شماره ۴۶۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۶ دي
صفحه را ببند
ضرورت ايجاد مشاركت اجتماعي در حوزه سلامت

در سال‌هاي اخير هزينه‌هاي بهداشت و درمان به دلايل متعددي رو به افزايش بوده است. مهرماه امسال، ‌رئيس دانشگاه علوم‌پزشكي شهيدبهشتي در حاشيه مراسم افتتاح بخش شيمي‌درماني مركز پزشكي امام حسين(ع) اظهار داشت: برآورد مي‌شود سالانه 800 ميليارد تومان در كشور صرف هزينه‌ داروهاي شيمي‌درماني بيماران سرطاني مي‌شود كه هزينه‌هاي كمرشكني براي بخش سلامت و بيماران است. وي همچنين اظهار داشت: ما به‌تنهايي و فقط با اتكا به اعتبارات دولتي نخواهيم توانست مشكلات نظام سلامت را رفع كرده و خدمتي در شأن مردم ارايه دهيم بنابراين از بخش خصوصي، خيرين، نيكوكاران و... مي‌خواهيم در اين زمينه ما را ياري دهند تا با گسترش اين همكاري‌ها در تمام بيمارستان‌ها شاهد رفع مشكلات و ارايه خدمات بهينه به بيماران باشيم.
از سويي ديگر،  غلامرضا كاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: استفاده از ظرفیت‌های خیرین سلامت به رفع مشکلات بهداشتی و درمانی کشور کمک می‌کند. وي تصريح کرد: اقدامات مجمع خیرین سلامت می‌تواند تاثیر بسزایی در رفع مشکلات بهداشتی و درمانی مناطق کم‌‌برخوردار داشته باشد.
 سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه با  اشاره به لزوم مشارکت هرچه بیشتر مردم  در امور بهداشتی بیان کرد: اگر بتوانیم که خدمات بهداشتی را مردمی کنیم و مردم در این امر مشارکت کنند، خیلی بهتر است. وی اضافه کرد: اقدامات اين خيرين تأثیر مهمی در ارتقای شاخص‌های بهداشتی در سطح کشور دارد.
هزينه‌هاي بالاي بهداشت و درمان، ‌هم بر خود بيماران و خانواده‌هايشان فشارهاي متعدد رواني و اقتصادي  وارد مي كند و هم هزينه‌هاي بسياري را براي دولت دربر خواهد داشت. ورود و مشاركت سازمان‌هاي مردم‌نهاد و غيردولتي در بخش‌هاي مختلف رفاهي و سلامت (چه در بحث مراقبت از بيماران با شرايط خاص مانند سالمندان يا معلولان ذهني و جسمي و چه در بحث تامين هزينه‌هاي اين نگهداري‌ها)  ‌اتفاقي است كه درحال‌حاضر در نقاط مختلف جهان درحال انجام است. آنچنان كه دكتر رسول خضري، دبير كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز اذعان داشت: در اقتصادهای بزرگ  دنیا خیرین درهمه عرصه‌ها حضور دارند و شاید یکی از بزرگترین بیمارستان‌های دنیا توسط خیرین و به‌صورت غیرانتفاعی اداره می‌شود و این روش در کشورهای بزرگ دنیا جواب داده است. وي خاطرنشان کرد: کشوری مثل آمریکا که 5700بیمارستان دارد، بالای 3000 بیمارستانش به‌صورت خیریه اداره می‌شود. دكتر خضري افزود: ‌بودجه‌های دولتی پاسخگوی نیاز درمانی کل کشور نیست و کمبود تخت بیمارستانی، کمبود پزشک و بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی و قدمت بالای مراکز بهداشتی و درمانی از معضلات بخش بهداشت و درمان کشور است.
اجراي مناسب برنامه‌هاي رفاهي به‌منظور ارتقای سطح سلامت و كيفيت زندگي مردم نيازمند مشاركت همگاني است. هم از جانب مسئولان به‌عنوان متوليان بخش سلامت و هم خود مردم. مشاركتي كه بيش از هر چيز نياز دارد تا شكل قانوني و رسمي به‌خود بگيرد. در همين راستا  مجمع خیرین سلامت کشور از ‌سال 1388 به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد با هدف فراهم‌آوردن امکان شناسایی و ساماندهی خیرین فعال در امر سلامت کشور و برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری صحیح از کمک‌ها و مشارکت‌های مردمی و هدایت این کمک‌ها به اولویت‌های ملی در حوزه سلامت فعالیت خود را رسما آغاز کرد. معاون مشارکت‌های مردمی مجمع خیرین سلامت گفت: همزمان با گسترش نهادهای مدنی در کشور تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه سلامت نیز رشد می‌کنند. محمد طباطبایی با تأکید بر ضرورت و نیاز کشور به فعالیت تشکل‌های مردمی در حوزه سلامت گفت: دولت‌ها در هیچ کشوری به تنهایی قادر به تأمین تمام نیاز مردم در حوزه بهداشت و سلامت نیستند. وی در ادامه گفت: گسترش نهادهای مردمی به شکل‌گیری تشکل‌های مردمی که در حوزه سلامت فعال هستند، کمک می‌کند.
طباطبایی با اعلام این‌که مجمع خیرین سلامت تنها 5‌سال است که تأسیس شده افزود: در این مدت کوتاه حدود 2‌هزار و 500 مرکز مربوط به سلامت ساخت یا تجهیز شده است كه این حجم فعالیت نشان از علاقه مردم به انجام کارهای خیر در حوزه سلامت دارد.


تعداد بازدید :  227