شماره ۱۹۶۴ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در ایران تأکید کرد
عملکرد چشمگیر جمعیت هلال‌احمر ایران در مبارزه با بحران کووید-19

[شهروند] باربارا ریتزولی، رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در ایران در نشستی که به مناسبت روز جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر برگزار شد، بر اهمیت و ضرورت وجود جمعیت‌های ملی در مواقع بحرانی ازجمله در زمان بیماری کووید-19 تأکید کرد. باربارا ریتزولی در مورد انتخاب هشتم می، به‌عنوان روز جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر عنوان کرد: «دلیل انتخاب این روز، سالگرد تولد‌ هانری دونان، بنیان‌گذار کمیته‌ بین‌المللی صلیب‌سرخ است و این کمیته منشأ و قلب کنوانسیون‌های ژنو بوده که همه‌ ما از آنها پیروی می‌کنیم. همچنین انسانیت، بی‌طرفی، بی‌غرضی، استقلال، خدمات داوطلبانه، یگانگی و جهانشمولی به‌عنوان هفت اصل بین‌المللی نهضت شناخته می‌شود که سرلوحه کار ما است.»
ریتزولی این اصول بنیادین را عامل نگهدارنده‌ای دانست که تمامی جمعیت‌های ملی در سراسر جهان، فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و کمیته بین‌ا‌لمللی صلیب‌سرخ را به‌عنوان ارکان نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در کنار یکدیگر قرار می‌دهد تا فعالیت‌های آنها شکل یکپارچه‌‎ای در سراسر جهان داشته باشد. او تأکید کرد: «هفت اصل مذکور موجب شده تا 80‌میلیون نفر از اعضای نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در سراسر جهان بدون توجه به ملیت، سلایق و سوابق‌شان به صورت یکپارچه به فعالیت ادامه دهند. بهترین نمونه‌ این وضعیت، همزمان با شیوع بیماری کووید-19 است؛ خدماتی که داوطلبان جمعیت هلال‌احمر انجام ‎داده است و در پاسخ به مشکلات این بیماری جانفشانی می‌کنند.»
او همچنین از کسانی که طی این مدت در خط مقدم مبارزه بودند و جان‌شان را در راه خدمت‌رسانی از دست دادند، یاد کرد و گفت:   «همواره باید به این افراد ادای احترام کنیم.» رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در ایران بیان کرد: «در مبارزه با بیماری کووید-19، جمعیت هلال‌احمر ایران در کنار وزارت بهداشت و سایر نهادهای مسئول، فعالیت‌های مهمی را به عهده داشته است؛ از تشخیص سریع بیماری و غربالگری گرفته تا ارایه خدمات درمانی و ایجاد پناهگاه‌. اما مهم‌ترین فعالیت این جمعیت، آگاهی‎رسانی در حوزه بهداشت و درمان به عموم مردم بوده است.»
به گفته ریتزولی کمیته‌ بین‌المللی صلیب‌سرخ تا جایی که در توانش بود، از جمعیت هلال‌احمر ایران پشتیبانی کرده که یکی از این کمک‌ها پرداخت مبلغ 500‌هزار فرانک سوییس بود تا جمعیت هلال‌احمر ایران در زمینه مقابل با این بیماری از آن استفاده کند. این مقام بین‌المللی به اقدامات مشترک و سایر حمایت‌های نهضت بین‌‎المللی صلیب‌سرخ از جمعیت هلال‌احمر ایران هم اشاره کرد و گفت: «حمایت از فعالیت‌های مشترک از دیگر اقدامات ما است. به‌عنوان مثال نهضت در زمینه آموزش خطرات مین و همچنین تولید پیام‌های آموزشی درباره بیماری کووید-19 با جمعیت هلال‌احمر ایران همکاری داشته است. ما همچنین در بخش‌های شرقی کشور و به‌طور مشخص در مشهد از یک «ان‌جی‌او» در زمینه ارایه تجهیزات حفاظت فردی حمایت می‌کنیم، چراکه معتقدیم در دوران بیماری بعضی از فعالیت‌ها دوچندان و بااهمیت‌تر می‌شود و باید بیشتر به آنها پردازیم و از آنها حمایت کنیم.»
ریتزولی تصریح کرد: «حجم کارهایی که طی این مدت جمعیت هلال‌احمر انجام داده، بسیار چشمگیر بود و طیف وسیعی از فعالیت‌ها در حوزه‌ها‌ی مختلف ازجمله پیشگیری و درمان و کمک‌های اقتصادی را شامل می‌شود. او از شبکه‌ ارتباطی درون نهضت بین‌اللملی صلیب‌سرخ شامل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و همچنین بیش از 200جمعیت‌ ملی یاد کرد و گفت: «این شبکه تضمینی برای جمعیت‌های ملی است تا از طریق آن بتوانند از بهترین روش‌ها استفاده کنند و در عین حال با یکدیگر تبادل ارتباط داشته باشند.»
رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در ایران همچنین در مورد اهمیت جمعیت‌های ملی در بحران‌هایی همچون بیماری کووید-19 تأکید کرد: «جمعیت‌های ملی به دلیل نزدیکی جغرافیایی با مردم می‌توانند در اسرع وقت خودشان را به افراد آسیب‌دیده برسانند و از آنها حمایت کنند؛ مانند کاری که این روزها جمعیت هلال‌احمر ایران درحال انجام دادن آن است.»


تعداد بازدید :  390