شماره ۴۶۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
عمل نکردن به قانون منجر به دیکتاتوری می‌شود

شهروند| قانون‌مداری سنگ بنای دموکراسی است. نظام جمهوری اسلامی نیز بر مبنای دموکراسی، توانست قانون اساسی خود را بر حاکمیت مردم بنا کند، از این جهت است که اجرای بی‌تنازل قانون اساسی، به معنای پایبندی به اصول انقلاب مردمی ایران است. دو نماینده مردم تهران در مجلس در برنامه تلویزیونی دیروز، امروز، فردا از قانون‌مداری صحبت کردند.
احمد توکلی درباره وضع قانون‌مداری در جامعه، با استناد به سخنی از امام علی(ع) یکی از مهم‌ترین حقوق الهی را حقوق متقابل حاکمیت و مردم بر یکدیگر دانست و ابراز داشت: مردم به مسئولان و حاکمان جامعه نگاه می‌کنند، من معتقدم قانون‌مداری باید از حکومت شروع شود. توکلی گفت: قانون‌مداری باید از حکومت شروع شود باید اذعان کنیم از جهت احترام به قانون وضع خوبی در کشور نداریم.
توکلی اظهار داشت: وقتی کسی در سمت وزارت یا معاونت است و تخلف می‌کند و تعقیب نمی‌شود و بعد از کنار رفتن تحت تعقیب قرار می‌گیرد و به اتهام او رسیدگی شود این نشانه عدم حاکمیت قانون است. علیرضا محجوب نماینده مردم تهران هم دراین‌باره گفت: میثاق اصلی قانون‌مداری، قانون اساسی است، صیانت اساسی و بنیانی ما اسلام است، اما از مقدمه قانون اساسی تا سوگند رئیس‌جمهوری و مجلس، استقلال و آزادی دو رکن مهم تبیین شده است. نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: اگر به قانون عمل نشود به دیکتاتوری منجر می‌شود، این مطالب را باید جدی گرفت و قانون را اساس دانست و به کسانی که در این میدان هستند بها داد.

یک استاد حوزه علمیه می‌گوید: کسانی که می‌گویند رأی مردم و خواست آنها اصل نیست، قول و فعل‌شان یا جاهلانه است و یا متملقانه که هرکدام از این دو مورد، ضربه به اسلام است. محمدتقی فاضل‌میبدی در گفت‌وگو با ایلنا، خاطرنشان کرد: یادمان باشد هنگامی امام از پاریس به تهران می‌آمدند، در مصاحبه‌ای گفتند نوع حکومت ما جمهوری است، همانند آنچه در کشورهای غربی است با این تفاوت که اسلامی نیز است. در حکومت جمهوری این مردم هستند که تعیین تکلیف می‌کنند و مسئولان را انتخاب می‌کنند.

 


تعداد بازدید :  194