شماره ۴۶۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به مصرف غیرقانونی درآمد هنگفت نفت در سال های گذشته
700 میلیارد دلاری ها باید مواخذه شوند
در مصرف 700‌میلیارد دلار نفتی طبق قانون عمل نشد

اسحاق جهانگیری با تأکید بر لزوم مواخذه عاملان کاهش موجودی صندوق ارزی در سال‌های قبل گفت: اکنون با برنامه‌های دولت، اقتصاد در 6ماهه نخست امسال بیش از 4‌درصد رشد داشته است.
به گزارش ایرنا، معاون اول رئیس‌جمهوری عصر پنجشنبه در نشست شورای اداری استان خوزستان با بیان این‌که دولت مصمم است براساس اصول مدیریت علمی مشکلات اقتصادی را حل کند، افزود: خوشبختانه با آرامشی که در سیاست‌های خارجی کشور در مدت کوتاه مسئولیت دولت یازدهم ایجاد شده فضا برای بهبود وضع اقتصادی کشور فراهم شده است. جهانگیری بیان کرد: در برهه‌ای از زمان نوسانات قیمت ارز و دلار مشکلات بسیاری را در کشور ایجاد کرد به نوعی که تورم در کشور به مرز 40‌درصد و رکود اقتصادی کشور به 6.6 منفی رسید. وی افزود: دولت تلاش دارد با استفاده از مدیران مجرب با دانش و تجربه و با بهره گرفتن از ظرفیت‌های نخبگان کشور تورم را به زیر 17‌درصد کاهش دهد. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به کاهش بهای نفت گفت: توطئه‌ای که امروز توسط برخی از کشورهای همسایه شکل گرفته است، موجب کاهش بهای نفت شده و اگر در گذشته میزان فروش نفت کشور 2‌میلیون و 400‌هزار بشکه در روز بود امروز به دلیل تحریم‌ها به یک‌میلیون بشکه رسیده و در همین حال قیمت هم از 110دلار به بشکه‌ای 55دلار رسیده است. وی با اشاره به واردات بی‌رویه کالا در چند‌ سال گذشته گفت: در‌ سال 82 صادارت و واردات کشور به 25‌میلیارد دلار رسید و در جلسات اعلام شد که واردات در حال افزایش است و باید راهکارهایی ارایه کرد.
کسانی که ذخیره صندوق ارزی را
کاهش داده‌اند باید مواخذه شوند
معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: در سال‌های گذشته 700میلیارد دلار درآمدهای نفتی داشته‌ایم و برنامه 5ساله سوم تصویب کرده بود که چه میزان می‌توان از درآمدهای نفتی استفاده کرد و باقی درآمد باید در حساب ذخیره ارزی نگهداری می‌شد. جهانگیری بیان کرد: اگر طبق قانون برنامه عمل می‌شد، الان باید بیش از 300میلیارد دلار در حساب ذخیره ارزی وجود داشت تا امروز نگرانی از کاهش درآمدهای نفتی نداشته باشم. وی گفت: افرادی که از این ذخیره ارزی استفاده کرده‌اند باید مواخذه شوند و توضیح دهند که به چه علت اعتبارات حساب ذخیره ارزی صرف واردات شد و سقف واردات کشور تا 70‌میلیارد دلار افزایش یافت. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که باید در سیاست‌های بخش واردات تغییر ایجاد شود، گفت: سیاست‌های وارداتی به اصلاحاتی نیاز دارد، البته این بدان معنا نیست که جلوی هرگونه وارداتی به کشور گرفته شود.جهانگیری گفت: خوشبختانه در مقطعی که دولت یازدهم زمام امور را به دست گرفت با حمایت‌های مقام معظم رهبری و مردم در مدتی کوتاه در بسیاری از مسائل موفقیت‌های خوبی حاصل شد.


تعداد بازدید :  203