شماره ۴۶۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۵ دي
صفحه را ببند
ذخیره‌های تیم ملی در آخرین بازی تدارکاتی پیروز شدند
رویای ایرانی برای آسیا

شهروند| تیم ملی فوتبال ایران در آخرین دیدار دوستانه خود قبل از جام‌ملت‌های‌آسیا مقابل عراق قرار گرفت که در پایان با نتیجه یک بر صفر و با گل دقیقه 56 سردار آزمون به برتری رسید. برد ایران در شرایطی به دست آمد که کارلوس کی‌روش در بازی مقابل عراق با نفرات ذخیره به میدان رفته بود اما بازیکن‌های جانشین با نمایشی محکم و قدرتمندانه از سد عراق گذشتند. ایران اگرچه در دقایق پایانی با چند تعویض بازیکنان اصلی را به میدان آورد اما آنچه  در طول بازی رخ داد، این بود که جوان‌های ایران به شدت صاحب کیفیت و قابل تکیه هستند. در این دیدار تیم عراق یک پنالتی را هم از دست داد ولی ایران در شرایط فعلی تیم‌تر از همیشه به نظر می‌‌رسد و همین موضوعی است که می‌‌تواند ما را به جام ملت‌های آسیا امیدوارتر کند.
ترکیب تیم ملی: علیرضا بیرانوند (60 محسن فروزان)، مهرداد پولادی، مرتضی پورعلی گنجی، هاشم بیگ زاده، وریا غفوری (68 آندرانیک تیموریان)، امید ابراهیمی (82 جواد نکونام)، وحید امیری،‌ رامین رضاییان،‌ سروش رفیعی (68 علیرضا جهانبخش)،‌ سردار آزمون (74 رضا قوچان نژاد)، کریم انصاری‌فرد (79 اشکان دژاگه)

یوزپلنگ‌های عصبانی
در دیدار تدارکاتی ایران و عراق بار دیگر شاهد پرخاشگری و عصبانیت برخی از بازیکنان تیم ملی بودیم. به نظر می‌رسد این جدیت و عصبی بودن کی‌روش در طی سال های اخیر به شاگردان او نیز منتقل شده،‌ تا جایی که حتی در بازی های دوستانه نیز بازیکنان تیم ملی دائما با بازیکنان حریف،‌ داور مسابقه و حتی با یکدیگر در حال جر و بحث هستند. درگیری دژاگه با بازیکنان عراقی در پایان مسابقه و اعتراض شدید ایرانی‌ها به اعلام پنالتی در بازی دیروز در امتداد جنجال‌های بازی با کره زنگ خطری است که عصبانیت بازیکنان در بازی های رسمی کار دست تیم ملی ندهد.

تغییر سیستم برای بازی هجومی
تغییر تاکتیک تیم ملی از 1-3-2-4 به 2-4-4، می تواند نشانه خوبی باشد؛ به‌ویژه اگر کی‌روش از زوج آزمون و قوچان نژاد در خط حمله و حضور جهانبخش و دژآگه پشت سر آن‌ها استفاده کند. دراین صورت ذخیره ای به نام کریم انصاری فرد هم می تواند در مواقع لزوم کمک حال تیم ملی باشد. البته طبق مشاهدات، اجرای این 2-4-4 قطعا شبیه ترکیب اصلی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا نیست.  کی‌روش نشان داد قصد لو دادن ترکیب اصلی را ندارد. باید امیدوار باشیم او از زوج فعلا ایده‌آل قوچان نژاد و آزمون در 2-4-4 دست برندارد.

آزمون و دایی؛ قیاسی مع‌الفارق اما جذاب
طلوع شهریاری

شهروند| پسری که  3 روز قبل از دومین گلی رسمی ملی‌اش مقابل عراق، 20 سالگی را پشت سر گذاشت نه الزاما به دلیل رقم زدن میانگین نیم گل در هر بازی( 6 بازی ملی و 3 گل) بلکه به خاطر ارائه سبکی متفاوت از همه بازیکنان هم‌پست ادوار اخیر در تیم ملی، یک سوژه خاص است؛ سوژه‌ای که در حال زنده کردن خاطرات تمام‌کنندگی بزرگانی مانند دایی، پیوس، محمدخانی وسایر بزرگان دیده شده و دیده نشده ایران در خط حمله است. اینکه تداوم دارد یا نه به خیلی چیزها بستگی دارد اما شاید بتوان با قاطعیت به مقایسه بین شروع او و علی دایی دست زد.
جزئیات متفاوت
سردار در 6 بازی ملی رسمی، 2 گل زده؛ درحالی که علی دایی در 6 بازی اول خود 4 گل زد. سردار تا به حال هرگز در یک بازی رسمی ملی 2 گل نزده اما علی دایی در یکی از 6 بازی ملی اول، 2 گل زد. البته آمار کلی گل‌های ملی پسرجوانی که در بازی با مونته نگرو اولین بازی ملی خود را انجام داد، عدد 5 را نشان می‌دهد. او مقابل اشترول، بنفیکا، کره جنوبی، کایزرچیف و عراق گل زده و جالب اینکه از این تعداد، 3 گل با ضربه سر زده شده است؛ آنچه خاطره علی دایی، یکی از بهترین سرزن‌های تاریخ آسیا را زنده می‌کند. آزمون و دایی در یک نکته اتفاق نظر دارند؛ سردار در بازی مقابل کره جنوبی گل زد؛ همان طور که علی دایی رکورد بیشترین گل خود در یک بازی ملی را مقابل همین تیم شرقی به ثمر رساند.
فیزیک تقریبا شبیه
بازمانده بزرگ جام جهانی 2014، 12 سانتی متر از علی دایی کوتاه تر است و از وقتی فوتبال حرفه‌ای را شروع کرده، تنها 2 تیم داشته؛ یعنی هر دو سال یک تیم. روند باشگاه عوض‌کردن علی دایی کندتر از سردار بود. شهریار فوتبال آسیا در 7 سال اول دوران حرفه‌ای تنها 2 تیم داشت.
وقتی علی 20 سال داشت
سردار آزمون متولد دی 73 است؛ یک ربع قرن کوچک تر از علی دایی! گلزن‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال در رده ملی، وقتی سن و سال فعلی آزمون( 20 سال) را داشت، دومین و سال ماقبل پایانی حضورش در تاکسیرانی را پشت سر می گذاشت؛ حضوری که با 14 گل او برای تیم محلی پایان یافت. سردار در فصل منتهی به  20 سالگی خود تا به حال 5 گل برای تیمی به مراتب مهم تر از تاکسیرانی به ثمر رسانده و یک مهره غیرقابل انکار برای تیمش محسوب می‌شود؛ هر چند به این بهانه نمی‌توان آزمون را برتر از دایی دانست چون به هر حال در دوران 20 سالگی دایی، دریچه ارتباطات بین المللی تا این اندازه به روی فوتبالیست‌های ما باز نبود. حالا با این وضعیت،اگر  پیشنهادهای تیم‌های بزرگی مانند لیورپول و آرسنال جدی شود و آزمون هم آزمون‌های سخت تر را با موفقیت پشت سر بگذارد،‌ آن وقت ما روزی گل‌های دایی به چلسی و هرتابرلین را دستمایه شروع گزارش‌های حماسی از تسخیر دروازه تیم های بزرگ توسط آقای پدیده خواهیم کرد.

