شماره ۲۰۰۴ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۰ تير
صفحه را ببند
استرداد کلاهبردار 600 میلیاردی به کشور

[شهروند] صاحب یک صرافی که 600‌میلیارد تومان پول را به جیب زد و به خارج از کشور فرار کرد، از طریق اینترپل به کشور بازگردانده شد. این متهم بیش از چهار‌ سال تحت تعقیب پلیس بین‌الملل ناجا بود و با درخواست اعلان قرمز از اینترپل جهانی، فرآیند تعقیب و تلاش برای دستگیری او آغاز شد.
متهم  در این سال‌ها  به چهار تا پنج کشور اروپایی و آسیایی سفر کرده و در تلاش بود به شکل‌های مختلف دستگیر نشود.
 طبق آخرین ردیابی‌ها، متهم در یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مخفی شده بود. میزان کلاهبرداری و خیانت در امانت  او از یک شرکت دولتی۱۲۰‌میلیون درهم معادل ۶۰۰‌میلیارد تومان بود. متهم با این پول در کشورهای دیگر  ساخت‌وساز کرده و به نوعی پولشویی هم مرتکب شده بود. این کلاهبردار «صرافی» داشت و قرار بود فعالیت‌هایی برای یک شرکت دولتی انجام دهد، اما در ادامه مسیر مرتکب خیانت می‌شود و پول‌ها را به حساب شخصی خود منتقل می‌کند و درنهایت متواری می‌شود. با اقدامات اطلاعاتی و هماهنگی‌های دیپلماسی پلیس بین‌الملل ناجا با سازمان اینترپل جهانی و پلیس اینترپل سایر کشورها،  سرانجام تعقیب متهم به نتیجه رسید و او یکشنبه شب گذشته به کشور بازگردانده شد.
سردار کاظم مجتبایی، جانشین رئیس پلیس بین‌الملل ناجا با اشاره به فرآیند پیچیده استرداد متهمان از سایر کشورها گفت: «استرداد مجرمان که در بیرون مرزها هستند، با دستگیری مجرمان و متهمان در داخل کشور کاملا متفاوت و نیازمند دیپلماسی قوی پلیسی و هماهنگی بین‌بخشی است. نیروهای پلیسی که برای انتقال و استرداد متهمان اعزام می‌شوند علاوه بر ورزیدگی جسمی و ذهنی باید مسلط به قوانین حقوقی و زبان‌های بین‌المللی باشند. در هر حال، این فرد پانزدهمین متهمی است که از ابتدای‌ سال تاکنون به همت پلیس و البته با هماهنگی دستگاه قضا به کشور مسترد شده و باید بگویم استرداد متهمان از ابتدای‌ سال تاکنون نسبت به مدت مشابه‌ سال گذشته رشد ۱۴‌درصدی داشته است. عملیات محورشدن مأموریت‌ها و فعالیت‌های پلیس بین‌الملل ناجا همچنان ادامه دارد.»

 


تعداد بازدید :  574