شماره ۲۰۱۲ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۹ تير
صفحه را ببند
پرسپولیس داخل زمین فوق‌العاده است، بیرون از زمین پر از حاشیه
قهرمان احتمالی لیگ در بحران بی‌سابقه

پرسپولیس در زمین فوتبال همچنان می‌تازد و رقبا را یکی پس از دیگری از پیش‌رو برمی‌دارد و در آستانه چهارمین قهرمانی متوالی در لیگ‌برتر است. اوضاع اما هر چقدر در زمین فوتبال برای سرخ‌ها مساعد و آرمانی است، بیرون از مستطیل سبز و در بدنه مدیریتی وضع به‌شدت بحرانی است طوری که هر روز یک خبر حاشیه‌ای مثل آوار روی سر هواداران این تیم خراب می‌شود و نگرانی جدیدی را ایجاد می‌کند؛ از شکایت برانکو و خطر کسر امتیاز تا تهدید به استعفای یحیی گل‌محمدی و پرداخت غرامت 750هزار دلاری گابریل کالدرون و دستیارانش.
ماجرا از جایی شروع شد که آبان 1398 محمدحسن انصاری‌فرد با عقد قراردادی پنج‌ساله، شرکت «آتیه داده‌پرداز» را به ‌عنوان کارگزار باشگاه پرسپولیس معرفی کرد. انصاری‌فرد که از این قرارداد به‌شدت راضی بود، در همان مصاحبه اول در جمع خبرنگاران وعده درآمدزایی 150‌میلیارد تومانی را داد اما به مرور مشخص شد آن‌طور که مدیرعامل وقت وعده داده، نبوده است. اختلاف‌نظرهای کارگزار و تنش بین اعضای هیأت‌مدیره بالا گرفت تا انصاری‌فرد به یک‌باره با حضور در برنامه فوتبال برتر از سمت خود استعفا کرد؛ دلیل؟ دخالت‌های اعضای هیأت‌مدیره در بخش مدیریتی. پیش از رفتن انصاری‌فرد نیز گابریل کالدرون به علت همین اختلاف‌نظرها و البته پایبندنبودن مدیران باشگاه نسبت به تعهدات مالی خود استعفا کرد و رفت.
بعد از رفتن انصاری‌فرد اما مهدی رسول‌پناه با حکم وزیر ورزش به‌عنوان سرپرست مدیرعامل معرفی و محمدمهدی‌ نبی نیز از جمع هیأت‌مدیره جدا شد و به فدراسیون فوتبال رفت تا عملا فقط سه‌نفر از اعضا باقی مانده باشند. تنش و درگیری با کارگزار آن‌قدر بالا گرفته بود که رسول‌پناه خبر از فسخ این قرارداد داد اما باز هم در فاصله سه‌روز، دوطرف پای میز مذاکره نشستند و قرارداد جدیدی را به امضا رساندند اما بعدها با افشای الحاقیه جدید مشخص شد که باز هم این قرارداد به سود کارگزار است و نه باشگاه پرسپولیس!
یحیی گل‌محمدی که بعد از رفتن کالدرون سرمربی پرسپولیس شده بود با این تصور که سازوکار مدیریتی در تیمی که چهار فصل پیاپی صدرنشین لیگ برتر است، روی اصول پیش می‌رود به این تیم آمد اما بعد از گذشت مدتی متوجه شد که باشگاه پرسپولیس فقط ویترینی از یک باشگاه مدرن را یدک می‌کشد و در عمل چیزی در چنته ندارد! اختلافات عجیب و غریب اعضای هیأت‌مدیره با یکدیگر و البته عدم تعهدات مالی کارگزار به پرداخت پاداش و طلب بازیکنان باعث شد تا یحیی گل‌محمدی عصر سه‌شنبه تهدید به استعفا از سمت مربیگری پرسپولیس کند. یحیی که معروف به مربی آرام و بی‌سروصداست، از اختلافات عجیب اعضای هیأت‌مدیره و پرداخت‌های نامنظم کارگزار به بازیکنان عصبانی است: «تیم نتیجه می‌گیرد دلیل نمی‌شود که چارت سازمانی باشگاه ناقص باشد، نمی‌دانم چرا این مسائل وجود دارد و چرا دو عضو اقتصادی قوی به باشگاه اضافه نمی‌شود تا مشکلات حل شود. تیم را به امان خدا رها کردند و چیزی که می‌گویند این است که تیم نتیجه می‌گیرد و به این دلیل کار اساسی صورت نمی‌گیرد. اما مسلما نگه‌داشتن این تیم، بازیکنان و کادر برای فصل آینده با این شرایط سخت می‌شود. اگر خودم ببینم شرایط به این شکل ادامه می‌یابد، شاید تصمیمی بگیرم که برای خودم و باشگاه خوشایند نباشد. اگر این مشکلات بخواهد ادامه داشته باشد، من یکی از همین الان می‌گویم که نیستم.»
بعد از این اتفاق بود که بازیکنان پرسپولیس با استوری‌های مشترکی که در اینستاگرام‌های شخصی خود منتشر کردند، به حمایت از سرمربی تیم خود پرداختند تا حالا یحیی حامیان خود را نیز داشته باشد.
انتقاد اصلی یحیی به وزیر ورزشی است که بیش از یک‌‌سال از نظارت‌نکردن او به هیأت‌مدیره باشگاه پرسپولیس می‌گذرد و این تیم را به حال خود رها کرده است و هربار با وعده «خصوصی‌سازی» دو باشگاه سرخابی، جریان‌سازی بی‌هدفی را در رسانه‌ها ایجاد می‌کند. آنچه مشخص است، اینکه اعضای هیأت‌مدیره باشگاه پرسپولیس مدت‌هاست که حد نصاب قانونی را ندارند و با سه عضوی که با هم اختلاف‌نظر دارند، به‌طور قطع کار پیش نخواهد رفت. تیمی که همچنان دولتی است و وزیری که اولویتش نظارت بر فعالیت‌های افراد تحت انتصابش نیست، پس طبعا نباید انتظار موفقیت در بخش مدیریت را نیز داشت.

 


تعداد بازدید :  467