شماره یک کیست؟

قبل از جام‌جهانی با اینکه خیلی‌ها علیرضا حقیقی را در فهرست خط خورده‌های تیم ملی می‌دیدند اما کی‌روش با اعتماد به این دروازه‌بان و قرار دادنش در ترکیب اصلی تیم ملی همه را سورپرایز کرد. حالا قبل از جام ملتهای آسیا نیز به نظر شرایط به همان شکل در حال رقم خوردن است و هنوز کسی نمی‌داند که دروازه‌بان شماره یک تیم ملی در استرالیا چه کسی خواهد بود. در بازی دیروز علیرضا بیرانوند در نیمه اول و محسن فروزان در نیمه دوم به میدان رفتند و علیرضا حقیقی 90 دقیقه از روی نیمکت کار را دنبال کرد؛ البته هنوز هم می‌توان شانس حقیقی را بیشتر از 2 گزینه دیگر دانست اما آمادگی 2 دروازه‌بان دیگر به‌ویژه بیرانوند زنگ خطری برای دروازه‌بان اول ایران در جام‌جهانی به شمار می‌آید. به هر حال با اینکه 80 درصد از ترکیب اصلی تیم کی‌روش را می‌توان از همین حالا حدس زد اما نظر قطعی درباره حضور کدام دروازه‌بان کمی سخت به نظر می‌رسد.

بی‌حالی کی‌روش
کی‌روش که در مسائل انگیزشی مدل تکامل یافته‌تر بلاژویچ تلقی می‌شود در بازی با عراق چندان دل و دماغ نداشت. وقتی سردار تک‌گل تیم را به ثمر رساند او حتی به خود زحمت بلند شدن از روی نیمکت را هم نداد و نشسته از گلزن استقبال کرد. شاید حرف‌های درز یافته در مورد خروج او از تیم ملی پس از پایان بازی صحت داشته باشد و او که دومین مربی گرانقیمت ملی حال حاضر دنیاست، انگار دیگر مانند گذشته هیجان ندارد و این موضوع در آخرین بازی دوستانه تیم ملی به شکل واضحی به چشم آمد.

6 کلاس اولی بالای 20 سال
هر 6 بازیکنی که در بازی دوستانه اخیر تیم ملی برای اولین بار به میدان رفتند، بالای 20 سال سن دارند و این موضوع برای کی‌روش که حداقل درحرف به فوتبال پایه و رشد جوانان بها می‌دهد خبرخوبی نیست. در این جمع، وریا غفوری 27 ساله شود در سپاهان هنوز یک پدیده قلمداد می شود؛ وحید امیری 26 ساله هم داستان متفاوتی ندارد. محسن فروزان، هم‌سن امیری است؛ رامین رضائیان 24 ساله راهی طولانی از زادگاهش سمسکنده ساری تا تیم ملی را طی کرد. بیرانوند و پورعلی گنجی در 22 سالگی، سرنوشت یکسانی دارند.

حمله کاپیتان به رکورد دایی
جواد نکونام در حالی در دیدار تدارکاتی مقابل عراق 10 دقیقه مانده به پایان بازی وارد زمین شد که تعارف تیموریان برای بستن بازوبند کاپیتانی را رد کرد. کاپیتان ایران در جام ملتهای آسیا روز گذشته به رکورد 145 بازی ملی رسید تا فقط 4 بازی با رکورد علی دایی فاصله داشته باشد. حتی گفته می‌شود کی‌روش قصد نداشته دیروز او را به زمین بفرستد اما برای نزدیک‌تر شدن به این رکورد نظرش را تغییر داده است. با اینکه نکونام پیش از این صحبت جدی مبنی بر خداحافظی‌اش از بازیهای ملی بعد از جام ملتهای آسیا نکرده اما اگر قرار بر چنین اتفاقی باشد،‌ در صورت صعود تیم ملی کشورمان به نیمه‌نهایی این بازیها او می‌تواند رکورد دایی را نیز بشکند.


تعداد بازدید :  137