شماره ۱۹۶۴ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
رویداد

نتایج یک طرح تحقیقاتی در تهران
۵۰‌درصد از بهبودیافتگان کرونا دچار مشکلات روحی شده‌اند

[شهروند] نتایج پیمایشی نشان می‌دهد که نزدیک به ۵۰‌درصد از بهبودیافتگان کرونا در تهران دچار مشکلات روحی و روانی شده‌اند، به ‌طوری که این مشکل در مردان شایع‌تر از زنان بوده و اغلب افراد در گروه سنی بین ۴۰ تا ۵۰‌ سال قرار داشتند. همچنین این بحران در شرق تهران بیش از سایر نقاط است؛ علت هم بالابودن تراکم جمعیت در این منطقه است. حمید سوری، اپیدمیولوژیست و عضو کمیته مقابله با کرونا تهران بزرگ درباره جزئیات این مطالعه به ایرناپلاس گفت: «یک طرح تحقیقاتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد که در آن بالغ بر ۴‌هزار بیمار مبتلا به کرونا که در یک ماه اخیر از بیمارستان ترخیص شده‌اند براساس شاخص‌های سازمان جهانی بهداشت در تهران بزرگ مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج این بررسی نشان داد اغلب این افراد از میان کسانی با تحصیلات میانی در حد دیپلم و زیردیپلم هستند. همچنین کسانی که مدت‌زمان اقامت آنها در بیمارستان زیاد بوده و افرادی که بیماری زمینه‌ای داشتند، بیشتر دچار مشکلات روحی و روانی شده‌اند.» به گفته او، این رقم در تهران بالاتر از میانگین کشوری است. این اپیدمیولوژیست می‌گوید یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به مشکلات روحی و روانی، این است که افراد اصراری برای افزایش زمان بستری در بیمارستان نداشته باشند؛ یعنی طول زمان بستری در بیمارستان به حداقل زمان ممکن برسد.


آغاز طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر در تهران
[شهروند] عیسی فرهادی، فرماندار تهران، از آغاز طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر از هفته جاری در تهران خبر داده و اعلام کرده که معتادان متجاهر مبتلا به ویروس کرونا در محلی جدا از مراکز ماده 16 نگهداری و قرنطینه خواهند شد: «طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر از ابتدای این هفته آغاز شده و هر هفته 500 نفر از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند. این طرح تا پاکسازی کامل تهران ادامه خواهد داشت و جمع‌آوری معتادان متجاهر به وسیله نیروی انتظامی انجام شد و بهزیستی کار نگهداری را بر عهده دارد؛ بی‌تردید در اجرای این طرح تست کرونا از معتادان متجاهر انجام خواهد شد و در اجرای طرح نیروهای دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز حضور دارند.» به گفته او اگر تست کرونای معتادان متجاهر جمع‌آوری‌شده در طرح مثبت باشد، در محلی جداگانه از مراکز ماده 16 نگهداری خواهند شد.


خدمات اورژانسی دندان‌پزشکی در مطب‌ها ارایه می‌شود
[شهروند] دبیر شورای آموزش دندان‌پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید از پانزدهم اردیبهشت خدمات اورژانسی در کشور با رعایت دقیق پروتکل‌ها ارایه می‌شود و مردم می‌توانند به مطب‌های دندان‌پزشکی مراجعه کنند.
بهزاد هوشمند در این‌باره گفت: «در حوزه دندان‌پزشکی خدمات اورژانس و ضروری در ۱۱۰ مرکز دولتی و ۲۸۳ مرکز خصوصی از ابتدای شیوع کرونا ارایه شد. در مناطقی که از لحاظ شیوع ویروس کرونا سفید اعلام می‌شود نیز درمان‌های غیراورژانسی براساس دستورالعمل قابل انجام است.»
او ادامه داد: «صنف دندان‌پزشکی ازجمله مشاغل آسیب‌پذیر در برابر کرونا اعلام شده و خواسته ما این است که دندان‌پزشکان مورد حمایت قرار گرفته و تجهیزات مورد نیاز در اسرع‌وقت در اختیار دندان‌پزشکان قرار بگیرد.» استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: «مدیریت کرونا به معنی تمام‌شدن بیماری کووید-۱۹ نیست و از همه مردم می‌خواهیم که اصول فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت فردی و عمومی را رعایت کنند. توصیه بهداشتی ما این است که در این دوران بهداشت دهان و دندان جدی گرفته شود. رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از دهان‌شویه‌های خاص می‌تواند برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر باشد.»


تعداد بازدید :  423