شماره ۴۶۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۵ دي
صفحه را ببند
حاشیه‌های کنسرت نیمه‌تمام در بوشهر
هیچ فقیهی موسیقی را نفی نکرده است

کنسرت گروه «لیان» در بوشهر در حالی با اخلال گروهی خودسر مواجه شد که نیروی انتظامی نیز نتوانست به‌طور کامل مانع این اخلال شود. گفته می‌شود مجوز این اجرا نیز از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده بود، مجوزی که نتوانست این گروه را حتی با کمک نیروی‌انتظامی وادار به اطاعت از قانون کند. حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت در واکنش به این اقدام بر این‌که هیچ فقیهی موسیقی را نفی نکرده، تأکید کرد.به گزارش خبرگزاری میراث‌خبر، محسن شریفیان دانش‌آموخته علوم اجتماعی که تحقیقات گسترده‌ای راجع به موسیقی محلی بوشهر؛ زادگاه خود دارد بالاخره بعد از 16‌سال موفق شد تا مجوز اجرا در شهر خود را بگیرد. مجوزی که با همکاری پلیس هم نتوانست در شهر خود بیشتر از یک شب به اجرا درآید. گفته می‌شود عده‌ای از افراد که خود را امت حزب‌الله می‌نامیدند در محل اجرای این کنسرت تجمع کرده و مانع ادامه آن شدند.
حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت در مورد اغتشاش این گروه در کنسرت گروه «لیان» در بوشهر به CHNمی‌گوید:  «من در جریان این کنسرت نیستم و از محتوا و هدف آن بی‌اطلاعم. اصولا مسأله کنسرت‌هایی که اجرا می‌شوند با ذهنیت‌های پیشین همراه هستند و شاید به همین‌ خاطر هم این مشکل به وجود آمده است.» او توضیح می‌دهد: «در اسلام موسیقی، نفی نشده است زیرا در اسلام ما واژه موسیقی نداریم. در اسلام آنچه مورد بحث قرار می‌گیرد مسأله غناست. در فقه ما 12مورد است که بررسی شده‌اند و توضیح داده شده که کدام‌یک حرام، کدام‌یک مورد شبهه و کدام‌یک مباح است. با توجه به این‌که بین فقها هم بحث‌های مختلفی وجود دارد و هرکدام نظرات مختلفی هم دارند، در مواردی که شبهه وجود دارد هم نمی‌توان با قطعیت مسأله حرام بودن را مطرح کرد.» این عضو جامعه روحانیت مبارز که 14‌سال در دانشگاه هنر مسئولیت داشته در ادامه می‌گوید: «در اسلام، غنا مورد بحث است. غنا تقریبا در یک مورد حرام است و مابقی را فقها حرام ندانسته‌اند.» به گفته این عالم دینی تنها مورد حرام در غنا؛ صدایی است که مخاطب یا مخاطبان را به وجد آورد و از موارد لهوی به حساب آید، آن را حرام دانسته‌اند. مابقی اقسام غنا حرام نیستند.» او تأکید می‌کند: «نمی‌توانم در مورد چیزی که ندیده‌ام و وصفی از آن را نشنیده‌ام هیچ اظهارنظری داشته باشم. در مجموع، موسیقی در اسلام منفی نیست، اینطور نیست که موسیقی را حرام بدانیم و هیچ فقیهی هم چنین فتوایی ندارد، لذا مطابق شرع و قانون وقتی کنسرت و اجرایی مجوز داشته باشد دلیلی ندارد که ما حساسیت بی‌حد از خود نشان دهیم.»
 عضو جامعه روحانیت مبارز معتقد است: «حضرت امام و مقام رهبری موارد شبهه را هم مباح می‌دانند و جزو موارد حرام برنمی‌شمارند. به همین خاطر هم اگر کسانی که در ارشاد مجوز می‌دهند جهات شرعی را رعایت کنند دیگر جای بحث نباید باشد.» به گزارش CHN، طلسم 16ساله اجرای گروه «لیان» در بوشهر برای یک سانس و تنها در یک شب شکسته شد. اجرایی که قرار بود طی 2شب و در 2سانس در هر شب به اجرا درآید. مجوز این برنامه برای جمعه‌شب (12 و 13 دی‌ماه) و در سینما شهید آوینی بوشهر صادر شد. شامگاه جمعه‌شب (12 دی‌ماه) و ساعتی پیش از آغاز برنامه، گروهی که شمار آنها به 100نفر می‌رسید و خود را امت حزب‌الله معرفی می‌کردند، با تجمع مقابل در ورودی سالن، ابتدا اقدام به برپایی نماز کرده و سپس دست به تجمع غیرقانونی در این محل زدند. اقدامی که گفته می‌شود درگیری‌هایی بین پلیس و برخی معترضان را درپی داشت. نهایتا هم با قاطعیت پلیس و متفرق شدن این گروه، از ساعت 20:20  ورود افراد دارای بلیت به سالن شهید آوینی آغاز و زمینه برگزاری سانس دوم کنسرت «لیان» فراهم شد. محسن شریفیان و گروهش در میان استقبال گرم مردم و پس از 16‌سال در زادگاه‌شان برنامه را آغاز کردند. محسن شریفیان در بخشی از برنامه گفت:  «در جریان اتفاقات خارج از سالن جمعی از عوامل اجرایی ما مورد ضرب و شتم قرار گرفتند ولی ما می‌بخشیم و شکایتی نداریم. به دلیل این‌که دین ما دین بخشش است.» او که در بین اجرای قطعات به ابراز احساسات مردم پاسخ می‌داد و دقایقی را با آنها صحبت می‌کرد، گفت: «موسیقی ما ضددین، ضدارزش و ضداخلاق نیست و ذات این هنر با این مسائل بیگانه است. مردم ما نجیب هستند و دلیل حضورشان در کنسرت صرفا علاقه به موسیقی بومی خودشان است. کنسرت‌های ما سالن عروسی نیست که کسی بخواهد برقصد یا رفتار ناشایستی از خود نشان دهد.» این هنرمند در ادامه افزود: «ما هم طعم جنگ را چشیده‌ایم و من‌ زاده شهر و دیاری هستم که هزاران شهید را تقدیم این مرز و بوم کرده است. من کتاب «اهل ماتم» را نوشته‌ام که از دل آن ده‌ها نوای ماندگار برای مراسم‌های عزاداری نظیر تیتراژ سریال «مختارنامه» برگرفته شده است.»
به‌دلیل اخلال در برگزاری این کنسرت به گفته شریفیان عواید حاصل از فروش بلیت این کنسرت صرف امور خیریه در بوشهر می‌شود.


تعداد بازدید :  168