شماره ۴۶۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۶ دي
صفحه را ببند
نگاهی به شهرهای دوستدار محیط‌زیست در دنیا
سازه‌های سبز

|  افسون زندگانی   |   

انسان‌ها در طول هزاران سالی که از عمر تمدن می‌گذرد کمر به نابودی محیط‌زیست بستند، عصر مدرن که شروع شد، همزمان با انقلاب‌صنعتی، انسان‌ها تبر به تیشه زیستگاه خود زدند و آن‌قدر شکار کردند و آن‌قدر درخت قطع کردند که دیگر نشانی از بسیاری گونه‌های جانوری و گیاهی در دنیا باقی نگذاشتند. اما حال که احساس کرده‌اند دارند به آخر خط می‌رسند و زمین هر روز گرم‌تر می‌شود و لایه ازن پاره‌تر، به فکر احیای آن‌چه که از بین برده‌اند، افتاده‌اند. انسان‌ها، اکنون علاوه بر سیاست‌های جلوگیری از انقراض حیوانات و گیاهان کمیاب به‌دنبال ساخت سازه‌هایی هستند که متناسب با محیط‌زیست باشند. کشورهای دنیا در این مسیر تا آن اندازه پیشرفت کردند که اگرچه بنزین‌شان مانند بنزین ایرانی دچار شک و شبهه ناخالصی نیست اما باز درصدد هستند که همان میزان بنزین استاندارد و مطابق محیط‌زیست خود را با سوخت‌های دیگر جایگزین کنند. آنها به این جایگزینی «فناوری سبز» نام نهاده‌اند.
گوانژو
کره‌جنوبی در این خصوص پیشگام بوده. این کشور به‌علت استقرار سیستم‌های توسعه‌ای سبز تحت‌نام برنامه رشد سبز در کشور خود، سبزترین کشور جهان از لحاظ زیست‌محیطی و تکنولوژی است. کره‌جنوبی تا به آن‌جا پیش رفته که درحال ساخت شهری است به نام شهر دوستدار محیط‌زیست؛ شهری که به انسان‌ها تجربه زندگی در ساختمان‌های گیاهی را می‌دهد. مقامات کره، قصد دارند به کمک طراحان هلندی، شهر سبزی در گوانژو درست کنند. شهر کوچکی در فاصله 35 کیلومتر پایتخت کره، سئول. این شهر طبق پیش‌بینی‌ها حدود 77‌هزار نفر را در خود جای خواهد داد. در  سقف ساختمان‌های اداری، تجاری، تفریحی و آموزشی این شهر سازه‌هایی نصب خواهد شد که مصرف انرژی را کاهش خواهند داد و در سیستم تهویه مطبوع نقش خواهند داشت. ساختمان‌های این شهر چون تپه‌های سرسبزی خواهند بود که از گیاهان پوشیده شده‌اند. ساخت این شهر باعث می‌شود شهری در دنیا داشته باشیم که هیچ‌گاه دچار آلودگی هوا نشود.
دوبی
 اما توجه به سازه‌های سبز فقط به کره‌جنوبی محدود نمی‌شود. امارات متحده عربی با آن طبیعت خشکش یکی دیگر از پیشگامان این عرصه است. برج چرخان دوبی با استفاده از پرتوهای خورشیدی و انطباق با بهره‌وری مصرف انرژی یکی از مهم‌ترین نمونه‌های سازه‌های سبز زیست محیطی است. برج دوبی، سازه دینامیکی است که با مسیر تابش خورشید به دور خود حرکت می‌کند، گردشی که شامل 59 طبقه می‌شود و ساکن هر طبقه می‌تواند به دلخواه خود در این گردش سهیم باشد. از این‌رو این برج هیچ‌گاه شکل ثابتی نخواهد داشت. سازندگان این برج با استفاده از مدرن‌ترین فناوری‌های دنیا، از هدر رفتن انرژی خورشیدی و بادی جلوگیری می‌کنند و از آن‌جا که همواره با توجه به چرخان بودنش در تعقیب خورشید است و با توجه به ارتفاعش از قدرت باد هم استفاده می‌کند، یک سازه کاملا سبز منطبق بر طبیعت است که نیازی به سوخت‌های فسیلی ندارد. به‌گفته طراحان سازه، کل حجم انرژی که سالانه در آن مصرف می‌شود، ارزشی معادل بیش از 7‌میلیون دلار دارد که تماما در آن تولید شده و حتی گفته می‌شود، بخشی از آن برای تأمین نیاز سازه‌های مجاور به‌کار گرفته می‌شود. دیوید فیشر، معمار کهنه‌کار ایتالیایی که طراحی برج چرخان 330‌میلیون‌دلاری دوبی را به‌عهده داشته، معتقد است، استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی در این برج، حرف اول و آخر را می‌زند. شاید خرید واحدهای این برج در مقایسه با برج‌های مشابه کار سخت‌تری باشد، اما دور از انصاف است که هزینه بسیار کم حامل‌های انرژی را در آن نادیده بگیریم. براساس برآوردهای صورت‌گرفته، سالانه در این برج بالغ بر 200‌میلیون کیلووات انرژی کاملا پاک تولید می‌شود که تقریبا در هیچ نقطه‌ای از جهان نظیری برای آن نمی‌توان پیدا کرد. تمام این ویژگی‌ها به‌جز این مشخصه بارز است که تقریبا 90‌درصد سازه به‌صورت پیش‌ساخته در محل اجرای طرح حاضر شده و به‌جای استفاده از صدها مونتاژکار، تنها از کمتر از یکصد نفر متخصص برای سرهم کردن آن استفاده می‌شود. جالب آن‌که تمام این تلاش‌ها در کشوری صورت می‌گیرد که از ذخایر عظیم نفتی و گازی بهره‌مند است. امارات، یکی از قوی‌ترین صادرکننده‌های نفت، ساخت سازه‌های سبز را فقط به دوبی محدود نکرده که سازه عظیم دیگری هم در ابوظبی احداث خواهد کرد و این‌بار بزرگتر و فراگیر‌تر از نمونه دوبی.
