شماره ۲۰۰۴ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۰ تير
صفحه را ببند
گزارش کوتاه

سخنگوی وزارت امورخارجه اعلام کرد: سند همکاری‌های راهبردی ایران و چین افتخارآمیز و به نفع دو کشور است
روز گذشته عباس موسوی درباره سند همکاری‌های جامع و راهبردی بیست‌وپنج‌ساله ایران و چین و رد گمانه‌زنی‌ها از سوی رئیس‌جمهوری پیشین ایران درباره مذاکرات مخفیانه اعلام کرد:   «این موضوع، موضوع جدیدی نیست. در سفر رئیس‌جمهوری چین به ایران توافق شد که دو کشور درباره گسترش همکاری‌های راهبردی و جامع خود سندی را در این زمینه تهیه و تدوین کنند. پیش‌نویس این سند آماده شده و باید در دو کشور نهایی شود.» عباس موسوی در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی تأکید کرد: «گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مطرح‌شده در این زمینه اشتباه است و احساس می‌کنم این سند به گونه‌ای است که در آینده بتوان متن آن را به صورت کامل منتشر کرد. در این سند در مورد ابعاد همکاری‌های اقتصادی دو کشور برنامه‌ریزی شده است.» سخنگوی وزارت خارجه در ادامه با تأکید بر اینکه این سند هنوز در حد پیش‌نویس است در ادامه گفت: «چیز ابهام‌آمیزی در این سند وجود ندارد.» موسوی تصریح کرد: «براساس نگاه راهبردی که به کشور دوست خود یعنی چین داریم تلاش کردیم که روابط درازمدتی بین دو کشور در قالب یک سند تعریف کنیم و این آمادگی را داریم که براساس منافع متقابل این‌گونه سندها را نیز با کشورهایی که روابط دوستانه داریم به امضا برسانیم و با برخی از کشورهای دوست در این زمینه در حال رایزنی هستیم.» موسوی همچنین اظهار داشت اینکه همکاری‌های راهبردی ایران و چین دشمنانی داشته باشد که بخواهند دست به تخریب این روابط بزنند، کاملا طبیعی است. او تأکید کرد: «این سند، سندی افتخارآمیز است که به نفع منافع دو کشور است.»

ارایه نظر کارشناسی وزارت خارجه درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی
موسوی در این نشست درباره برنامه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برای ارایه طرحی که طبق آن ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند، گفت: «وزارت خارجه مشکلی برای اجرای طرح‌ها و لوایحی که تبدیل به قانون می‌شود، ندارد. ما نظرات کارشناسی خود را در این زمینه منتقل کرده‌ایم و چنان که طرحی نهایی شود، وزارت امور خارجه استقبال کرده و آن را اجرایی می‌کند.»

راه نجات برجام بازگشت طرفین به تعهدات‌شان است
سخنگوی وزارت خارجه درباره بیانیه انگلیس، فرانسه و آلمان که پس از صدور قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر درخواست مذاکره با ایران منتشر شد، گفت: «ما مواضعی را که اروپایی‌ها اخیرا در مورد موضوعات مختلف می‌گیرند، نمی‌پسندیم و مواضع آنها را مذبذبانه می‌دانیم.» موسوی افزود: «آنها در حالی ‌که عضو برجام هستند و ادعا می‌کنند که می‌خواهند برجام را حفظ کنند اقداماتی را انجام می‌دهند که خلاف روح برجام است. آنها بانی قطعنامه‌ای می‌شوند که جمهوری اسلامی ایران واکنش شدیدی به آن نشان داد.» موسوی تصریح کرد: «ما معتقدیم راه نجات برجام بازگشت طرفین به تعهدات‌شان است و حرکات نمایشی و سیگنال‌های غلطی که اروپایی‌ها به طرفین می‌فرستند کار درستی نیست و باعث حفظ برجام نمی‌شود.» او همچنین با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها اروپایی‌ها را تابع اهداف خود کرده‌اند و آنها را تهدید می‌کنند، گفت: «به نظر من برای کشورهای عضو برجام بهتر است که آنچه را که در توافق‌های بین‌المللی آمده است، حفظ کنند و از آن کوتاه نیایند و از اتخاذ مواضع زیگزاگی و غیرسازنده دست بردارند.» موسوی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد که آمریکایی‌ها نمی‌توانند برجام و دستاوردهای آن را از بین ببرند. او در ادامه گفت که طبق رایزنی‌ها، اعضای شورای امنیت نیز مخالف رویکرد آمریکا هستند و طبق پیش‌بینی ایران، آمریکا در این زمینه شکست خواهد خورد.

واکنش ایران در صورت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی
عباس موسوی در پاسخ به سوالی درباره واکنش احتمالی ایران به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی که موعد آن پاییز امسال به پایان می‌رسد، گفت: «دو سه اقدام ویژه طراحی شده که در صورت لزوم در زمان مشخص خود در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود. البته امیدواریم کار به آنجا نکشد و طرف‌های مقابل براساس عقلانیت و درایت تصمیم بگیرند و ما فکر می‌کنیم که اقدام آمریکایی‌ها در این زمینه به نتیجه‌ای نمی‌رسد.»


تعداد بازدید :  662