شماره ۱۹۶۴ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
این‌بار همه به ترامپ می‌خندند

[آنی اپل‌بام] در نگاه اول، فیلمی است میان میلیون‌ها ویدیو کلیپی که روزانه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود. فیلم «روزی ‏روزگاری یک ویروس» دارای انیمیشنی ضعیف، موسیقی کلیشه‌ای و دیالوگ‌های نیش‌داری است میان چین و آمریکا. نقش این دو ‏کشور را شخصیت‌های لگویی بازی می‌کنند. چین یک جنگجوی تراکوتای لگویی است که صدایی مردانه و بم دارد و مجسمه ‏آزادی آمریکا نیز لگویی با صدای نازک و بلند است. این دو لگو مکالمه‌های کوتاهی دارند: جنگجو می‌گوید: «ما ویروسی ‏جدید کشف کردیم.» مجسمه آزادی در جواب:   «خب که چی؟»جنگجو: «خطرناک است.» مجسمه آزادی: «فقط یک ‏آنفلوآنزاست.» جنگجو: «ماسک بپوش.» مجسمه آزادی:   «ماسک نپوش.» جنگجو:   «در خانه بمان.» مجسمه آزادی:   «خلاف ‏حقوق بشر است.» ‏
این دیالوگ ادامه دارد تا به جایی می‌رسد که مجسمه آزادی می‌گوید: «در ماه آوریل از بین می‌رود» و درنهایت مجسمه آزادی ‏که زیر سرم رفته درحالی‌که جنگجو مسخره‌اش می‌کند، حرف‌های متناقض و پرت و پلایی می‌زند. ‏
با اینکه به نظر می‌رسد این ویدیویی آماتوری است که کسی که حوصله‌اش در خانه سر رفته آن را ساخته، اما این‌طور نیست. ‏این ویدیو را شینهوا، خبرگزاری رسمی چین در سی‌ام آوریل منتشر کرده. این ویدیو تاکنون به‌وسیله دیپلمات‌های چینی، تماشا و ‏بازنشر شده و از بعدازظهر روز شنبه، بیش از یک‌میلیون و ششصد‌هزار نفر در دنیا بیننده داشته است. ‏
این ویدیو همچنین نقدهایی به همراه داشته و به‌عنوان پروپاگاندای نازل محکوم شده است. اما حتی افرادی که این ویدیو را ‏مسخره می‌کنند باید آگاه باشند: هر کسی که کمی تاریخ بداند آگاه است که پروپاگاندا، حتی واضح‌ترین و شرم‌آورترین آن، گاهی ‏اوقات جواب می‌دهد. علت آن لزوما باور عمومی به آن نیست، بلکه احترام به توانایی‌ها یا ترس از قدرت افرادی است که آن را ‏تولید می‌کند. ‏
پروپاگاندا در شرایطی که خلأ رقابت وجود دارد بهتر کار می‌کند؛ وقتی که هیچ پیام دیگری وجود ندارد یا پیام‌های دیگر ‏نمی‌توانند اعتمادسازی کنند. از اواسط ماه مارس، چین پیغام‌هایی به این خلأ فرستاده است:   دنیایی که به واسطه یک ویروس و ‏توانایی فاجعه‌بار و مضحک رئیس‌جمهوری آمریکا برای مقابله با  آن، تغییرات بزرگی کرده است. ‏
لحن تیتر خبرها از رسانه‌های اندونزی با تیتر «پیشنهاد ترامپ به تزریق مواد ضدعفونی‌کننده و پرتوی فرابنفش برای درمان ‏کووید-19» گرفته تا لوموند که تیتر زد «یاوه‌گویی‌های دکتر ترامپ» تغییر می‌کند. ‏ گفته‌های ترامپ در نشست خبری روز بیست‌وسوم آوریل در شبکه‌های تلویزیونی، ایستگاه‌های رادیویی، مجلات و وب‌سایت‌ها در تمام ‏قاره‌های جهان منتشر شد. در سال‌های گذشته، خیلی از این رسانه‌ها گزارش‌هایی از سیاست خارجی آمریکا منتشر کرده‌اند که  ‏رئیس‌جمهوری وقت یا پیشین را به باد انتقاد می‌گیرد. اما این نوع پوشش خبری که امروز می‌بینیم چیز جدیدی است. این بار مردم، ‏از رئیس‌جمهوری آمریکا انتقاد نمی‌کنند، بلکه به او می‌خندند. به گفته بپه سورنینی، یکی از ستون‌نویس‌های مشهور ایتالیایی، ‏ایتالیایی‌ها با آمریکایی‌ها ابراز همدردی می‌کنند اما احساس متفاوتی نسبت به ترامپ دارند:   «در دوره و زمانه غم و افسردگی ما را ‏سرگرم می‌کند.»‏
اما اگر ترامپ مضحک به نظر می‌رسد، دولتش هیچ‌جا رویت نمی‌شود. کارل بیلدت، نخست‌وزیر سوئد در سال‌های 1990، ‏نماینده سازمان ملل در زمان جنگ بوسنی و سال‌ها تجربه در پست وزیر امور خارجه می‌گوید که وقتی به کارنامه کاری سی‌ساله ‏خود نگاه می‌کند، هیچ بحران بین‌المللی را به یاد نمی‌آورد که آمریکا در آن هیچ نقشی نداشته باشد. ‏
اما این بار آمریکایی‌ها هیچ کاری نمی‌کنند. یا واضح‌تر بگویم، چون همه کارها را فرمانداران، شهردارها، پزشکان، دانشمندان و ‏شرکت‌های فنی انجام می‌دهند، کاخ سفید بیکار است. براساس بیانیه‌های اخیر، خود مقامات دولت ترامپ اهمیت بحرانی را که ‏جایگزین سیاست خارجی آمریکا شده درک نکرده‌اند. در روزهای اخیر، پمپئو سرگرم برنامه‌ریزی برای تحریم ایران است، اگر ‏روسیه، چین وحتی متحدان اروپایی بخواهند با او همکاری کنند. کاش می‌توانستیم بگوییم که اگر جو بایدن‌سال آینده ‏رئیس‌جمهوری شود شرایط به حالت قبلی برمی‌گردد اما یک‌سال زمان زیادی است. خاطره نخست‌وزیری که در فرودگاه از پزشکان ‏چینی استقبال کرد باقی می‌ماند. جوک‌های مواد ضدعفونی‌کننده همه را به خنده می‌اندازد و هر کسی که جایگزین پمپئو شود ‏تنها چهار‌سال وقت دارد تا آسیب‌های وارد شده را جبران کند.  ‏
The Atlantic


تعداد بازدید :  455