شماره ۴۶۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۵ دي
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

خبرگزاری دولتی چین خبر داد
مذاکرات هسته‌ای ایران به مرحله حساسی رسیده است
خبرگزاری دولتی چین (شینهوا) در گزارشی از روند پرونده هسته‌ای ایران به تلاش‌های 12ساله برای حل این موضوع اشاره کرد و نوشت با تمدید 6ماهه گفت‌وگوها بین ایران و گروه 1+5، این مذاکرات هم‌اکنون به مرحله حساسی رسیده است. به گزارش ایرنا، خبرگزاری شینهوای چین همچنین تأکید کرد: پس از رسیدن به این مرحله، طرف‌های مذاکره‌کننده باید هزینه رسیدن به توافق نهایی را در نظر بگیرند. این رسانه به نقل از «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نوشت: «ایران مطمئن است که توافق جامع هسته‌ای در آینده نزدیک قابل دسترس است.»
این خبرگزاری با اشاره به مفاد توافق موقت ژنو افزود: «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، پیش از پایان مهلت این توافق اعلام کرد که تهران حاضر است برای کاهش نگرانی‌های غرب، خروجی پلوتونیوم آب سنگین اراک را کاهش دهد. شینهوا در ادامه، بخش‌هایی از سخنان مقام معظم رهبری را بیان کرد که بر لزوم ظرفیت غنی‌سازی 190‌هزار سو در خاک ایران تأکید شده بود. این خبرگزاری چینی در ادامه به اقدامات مثبت ایران در جهت اعتمادسازی طرف غربی
 از جمله محدود کردن فعالیت تأسیسات آب سنگین اراک اشاره کرد و نوشت: در گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) آمده که ایران طبق توافق ژنو، به تعهدات خود عمل کرده است.
شینهوا خاطرنشان کرد: «ایران طبق توافق موقت ژنو اقدام به غنی‌سازی بالای 5‌درصد نکرده و فعالیت تأسیسات غنی‌سازی و آب سنگین اراک را توسعه نداده است.» این خبرگزاری در ادامه به نقل از «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نوشت: «ایران به بیشتر تعهدات عملی خود تحت توافق ژنو عمل کرده است.» این رسانه چینی ادامه داد: اگرچه هنوز نگرانی‌هایی در موضوع هسته‌ای ایران وجود دارد اما مقامات ایرانی درباره رسیدن به یک توافق جامع خوشبین هستند.
این خبرگزاری به این بخش‌های سخنان «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران اشاره کرد که «گام‌های خوبی به سوی رسیدن به توافق نهایی برداشته شده و آنچه مهم است این است که دوطرف به فهم مشترک از مذاکرات دست یافته‌اند.» شینهوا به نقل از رئیس‌جمهوری ایران نوشت: «قدرت‌های جهانی فهمیده‌اند اعمال تحریم‌ها تصمیم درستی نیست و قبول کردند تا ایران از فناوری هسته‌ای از جمله غنی‌سازی در خاک خود بهره‌مند باشد» رسانه دولتی چین در پایان گزارش خود با اشاره به فرصت باقی‌مانده برای ادامه مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: در مذاکرات آتی طرفین باید تصمیمات مهمی بگیرند و هزینه‌ای را که حاضرند برای رسیدن به توافق نهایی بپردازند، در نظر بگیرند.
تاکنون 11 دور از مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 متشکل از کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آمریکا در شهر‌های ژنو، وین، مسقط و نیویورک برگزار شده است. طرف‌های مذاکره اگرچه نتوانستند مواضعشان را به قدر کافی و برای نیل به توافق نهایی به یکدیگر نزدیک سازند، اما با توجه به اراده طرفین برای دستیابی به راه‌حل دایمی، مذاکرات را تمدید کردند.

آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی در دیدار با سفیر روسیه در تهران: ایران و روسیه با تکیه بر مواضع مشترک در موضوعات جهانی موضع‌گیری‌ کنند
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر تدبیر و عقل بر تصمیم‌گیری‌های جهانی حاکم بود، شاهد افزایش تروریسم جهانی نبودیم. به گزارش ایسنا، آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی صبح دیروز در دیدار سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اهمیت تعامل، تفاهم و گفت‌وگو بین کشورهای جهان برای حل مسائل سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی، گفت: هر مقدار که مشکلات سیاسی دامن جامعه جهانی را می‌گیرد، باید دیدارها، مذاکرات و گفت‌وگوها برای حل این مسائل به‌ویژه بین کشورهای دوست بیشتر شود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سوابق همکاری‌های تهران و مسکو برای حل بسیاری از معضلات منطقه‌ای و بین‌المللی افزود: هنوز هم زمینه برای گسترش این همکاری‌ها و تعمیم آن به همه مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وجود دارد.‌
 هاشمی‌رفسنجانی با اظهار تأسف از شرایطی که در اوکراین، سوریه، افغانستان و عراق به وجود آمده، گفت: اگر عقل و تدبیر بر تصمیم‌گیری‌ها حاکم بود و سیاسی‌کاری‌ها بر کارها سایه نمی‌انداخت، امروز شاهد افزایش چشمگیر گروه‌های تروریستی نبودیم که این خود پدیده شوم برای آینده جهان خواهد بود. وی با تشریح تاریخ همکاری‌های ایران و روسیه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم آن در فراز‌ونشیب‌های اتفاقات 36‌سال گذشته گفت: ایران و روسیه باید با تکیه بر مواضع مشترک و توجه به جایگاه خود در جامعه جهانی در موضوعات موضع‌گیری‌ کنند.‌
هاشمی‌رفسنجانی، ظرفیت همکاری‌های تهران - مسکو را زیاد دانست و گفت: همسایگی، مرز مشترک در دریای خزر و همچنین منابع غنی دو کشور باید برای مسئولان بهترین دلیل در جهت تقویت روابط و مقابله با تحریم‌های غرب باشد.


تعداد بازدید :  259