شماره ۱۹۶۴ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار روز

عراق به دنبال خرید اس۳۰۰ و اس۴۰۰ از روسیه
رئیس کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق دیروز اظهار کرد: «عراق با خرید سامانه‌های هوایی پیشرفته از روسیه دنبال تقویت نیروی هوایی خود برای دفاع از حریم هوایی کشور در برابر هرگونه تجاوز خارجی است.»
به گزارش ایسنا، خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از محمدرضا آل‌حیدر، رئیس کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق اعلام کرد: «عراق قصد دارد سامانه‌های اس۳۰۰ و اس۴۰۰ را از روسیه خریداری کند تا حریم هوایی خود را در برابر هرگونه تجاوز خارجی ایمن کند و درصورتی که طرف آمریکایی با استقرار سامانه پدافند هوایی از عراق پشتیبانی نکند، عراق این سامانه روسی را خریداری خواهد کرد.» آل‌حیدر گفت: «عراق نیاز دارد سامانه پدافند هوایی را برای حفاظت از حاکمیت خود و نیز ممانعت از هرگونه نقض حریم هوایی‌اش ایجاد کند، سامانه پدافندی آمریکا در آنجا فعال نیست.» رئیس کمیته امنیتی و دفاعی پارلمان عراق افزود: «کمیته همراه با قوه‌مجریه نقش نظارتی و قانونی را برای افزایش روحیه نیروهای امنیتی و رفع نیازهای آنها ایفا کرده و مبالغ لازم را در بودجه تصویب کرده و با برگزاری نشست‌هایی با فرماندهان امنیتی و پیگیری شرایط میدانی از آنها، در حوزه‌های اطلاعاتی به آنها مشاوره می‌دهد.»


فائوچی دست‌سازبودن کروناویروس جدید را رد کرد
متخصص ارشد بیماری‌های عفونی ستاد مقابله با کرونای آمریکا نظریه‌های مطرح‌شده درباره دست‌سازبودن کروناویروس جدید یا گسترش آن به‌طور اتفاقی از یک آزمایشگاه چینی را رد کرد. به گزارش ایسنا، دکتر آنتونی فائوچی، در گفت‌وگو با شبکه «نشنال جئوگرافیک» اظهار کرد، تحقیقاتی که در دسترس هستند، نشان می‌دهند که این ویروس به‌طور طبیعی تکامل یافته است. فائوچی در این‌باره گفت: «اگر به تکامل این ویروس در خفاش‌ها و ویروسی که شیوع پیدا کرده، بنگرید، این اطلاعات با قدرت حاکی از این هستند که این ویروس نمی‌تواند مصنوعی یا عمدا ساخته شده باشد و روند تکامل آن طبیعی است.»
او افزود: «برخی از زیست‌شناسان تکاملی بسیار برجسته گفته‌اند که اطلاعات تکامل مرحله‌ای حاکی از آن هستند که این ویروس در طبیعت به وجود آمده است.» فائوچی همچنین در رد نظریه‌هایی که درباره گسترش تصادفی این ویروس از محیط آزمایشگاه مطرح شده، گفت: «این به آن معناست که این ویروس در طبیعت بوده و به همین دلیل است که متوجه نمی‌شوم برخی افراد درباره چه صحبت می‌کنند و زمان زیادی را برای بحث بی‌نتیجه در این‌باره صرف نمی‌کنم.»


مجلس سنای فرانسه با طرح دولت برای پایان قرنطینه مخالفت کرد
مجلس سنای فرانسه روز دوشنبه با طرح دولت ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر این کشور برای پایان قرنطینه سراسری در این کشور مخالفت کرد. به گزارش ایسنا، این طرح که هفته گذشته از سوی نخست‌وزیر فرانسه ارایه شد، پیش از این در مجلس ملی این کشور به تصویب رسیده بود.
با این حال، مجلس سنا با ۸۹ رأی مخالف، ۸۱ رأی موافق و ۱۷۴ رأی ممتنع با طرح دولت مخالفت کرد. حزب حاکم «جمهوری به پیش» که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه پایه‌گذار آن است، در مجلس سنا اکثریت کرسی‌ها را در اختیار ندارد. این درحالی است که این حزب در مجلس ملی حایز اکثریت است. حزب راستگرای جمهوریخواهان که مهم‌ترین حزب مخالف دولت فرانسه محسوب می‌شود، در مجلس سنا به‌طور گسترده به طرح دولت برای پایان قرنطینه رأی ممتنع داد. بازگشایی مدارس از روز ۱۱ می (۲۲ اردیبهشت) همزمان با پایان قرنطینه یکی از جنبه‌های بحث‌برانگیز طرح دولت ادوارد فیلیپ است.


تعداد بازدید :  427