شماره ۴۶۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
تحلیل منصور پورحیدری از تیم کی‌روش قبل از جام‌ملت‌های آسیا
غولی که دفاع می‌کند
چند روزی بیشتر تا شروع رقابت‌های ایران در جام ملت‌های آسیا باقی نمانده است. حالا دغدغه بسیاری از اهالی فوتبال نتایجی است که در این مسابقات به دست می‌آید. آن هم در شرایطی که حاشیه‌های متعددی پیرامون فدراسیون فوتبال و تیم‌ملی ایران وجود دارد. در چنین فضایی راهکارهای موسفیدهای فوتبال می‌تواند راهگشا باشد....

شهروند|منصور پورحیدری، سرمربی اسبق تیم‌ملی فوتبال با انتقاد از کارلوس کی‌روش، امید چندانی به قهرمانی در جام ملت‌های آسیا ندارد و معتقد است نوع بازی تیم‌ملی برای قهرمان شدن در آسیا مناسب نیست.
انتقاد از سیستم دفاعی
پورحیدری صحبت‌های خود با خبرنگار «شهروند» را با انتقاد از سیستم دفاعی تیم‌ملی آغاز می‌کند: «متاسفانه تیم ایران مدت‌هاست در نوع بازی‌اش تغییر رویه داده و سیستم منسوخ شده‌ای را مورد استفاده قرار می‌دهد. ما در جام‌جهانی هم با همین شیوه بازی کردیم و عملا حرفی برای گفتن نداشتیم. دیدید که مقابل بوسنی وقتی نیاز به گل داشتیم و از فاز دفاع به فاز حمله رفتیم واقعیت فوتبالمان مشخص شد و شکست خوردیم. فوتبال ایران در سیستم دفاعی مشکل دارد اما کی‌روش بدترین شیوه ممکن را برای پوشش این ضعف‌ انتخاب کرده است. آن‌جا در جام‌جهانی بودیم و جلوی غول‌های دنیا قرار گرفتیم اما در جام‌ملت‌ها دیگر از این خبرها نیست. ما در آسیا اسما غول هستیم و شما کدام تیم قدرتمند یک قاره را دیده‌اید که فقط دفاع کند. وقتی کی‌روش هیچ بازیساز قابل اتکایی را به استرالیا نبرده، پس مشخص است می‌خواهد همان برنامه‌های قبلی را تکرار کند که این برای فوتبال ما خوب نیست.»
شانسی برای قهرمانی نداریم
از پورحیدری پرسیدیم چقدر برای ایران شانس قهرمانی قائل است؛ او اینطور پاسخ داد: «اگر بخواهیم عقلانی به تیم‌ملی نگاه کنیم، این تیم شانسی برای قهرمانی ندارد اما در جام ملت‌ها چیزی قابل پیش‌بینی نیست. شاید هیچ‌کس گمان نمی‌کرد روزی عراق قهرمان آسیا شود و شاید درباره ایران هم این مسأله تکرار شود. نوع فوتبال تیم ایران براساس بازی فیزیکی است که این نوع فوتبال بازیکنان جنگنده می‌طلبد. نقطع ضعفش هم خستگی بازیکنان است. با شناختی که از بازیکنان ایرانی دارم اگر دور گروهی را هم با همین شیوه موفق پشت سر بگذاریم، ‌در دور حذفی به مشکل می‌خوریم. چون این بازیکنان از دل لیگ با خستگی به مسابقات می‌روند و اگر قرار باشد 90 دقیقه فوتبال فیزیکی انجام دهند، کم می‌آورند. تمرین خاصی هم انجام نداده‌اند که با این مورد مقابله کنند.»
کی‌روش تأثیری نداشته
حرف‌های پایانی پورحیدری اما شنیدنی‌تر است: «من همیشه به سرمربی پرتغالی تیم‌ملی انتقاد داشته‌ام و الان هم پای حرف‌هایم هستم. کی‌روش برای فوتبال ایران اقدام مثبتی نکرده اما بهتر است حرف‌ها را بگذاریم برای پایان مسابقات جام‌ملت‌های آسیا. آن زمان با مشخص شدن نتایج تیم‌ملی می‌شود حرف‌های زیادی را بر زبان آورد.»

 


تعداد بازدید :  247