شماره ۴۶۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۵ دي
صفحه را ببند
قدرت‌الله علیخانی:
مصوبات مجمع فراتر از قانون است

مشاور پارلمانی مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید جایگاه مجمع نه قانون‌گذاری بلکه سیاست‌گذاری است و مصوبات این نهاد فراتر از مصوبات قانونی مجلس شورای اسلامی است به این دلیل که پس از تصویب مورد تأیید رهبر معظم انقلاب قرار می‌گیرد و هنگامی که مهر تأیید ایشان بر مصوبات مجمع خورد دیگر امکان بازگشت وجود ندارد. قدرت‌الله علیخانی همچنین معتقد است از این منظر نمی‌توان قدرت مجمع را با دیگر نهادهای انتصابی و حتی انتخابی در جمهوری اسلامی مقایسه کرد.
تصویب سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام با کندی پیش می‌رود فکر می‌کنید در نهایت چه زمانی مجمع بتواند این سیاست‌ها را ابلاغ کند؟
از 16بند سیاست‌های کلی انتخابات تاکنون 4بند آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده است، باید توجه داشته باشید که مجمع هر 2هفته یک‌بار جلسه دارد و به همین دلیل تصویب این سیاست‌ها طول می‌کشد. ضمن این‌که موارد مصوب نیز باید خدمت مقام معظم رهبری ارسال شود تا ایشان مصوبات مجمع را تأیید کند.
یکی از سوالاتی که در زمینه سیاست‌های کلی انتخابات مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح می‌شود این است که مجمع جایگاه قانون‌گذاری ندارد و اگر قرار است قوانین جدیدی برای برگزاری انتخابات در کشور داشته باشیم این قوانین باید از تصویب مجلس بگذرد. مجمع در چه جایگاهی سیاست‌های کلان کشور را تعیین می‌کند؟
مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام مافوق قانون است، چون مصلحت نظام را در نظر می‌گیرد. مجلس اگر موردی را تصویب کند، می‌تواند پس از مدتی آن را نقض و قانون دیگری جایگزین آن کند، ضمن این‌که نمایندگان مجلس بعدی هم می‌توانند این کار را انجام دهند اما مصوبات مجمع هنگامی که به تأیید رهبری برسد دیگر امکان برگشت ندارد لذا این جایگاه مجمع را نباید با دیگر نهادهای کشور مقایسه کرد.
بر چه مبنایی معتقدید همچنین جایگاهی را برای مجمع مي‌توان  متصور شد که مصوبات آن را فراتر از قانون مصوب مجلس بدانيم؟
زمانی که بر سر انتصاب رئیس بانک مرکزی در دولت قبل اختلاف‌نظر پیش آمد رهبری موضوع را به مجمع ارجاع دادند. همان زمان نهادهای دیگری هم بودند که مقام معظم رهبری می‌توانستند موضوع را به آنها ارجاع بدهند ولی نظرشان این بود که وقتی مجمع تصویب بکند هیچ مرجعی نمی‌تواند روی مصوبه مجمع حرف بزند و این مصوبه را نمی‌توان برگشت داد به همین دلیل هم معتقدم جایگاه مجمع با دیگر نهادها قابل قیاس نیست.


تعداد بازدید :  219