شماره ۱۹۹۰ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۲ خرداد
صفحه را ببند
خزانه‌دار فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با «شهروند» ادعای مهدی تاج را تکذیب کرد
پاداش کی‌روش همان مبلغی است که قبلا گفتم

[شهروند] افشاگری بسیار مهم رسانه‌ها در فروردین 99 درباره ریز هزینه‌کرد پاداش 8‌میلیون دلاری فیفا برای صعود ایران به جام‌ جهانی حقیقتی بسیار مهم را برای جامعه فوتبال روشن کرد اینکه کارلوس کی‌روش برخلاف مفاد قراردادش با فدراسیون 20‌درصد این پاداش را دریافت کرده ‌است. انتشار این خبر جنجال بزرگی در فوتبال ایران به راه انداخت و کار به جایی رسید که خزانه‌دار فدراسیون این خبر را تکذیب و تأکید کرد که پاداش پرداختی به کی‌روش 10‌درصد مبلغ کل 8‌میلیون دلار بوده است. با این حال اخیرا مهدی تاج با حضور در برنامه تلویزیونی از توافق با کی‌روش برای سهم 20‌درصد سرمربی سابق تیم‌ملی پرده برداشت. این اتفاق البته با واکنش خزانه‌دار کنونی فدراسیون همراه شد و او دوباره با تأکید روی مواضع قبلی‌اش صحبت‌های تاج را تکذیب کرد. حالا کار به جایی رسیده که معلوم نیست چه کسی راست می‌گوید؛ خزانه‌دار یا رئیس سابق فدراسیون فوتبال.

اطلاعیه فدراسیون و توضیحات قبلی خزانه‌دار
در زمان اوج‌گیری ابهامات درباره پاداش کی‌روش سایت فدراسیون فوتبال اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در آن خزانه‌دار این توضیحات را پیرامون پرونده ارایه داده بود: «عدم اطلاع كافی و بيان مطالب غيرموجه در نشر خبر پاداش کارلوس کی‌روش سبب شد نخستین‌بار مدارک مثبته مالی مربوطه از طریق وب‌سایت رسمی فدراسیون فوتبال منتشر شود. طی نامه مورخ بیست‌وششم آگوست 2018 درخواست پرداخت مبلغ 800‌هزار دلار (بابت پاداش صعود به جام‌جهانی 2018 روسیه براساس قرارداد منعقدشده و با تأخیر پرداخت یک‌ساله) به همراه دو قسط آخر حق‌الزحمه کی‌روش به مبلغ 700‌هزار یورو (با تأخیر پرداخت ۶ ماهه) که مجموع آن با تبدیل مبلغ یورو به دلار مبلغ یک‌میلیون و ششصد و هفده‌هزار و دویست و پنجاه و دو دلار است، از سوی فیفا از حساب فی مابین کسر و به حساب کارلوس کی‌روش واریز شده است. برهمین اساس در پایان تأکید می‌شود حتی یک دلار مازاد بر قرارداد به هیچ شخص حقیقی و حقوقی پرداخت نشده است.»علی سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون در آن مقطع در شرایطی این توضیحات را ارایه داد که اسناد مالی فیفا به صورت کاملا شفاف مشخص می‌کند که پرداختی یک‌میلیون و 600‌هزار دلاری به کی‌روش با عنوان پاداش جام‌جهانی 2018 روسیه بوده است. با وجود این در همان مصاحبه با سایت فدراسیون،‌ خزانه‌دار اسناد مکاتبه با فیفا برای پرداخت 800‌هزار دلار به کی‌روش را هم منتشر و در مصاحبه‌های خود هم اعلام کرد که در نگارش متن اسناد مالی فیفا، شاید اپراتور فدراسیون جهانی اشتباهاتی داشته است. البته اشتباه مالی از سوی فیفا چیزی نیست که کسی بتواند آن را باور کند و در همان زمان هم پذیرش آن برای جامعه فوتبال و رسانه سخت بود. به ‌هر حال در آن مقطع کی‌روش هم در بیانیه‌ای افرادی را که درباره پاداش 20‌درصدی‌اش مطالبی منتشر کرده بودند، متوهم توصیف کرده بود.

تاج بازی را عوض کرد
داستان سهم 20‌درصدی کی‌روش از پاداش جام‌جهانی تقریبا داشت فراموش می‌شد که مهدی تاج با حضور در برنامه فوتبال برتر افشاگری انجام داد که همه اظهارات مسئولان در گذشته به‌ویژه اطلاعیه فدراسیون و صحبت‌های خزانه را زیر سوال برد. در این برنامه تلویزیونی وقتی صحبت به حقوق و پاداش کی‌روش رسید،‌ تاج اعلام کرد که کار خوبی کرده‌اند پاداش کی‌روش از جام‌جهانی را به 20‌درصد رسانده‌اند. اینجا میثاقی اعلام کرد:    «اما در قراردادش 10‌درصد بود چرا 20‌درصد پرداخت کردید؟» در این لحظه تاج گفت: «با کی‌‌روش توافق کردیم و هیأت‌رئیسه هم این مسأله را  مصوب کرد که اگر کی‌روش تیم‌ملی را به جام‌جهانی ببرد 20‌درصد پاداش بگیرد.»

واکنش دوباره خزانه‌دار فدراسیون: واقعیت همان است که قبلا گفتم
صحبت‌های تاج دوباره باعث شد که بحث پاداش کی‌روش در رسانه‌ها و فضای مجازی با کلیدواژه دروغ داغ شود. برای بررسی این ابهامات تنها راه‌حل مناسب این بود که با خزانه‌دار فدراسیون فوتبال تماس بگیریم تا درباره این پرونده پر از ابهام و مهم شفاف‌سازی کند. به ‌هر حال درباره پاداش کی‌روش صحبت‌های تاج دقیقا منطبق با اسناد مالی فیفاست که نشان می‌دهد 20‌درصد 8‌میلیون دلار به حساب کی‌روش واریز شده است. علی سلیمانی اما با صحبت‌هایی که انجام داد به ابهامات افزود. او به روزنامه شهروند گفت: «بنده به دنبال مسائلی که درباره قرارداد و پاداش آقای کی‌روش از جام‌جهانی روسیه در رسانه‌ها مطرح شد توضیحاتی کامل و مستند ارایه داده‌ام. واقعا نمی‌دانم که آقای تاج در برنامه فوتبال برتر چه صحبتی را مطرح کرده‌اند و چرا چنین بحثی به میان آمده است.» وقتی به سلیمانی گفتیم مهدی تاج تأکید کرده با کی‌روش توافق کرده‌اند که پاداش او 10‌درصد افزایش یابد و به 20درصد برسد، این در حالی است که شما در اطلاعیه رسمی فدراسیون اعلام کردید پاداش پرداختی به این مربی 10‌درصد بوده است. او این جملات عجیب را مطرح کرد:     «من هیچ توضیح اضافه‌ای در این باره ندارم و نمی‌دانم چرا آقای تاج این صحبت‌ها را کرده‌اند. من به‌عنوان خزانه‌دار و مسئول مالی فدراسیون فوتبال می‌گویم که پاداش کی‌روش از محل 8‌میلیون دلار پرداختی فیفا برای صعود به جام‌جهانی 10‌درصد بوده و همین مبلغ هم به حساب او به همراه مطالباتش پرداخت شده است. توضیحات من و واقعیت همان چیزی است که قبلا در اطلاعیه فدراسیون به آن اشاره داشتم.»


تعداد بازدید :  433