شماره ۴۶۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
پوتین در سخنرانی ‌سال نو خطاب به مردم روسیه:
برای شرایط سخت آماده شويد

سخنرانی‌ سال نو در لحظات پایانی هر سال در روسیه فرصتی است تا رئیس‌جمهوری این کشور با برشمردن فهرستی از دستاورد‌های کشور و تجدید خاطره لحظات شیرین‌ سال گذشته، تعطیلات خوشی را برای همه آرزو کند اما سخنرانی ولادیمیر پوتین در آستانه‌ سال 2015 حساب‌شده‌تر از یک سخنرانی سالانه بود و بخش عمده‌ای از آن به تغییرات ژئوپولیتیکی که روسیه در‌ سال گذشته تجربه کرد گذشت و هشداری به مردم روسیه بود تا خود را برای مشکلات بیشتر آماده کنند.
پوتین در حالی‌ سال پرفرازونشیب گذشته را پشت‌سر گذاشت که در ماه دسامبر نیز از محبوبیت 85‌درصدی در بین مردم روسیه برخوردار بود که در مقایسه با قبل تغییر چندانی نکرده‌ است. اما ‌سال 2014 بزرگترین چالش میراث پوتین در روسیه بود که به‌خاطر بازگرداندن شکوه دوباره به روسیه پس از دوران فروپاشی شوروی به شهرت رسید. در طول 9ماهی که از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه می‌گذرد، مسکو خصومتی را در روابط خود با غرب شاهد است که از دوران «پروستریکا» تا به امروز بی‌سابقه بوده ‌است، صنایع عمده این کشور از دریافت وام‌های جهانی منع شده‌اند و کاهش ارزش روبل و قیمت نفت نیز به مشکلات اقتصادی آن دامن می‌زند.
پوتین در سخنرانی خود به مناسبت‌ سال نو با نمایش احساسات خود گفت: «عشق به سرزمین مادری یکی از قدرتمند‌ترین و نشاط‌‌بخش‌ترین احساسات است. هر ‌سال آن‌چیزی است که ما از آن می‌سازیم، اما تاثیرگذاری، خلاقیت و کارآمدی آن به تک‌تک ما بستگی دارد». پوتین در ادامه سخنانش گفت: «باید گفت راه دیگری وجود ندارد و ما برای تحقق برنامه‌هایمان به موفقیت نیاز داریم، به‌خاطر خودمان، فرزندانمان و به خاطر روسیه». پوتین همچنین  ضمن اظهار تاسف خطاب به افرادی که به نظر می‌رسید منتقدان روسیه باشند، گفت: «زمان محاکمه فرامی‌رسد.»
تنها یک روز پیش از پخش سخنرانی ضبط شده پوتین از تلویزیون در سراسر روسیه وزیر دارایی این کشور از روز‌های سخت پیش‌رو خبر داد. «آنتون سیلوانوف» در مصاحبه خود با شبکه دولتی روسیه 24 گفت: «ما باید از تدابیر ایمنی خود استفاده کنیم» و پیش‌بینی کرد که روسیه برای جلوگیری از تورم و شوک اقتصادی مجبور است در‌ سال 2015 محدودیت قانونی استفاده از صندوق ذخیره ملی را افزایش دهد. سیلوانوف همچنین هشدار داد که اگر سیل هزینه‌های دولت نتواند اقتصاد را در طول مدت یک‌سال تصحیح کند روسیه ناچار است تغییرات شدیدی را در بودجه اعمال کند.
با وجود تمامی هشدار‌ها و تحولات، افکارعمومی در روسیه تغییر چندانی نکرده ‌است. در چنین شرایطی بسیاری از مردم عادی روسیه نیز مواضع میهن‌پرستانه‌ای را اتخاذ کرده‌اند و آمادگی خود برای روز‌های سخت را راهی برای حمایت از کشورشان می‌دانند و این در حالی است که بسیاری در غرب بر این باورند که روسیه در رویارویی با دنیا قرار گرفته‌ است.


تعداد بازدید :  287