اولین شهر سبز جهان
به‌گزارش خبرگزاری آلمان طبق یک قرارداد مشترک اولین شهر سبز جهان توسط یک شرکت کره‌جنوبی در ابوظبی احداث می‌شود.
براساس این قرارداد که بین شرکت توسعه سرمایه‌گذاری و تجارت کره‌جنوبی و شرکت انرژی مستقبل ابوظبی به امضا رسید، کره‌جنوبی دانش و تخصص فنی لازم را برای ایجاد شهر سبز موسوم به مصدر در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی ابوظبی در اختیار این کشور قرار می‌دهد. در شهری که قرار است ساخته شود، هیچ محدودیتی برای مالکیت شرکت‌های خارجی وجود نخواهد داشت.
برج شانگهای
 چین هم که در هیچ زمینه‌ای خیال جاماندن از دیگران را ندارد در این حوزه نیز دست به ساخت برج مرتفعی زده است که مطابق با فناوری‌های سبز و دوستدار محیط‌زیست خواهد بود. این بزرگترین برج چین، در شانگهای درحال ساخت است و بیش از 630 متر ارتفاع خواهد داشت که به‌صورت مارپیچی است و از این‌رو تمامی طبقات آن در مدت زمان تابش پرتوهای خورشیدی به لطف استفاده از صفحات خورشیدی، از این منبع پاک حداکثر انرژی را دریافت و ذخیره می‌کنند. این مارپیچی‌بودن همچنین ساختمان را درمقابل زلزله مقاوم می‌کند. در قسمت‌های مختلفی از این برج تلاش شده فضای لازم جهت نصب توربین‌های بادی در نظر گرفته شود و از این‌رو حجم قابل‌توجهی از انرژی‌های موردنیاز برای قسمت‌های مختلف برج تأمین می‌شود. در عین حال طراحی سازه‌های لازم برای جمع‌آوری آب باران در برج، این امکان را می‌دهد تا از آن برای خنک‌سازی بخش‌های مختلف برج استفاده شود که معنای آن چیزی نیست جز صرفه‌جویی بیشتر در مصرف حامل‌های انرژی.
بندر راک آمریکا
اما اولین شهر سبز واقعی ساخته شده در دنیا، شهر بندری راک در ایالت میسوری آمریکا است با جمعیت 3هزارو 100نفر. این شهر تمام انرژی خود را از راه انرژی بادی فراهم می‌کند و صادر‌کننده برق به شهرهای همسایه نیز هست.
کتوندابا - برزیل
علاوه بر تمام اینها، قرار است سازه عجیبی به مناسبت رقابت‌های المپیک 2016 در برزیل ساخته شود که کاملا منطبق با فناوری سبز است. به نوشته سایت‌ها، این ساختار عمودی در جزیره کُتوندابا Cotonduba، هم به‌عنوان برج رصد و هم نشانه خوشامدگویی است، برای بازدیدکنندگانی که از راه هوایی یا دریایی وارد ریودوژانیرو می‌شوند. این برج با بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در طول روز، با پانل‌های قدرتمند خود، قادر به پمپ‌کردن آب دریا خواهد بود. حرکت آب باعث به‌کار افتادن توربین‌ها شده و در طول شب، برق موردنیاز برای کارکرد سیستم را تولید می‌کنند. برج المپیک دارای کافه، سالن اجتماعات، آتریوم، فروشگاه‌ها و… است. همچنین آسانسورها، بازدیدکنندگان را به بالای برج می‌برند، جایی که قطعا چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای دارد و «بانجی جامپینگ» یک پلتفرم خاص خواهد داشت. در این برج، از انرژی خورشید جهت پمپاژ آب استفاده می‌شود. حرکت آب سبب جابه‌جایی توربین و ایجاد برق می‌شود به‌طوری‌که در طول شب سیستم روشن است و کار می‌کند. و اینها نمونه‌های کوچکی از تلاش انسان‌هاست برای جبران صدماتی که خودشان و اجدادشان به کره‌زمین وارد کرده‌اند و همچنان هم می‌کنند. تلاشی کوچک در دنیایی که اعمال ضدزیست‌محیطی‌اش همچنان دل‌ها را می‌آزارد و آینده تاریک و سیاهی برای ساکنانش نوید می‌دهد.


تعداد بازدید :  276