معضل برای جمهوری اسلامی ایران ادامه دهند. بسته شدن این پرونده کاری عظیم و بزرگ است که انجام شده است.»او گفت: «بعد از اینکه سال‌ها در دولت دهم حاضر نشدند ایران را بپذیرند، دولت یازدهم کاری کرد که ما از تحریم و لیست (FATF)  خارج شدیم و این کاری عظیم و بزرگ بود که وزارت خارجه و وزارت اقتصاد ما در دولت یازدهم انجام دادند. اکنون با مشکلی مواجه‌ هستیم که امیدواریم باز هم همه تلاش کنیم از این مشکل در مقطعی خارج شویم، ولی این کار در دولت یازدهم شد.» روحانی گفت که کنوانسیون دریای خزر، توافق با عراق برای لایروبی اروند در بغداد و توافق و حضور ایران در اتحادیه منطقه‌ای اوراسیا از اقدامات بسیار مهم دولت و وزارت امور خارجه است که انجام شده است.او گفت: «اساساً برای روابط خارجی‌ از روز اول نگاهی استراتژیک داشتیم و داریم. نگاه ما، تعامل بسیار خوب، نزدیک و سازنده با کشورهای منطقه و همسایگان است. با بسیاری از کشورهای همسایه روابط خوب و نزدیک داریم، به جز آن دو کشوری که خودشان نخواستند؛ آنها هم اگر می‌خواستند، می‌خواستیم روابط خوب با آنها داشته باشیم.»

دولت همیشه خواهان روابط صمیمی با دیگر قواست
روحانی بیان کرد: «دولت به سهم خود همیشه خواهان روابط صمیمی و برادرانه در چارچوب قانون اساسی با قوه مقننه و قوه قضائیه است. امروز هم تصمیم دولت همین است و این تصمیم را همیشه ادامه می‌دهیم. امیدوارم تصمیم دو قوه دیگر نیز همین باشد.»رئیس دولت تدبیر و امید گفت: «امروز خواست ملت این است که سه قوه در کنار هم و دست به دست هم دهیم و بتوانیم مشکلات کشور را حل‌وفصل کنیم. الان نه شرایط تنش است، نه شرایط بگو مگو. الان کشور در شرایط تحریم، فشار و کروناست و این همه دشمن دارد.» رئیس‌جمهوری مجددا تأکید کرد: «دست صمیمانه و برادرانه به سمت مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و نیروهای مسلح دراز می‌کنیم. همه در کنار هم تحت هدایت‌های رهبر معظم انقلاب، می‌خواهیم کار کنیم.»او گفت: «در فرصت باقی‌مانده دولت که حدود یک سال و یک ماه است، می‌خواهیم همه طرح‌ها و فعالیت‌هایی که نیمه‌کاره است، تکمیل و تمام و همه وعده‌هایی که به مردم داده‌ایم، اجرا کنیم.»

مجلس شادمانی و عزا تا اطلاع ثانوی تعطیل است
روحانی درباره تصمیم‌های اخیر برای مقابله با کرونا گفت: «اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ در موج اول کرونا بودیم. همه دست به دست هم دادیم و توانستیم با هماهنگی و همکاری مردم، نیروهای مسلح، وزارت بهداشت و همه آنان که به میدان آمدند، از موج اول عبور کنیم.» رئیس‌جمهوری گفت: «وقتی به اردیبهشت رسیدیم آرامش و تنفس راحتی در کشور تا اوایل خرداد وجود داشت. نیمه دوم خرداد با موج جدیدی در استان‌های دیگر، نه در استان‌هایی که موج اول را داشتیم و در استان‌هایی که در آن دور موجی نبود، مواجه شدیم. ما در این موج قرار داریم و ان‌شاء‌الله از این موج عبور خواهیم کرد.» او گفت: «برای عبور از این موج به تمام استان‌هایی که شرایط قرمز دارند، اختیار دادیم ستاد استانی‌ آنها بتواند تصمیم‌های لازم برای محدودیت‌های موقت در آن استان‌ها اتخاذ کند.»روحانی اضافه کرد: «در این استان‌ها برای هر محدودیتی تصمیم بگیرند و به ستاد مرکزی در تهران و کمیته بهداشتی و کمیته اجتماعی ارایه کنند، آن را تأیید می‌کنیم تا اجرایی ‌شود، بنابراین (اختیار) یک‌سری محدودیت‌ها را امروز به استان‌ها داده‌ایم.» رئیس‌جمهوری بیان کرد: «همچنین به وزارت بهداشت و درمان اختیار دادیم مکان‌های پُرجمعیت که می‌تواند مشکل‌زا باشد -مخصوصا آنهایی که دقیق مراعات نمی‌کنند- تعطیل یا پلمپ شود و اجتماعات به‌صورت مجلس شادمانی و عزا تا اطلاع ثانوی تعطیل است، برای اینکه بتوانیم از مردم حراست و حفاظت کنیم.»

ارایه خدمات به افرادی که ماسک نزنند، ممنوع است
روحانی با اشاره به تصمیم اخیر درباره پوشیدن اجباری ماسک گفت: «تصمیم گرفتیم در جاهای شلوغ که محل اجتماع مردم است، در مترو، اتوبوس، بعضی از بازارچه‌ها و ادارات دولتی پوشیدن ماسک الزامی شود. اگر کسی آمد و دارای ماسک نبود در محل سرپوشیده شلوغ به او خدمت ارایه نشود، بنابراین مسیرمان را با این مصوبات ادامه خواهیم داد.»‌ او تصریح کرد: «انتظار ما این است که با همکاری همه بتوانیم تا پایان تیرماه با اجرای برنامه‌هایی که داریم، وارد مردادی آرام‌تر شویم.» روحانی گفت: «امیدواریم مرداد و شهریور برای ما ماه‌های آرام‌تری باشد؛ همچنین امیدواریم در فصل پاییز گرفتاری آنفلوآنزا به آن صورت نباشد و بتوانیم ان‌شاء‌الله از کشور، سلامت، معیشت و امنیت مردم حفاظت و حراست کنیم.»


تعداد بازدید :  440