شماره ۴۶۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
انتقاد از تحزب در یک کنگره حزبی
ششمین کنگره جمعیت ایثارگران به انتقادهای بی‌سابقه از فعالیت‌های حزبی گذشت

فرشید غضنفرپور| ترجیع‌بند گردهمایی‌هایشان اتحاد است و بزرگانشان برای «همگرایی» پیشقدم شده‌اند. مسأله این روزهای اصولگرایان بیش از هر چیز رسیدن به وحدتی است که بتواند جلوی پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو را سد کند.
روز پنجشنبه باز هم اصولگرایان دور هم جمع شدند این‌بار برای شرکت در ششمین کنگره جمعیت ایثارگران در محل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب. میزگرد تخصصی کنگره لبریز از سخنانی بود که بوی وحدت می‌داد و درعین‌حال با شدیدترین الفاظ تحزب را نفی می‌کرد. اصولگرایانی که در سالیان گذشته نمک احزابشان را خوردند روز پنجشنبه نمکدان تحزب را شکستند و از تحزب به‌عنوان یکی از دلایل تفرقه نام بردند. دبیرکل جبهه پایداری که تشکل متبوعش تا همین هفته‌های گذشته بر سر عنوان «حزب جبهه پایداری» با وزارت کشور چانه‌زنی می‌کرد حالا تحزب را هم ردیف «نفسانیت و حساسیت‌های بی‌مورد دانسته» و گفته است «برای رسیدن به وحدت باید نفسانیت،  حساسیت‌های بی‌مورد،  تحزب و سیاست‌زدگی را کنار بگذاریم و در ارتباط با خدا اخلاص داشته باشیم.»
آقاتهرانی اما تنها سیاستمداری نبود که ضمن سخنانش تحزب و فعالیت‌های حزبی را مانعی برای رسیدن به وحدت عنوان کرد. حجت‌الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران نیز در همین کنگره با بیان این‌که «حکومت شورایی حرف سقیفه است و این‌که یک شورا بخواهد یک فردی را انتخاب کند،  در قاموس دینی ما نمی‌گنجد»،  گفت: « شورا و حزب نتیجه‌اش جز اختلاف و بدبختی نیست اما وحدت،  توحید است. ما نباید به عقب برگردیم،  چرا که امروز دنیای استکبار می‌خواهد ما را نابود کند و جهان استکبار در نابودی ما وحدت کلمه دارد. حال چرا ما نباید وحدت کلمه داشته باشیم؟ ما باید حداکثر جذب را داشته باشیم و اختلافات را کم کنیم. ما هرگاه مشکل پیدا کردیم خودمان مشکل‌ساز بودیم.» او همچنین با تأکید بر این‌که «اگر ولایت را بردارید،  تحزب خودش منشا اختلاف می‌شود»،  گفت:  «آنچه این احزاب را کنترل می‌کند و انحرافات آن را رصد می‌کند،  ولایت و امامت است». غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون  اصولگرایان مجلس نهم در ادامه این کنگره به ریشه‌یابی دلایل شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته اشاره کرد و با بیان این‌که «هر وقت روبه‌روی هم ایستادیم شکست خورده‌ایم»،  گفت:   «رقبای ما طعم شیرین پیروزی را به خاطر وحدت‌شان چشیدند. آیا ما طعم تلخ شکست را به خاطر تفرقه نچشیده‌ایم؟ مهم نیست من حدادعادل در مجلس باشم بلکه مهم این است که مجلس اصولگرا باشد. اصولگرایی هم به حزب و دسته نیست بلکه به پیروی از انقلاب و رهبری است و باید در این مسأله صداقت داشت نه این‌که هر جا به نفع‌مان بود در مقابل توهین به رهبری سکوت کنیم و یا استفاده ابزاری از رهبری داشته باشیم،  زیرا این اصولگرایی نیست.  میزگرد تخصصی کنگره درعین‌حال گزارش‌هایی هم از فعالیت‌های رقیب دربرداشت،  گزارش‌هایی که محمدنبی حبیبی دبیرکل موتلفه ادعا کرد حزب او به‌دست آورده و براساس آن می‌توان اثبات کرد که حزب اعتدال و توسعه مسافرت‌های استانی خودش را آغاز کرده است و قصد دارد زلف رئیس ستادهای روحانی را به این حزب گره بزند و این کلید خورده است.
دبیرکل موتلفه همچنین گفت:  «ما شاهد هستیم که چگونه در دستگاه‌های اجرایی نیز اصولگرایان را درو می‌کنند. حتی در بعضی از استان‌ها یک فرماندار هم اصولگرا نیست. بنابراین با توجه به این شرایط اصولگرایان چگونه حق دارند حرف از اختلاف بزنند،  ما باید در مسیر وحدت و ائتلاف حرکت کنیم.»
حبیبی که تشکل متبوعش (حزب موتلفه اسلامی) از وفادارترین تشکل‌های حامی جامعه روحانیت مبارز بوده است روز پنجشنبه از محور قرار دادن آیت‌الله مصباح‌یزدی به‌عنوان «چتر اصولگرایان» سخن گفت و در عین حال تأکید کرد:  «ائتلاف ما جز از طریق روحانیت کلید نمی‌خورد و جامعه روحانیت مبارز و مدرسین هم باید محور وحدت ما باشند.»
هرچند رسیدن به وحدت اصولگرایانه شرط‌های دیگری هم دارد که از زبان حجت‌الاسلام تقوی بیان شد. او همچنین گفت:  «بایستی خودشیفتگی و منیت‌ها را کنار بگذاریم،  همه یکی شویم و با یکدیگر توافق کنیم.» با این حال به نظر می‌رسد اختلافات اساسی بر سر موضوعاتی که رسانه‌ای نمی‌شود همچنان باقی است خصوصاً زمانی که تقوی می‌گوید:  «ما مقلدان مقام معظم رهبری هستیم و به هیچ‌کس درباره موضوعات مختلف گزارش نمی‌دهیم و اگر قرار باشد گزارشی هم بدهیم فقط به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز گزارش می‌دهیم.»


تعداد بازدید :  209