شماره ۴۶۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۵ دي
صفحه را ببند
خبر

وزیر علوم : رئیس‌جمهوری در مورد انتخاب رئیس دانشگاه تهران شخصاً نظر دارد
 محمد فرهادی همیار محیط‌زیست شد
شهروند| وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان حفاظت محیط‌زیست برای همکاری‌های مشترک در زمینه زیست‌محیطی تفاهمنامه امضا‌ کردند. این تفاهمنامه با هدف هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی دو طرف، اولویت‌دهی به اجرای پروژه‌های اجرایی، پژوهشی و آموزشی، بومی‌سازی طرح‌های زیست‌محیطی در دانشگاه، توسعه زیرساخت‌های دانشگاه‌ها در حوزه محیط‌زیست و همکاری در ایجاد تحول بنیادی در نگرش به محیط‌زیست امضا شد. براساس این تفاهمنامه از مطالعات آینده‌پژوهی در حوزه مسائل زیست‌محیطی و توسعه آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های تخصصی محیط‌زیست حمایت می‌شود. در این مراسم، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همیار محیط‌زیست شد. معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کارت همیار محیط‌زیست را به وزیر علوم اهدا کرد و فرهادی همیار محیط‌زیست نام گرفت.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به لزوم برخورد علمی و کارشناسانه با محیط زیست، از نیاز به راه‌اندازی رشته‌های بین رشته‌ای به‌خصوص در زمینه محیط‌زیست در قالب اجرای طرح دانشگاه مأموریت‌گرا خبر داد.فرهادی ادامه داد: در قالب اجرای طرح دانشگاه ماموریت‌گرا باید رشته‌های بین‌رشته‌ای جدید به‌خصوص در زمینه محیط‌زیست ایجاد شود.
او با اشاره به این‌که باید با محیط‌زیست برخورد علمی و کارشناسانه صورت گیرد، گفت: از دیگر اقدامات لازمی که باید در دستور کار قرار گیرد تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه محیط‌زیست است.
فرهادی در ادامه با اشاره به نقش دانشگاهیان در این زمینه گفت: ازجمله اقدامات ما در این زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی و انجام پروژه‌هایی در این خصوص ازجمله طرح زمین گرمایی در دانشگاه صنعتی شیراز است.وزیر علوم در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با بیان این‌که اطلاعی از گزینه‌های احتمالی ریاست دانشگاه تهران ندارم، گفت: رئیس‌جمهوری در این زمینه شخصاً نظر دارد.به گزارش مهر، فرهادی ادامه داد: انتخاب ریاست دانشگاه تهران در پروسه انتخاب و معرفی به شورا است و اکنون با سرپرست اداره می‌شود.
او در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارید سرپرست دانشگاه تهران را تغییر داده و سپس به شورا معرفی کنید گفت: پروسه آن باید طی شود و بعدا به شورا معرفی شود. رئیس‌جمهوری شخصا در این موضوع نظر دارند.وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: درحال حاضر ۳۴ دانشگاه و موسسه آموزش عالی با سرپرست اداره می‌شوند که دوره سرپرستی برخی از آنها به اتمام رسیده که در جلسه آینده شورایعالی انقلاب فرهنگی برخی از این افراد تعیین‌تکلیف می‌شوند.او در پاسخ به این سوال که برخی از روسا از دوره قبل سرپرست بوده‌اند تعیین‌تکلیف آنها چیست، گفت: درحال مذاکره و بررسی هستیم آنها نیز تعیین تکلیف می‌شوند.
وی در مورد استعفای مسئولان سازمان امور دانشجویان گفت: برخی از آنها در زمان دکتر نجفی استعفا داده بودند تا بعد ببینیم چه صلاح است.فرهادی درخصوص این‌که چرا معرفی سرپرست‌ها به شورایعالی انقلاب فرهنگی با تأخیر مواجه بود گفت: من نمی‌دانم، تأخیر نداریم تعدادی از سرپرستان را به شورا معرفی کردیم و به خاطر همزمانی با تعطیلات، جلسات شورا به مدت یک ماه تشکیل نشد و درحال حاضر ۷ نفر به شورا معرفی شده‌اند که در جلسه آینده تعیین تکلیف می‌شوند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد تصمیم درخصوص بورسیه‌های سال‌های گذشته هم گفت: کسانی که اعتراض دارند کمیته‌ای برای بررسی اعتراضات تشکیل شده بود که اکنون تکمیل شده و اعضای جدیدی نیز به این کمیته اضافه شده‌اند و به اعتراضات رسیدگی می‌کنند. او درخصوص بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها نیز گفت: دانشگاه‌ها باید ۱۵‌درصد بودجه خود را به پژوهش اختصاص دهند که این مسأله به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

آیت‌الله نوری‌همدانی: رسیدگی به آلودگی هوا از وظایف اصلی دولت است
نسیم| آیت‌الله نوری‌همدانی خواستار تلاش برای رفع آلودگی هوا در تهران و سایر شهرهای کشور شد. این مرجع تقلید رسیدگی به آلودگی هوا را از وظایف دولت برشمرد. آیت‌الله نوری‌همدانی در دیدار با مسعود عالی‌خانی، مدیرکل حراست سازمان حفاظت محیط‌زیست، با انتقاد از وضع هوای شهرهای بزرگ و آلاینده‌های مختلف خواستار تلاش برای رفع آلودگی هوا اعم از مونوکسیدکربن و غبار شده و گفت:  شهر تهران و سایر شهرهای در معرض آلودگی ازجمله اصفهان و اراک متعلق به همه سکنه آن است و باید برای حل مشکل آلودگی‌ها ریشه‌ای عمل کرد، چراکه سلامت هوا مستقیما به سلامت افراد مرتبط است و چون دولت قدرت اصلی را دارد این کار از وظایف مهم دولت است. این مرجع تقلید افزود:  آلودگی‌های زیست محیطی فقط آلودگی هوا نیست و آلودگی‌های سمعی نیز مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است.


تعداد بازدید :  221