شماره ۱۹۶۴ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
18 اردیبهشت دوره 4 ساله قانونی به اتمام می‌رسد
ابهام در ادامه فعالیت هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال

[شهروند] دوره چهار ساله فعالیت هیأت رئیسه کنونی فدراسیون فوتبال طبق قانون در تاریخ هجدهم اردیبهشت 1399 به پایان می‌رسد. حالا سوال بسیار مهمی که جامعه فوتبال ایران با توجه به فضای متشنج به وجود آمده به دنبال پاسخ آن بوده این است که بعد این تاریخ چه پیش می‌آید. این هیأت رئیسه به فعالیت خود تا زمان برگزاری انتخابات ادامه می‌دهد یا ممکن است اتفاقات دست به دست هم دهد تا شاهد برگزاری مجمع فوق‌العاده برای تعیین هیأت رئیسه موقت باشیم؟

موضع هیأت رئیسه چیست؟
تکلیف سیاست مدیران کنونی فدراسیون فوتبال که کاملا شفاف و مشخص است. آنها با هماهنگی فیفا و AFC از اسفند‌ماه پروسه اصلاح اساسنامه را در دستور کار خود قرار داده‌‌اند و بدون توجه به ابهامات و حواشی به وجود آمده مقدمات اصلاح اساسنامه و آمادگی فوتبال کشور برای برگزاری انتخابات را فراهم می‌‌کنند. به هر صورت با نامه‌نگاری صورت گرفته با فیفا هم فدراسیون جهانی سرپرستی حیدر بهاروند در فدراسیون را پذیرفته و هیچ‌کدام از اعضای هیأت رئیسه به پایان کار در تاریخ هجدهم اردیبهشت فکر نمی‌کنند و معتقدند طبق اساسنامه تا زمان برگزاری انتخابات به کارشان ادامه باید بدهند. نکته قابل توجه بعدی اما این است که فیفا هم در مکاتبات خود با فدراسیون فوتبال در دو ماه گذشته هیچ تاکیدی برای برگزاری مجمع فوق‌العاده یا تعیین هیأت رئیسه موقت برای اداره فدراسیون نداشته و مأموریت اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات طبق قوانینی شفاف را که به تأیید فیفا و مجمع عمومی رسیده باشد، به همین تیم مدیریتی فدراسیون داده است. البته نباید فراموش کرد که مدیران فدراسیون فوتبال هم تلاش داشتند تا مجمع انتخاباتی را پیش از پایان دوره چهار ساله و در بیست‌وپنجم اسفند 98 برگزار کنند که فیفا انتخابات را لغو و دستور اصلاح اساسنامه را صادر کرد و تأخیر به وجود آمده برای برگزاری انتخابات هم با نظر همین نهاد بین‌المللی اتفاق افتاده است و تقصیر مدیریت فدراسیون و هیأت رئیسه کنونی نیست.

احتمال رخ دادن یک تقابل عجیب
اخیرا یکی از اعضای هیأت رئیسه فدراسیون مقدمات حذف برخی مخالفان خود در مجمع را که رئیس هیأت فوتبال استانی همجوار تهران هستند، کلید زده و اختلافات مربوط به این اقدامات پای نهادهای ذی‌صلاح را هم به این پرونده باز کرده و شائبه مهندسی انتخابات و چینش اعضای مجمع به نفع یک جریان مدیریتی را ایجاد کرده‌ است. چند هفته قبل هم که حدود 25 نفر از روسای هیأت فوتبال و مدیران باشگاه‌ها به صورت رسمی نامه‌ای هماهنگ برای اعمال اصلاحات در اساسنامه به فدراسیون ارسال کردند، این اتفاق با حاشیه‌ و تنش همراه شد و به بعضی از امضاکنندگان نامه فشار آورده شد که امضای خود را پس بگیرند. این اتفاقات نه‌تنها در رسانه‌ها بازتابی گسترده پیدا کرد، بلکه با مصاحبه انتقادی برخی از اعضای مجمع نیز همراه شد. حالا که این تنش‌ها به پروسه حذف مخالفان از مجمع رسیده (اسناد تلاش برخی اعضای هیأت رئیسه برای برگزاری جلسه استیضاح یکی از روسای هیأت فوتبال و امضا‌کننده نامه اصلاح اساسنامه نزد روزنامه شهروند وجود دارد) ممکن است تقابل با توجه به فرارسیدن پایان دوره چهارساله مدیریت فدراسیون شکلی جدی و عجیب‌تر به خود بگیرد.

در انتظار روزهای بهتر برای فوتبال
شنیده می‌شود برخی از اعضای مجمع تصمیم گرفته‌اند به صورت متحد و هماهنگ درحال بررسی طرحی برای برگزاری جلسه مجمع فوق‌العاده برای انتخاب هیأت رئیسه موقت در فدراسیون فوتبال که در انتخابات پیش رو ذی‌نفع نباشند، هستند. از آنجا که مجمع عمومی بالاترین رکن تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در فوتبال هر کشور به حساب می‌‌آید، جدی شدن این فعل و انفعال قطعا جنجالی بزرگ در فوتبال کشور به راه خواهد انداخت. این درحالی است که تعداد قابل توجهی از اعضای مجمع نیز حامی هیأت رئیسه و مدیران کنونی فدراسیون هستند و اعتقادی به برگزاری مجمع فوق‌العاده برای انتخاب هیأت رئیسه موقت ندارند. به این ترتیب باید صبر کرد و دید در روزهای آینده نتیجه این تنش‌ها به کجا ختم خواهد شد. در پایان بد نیست به این نکته اشاره شود که علی کفاشیان با گرفتن حکم تبرئه خود در آستانه بازگشت به پست نایب رئیسی اول فدراسیون قرار می‌گیرد و این اتفاق هم می‌تواند دوباره تمام معادلات را بر هم بزند. پس شکی نیست که روزهای بسیار مهمی در انتظار فدراسیون فوتبال خواهد بود.


تعداد بازدید :  206