شماره ۱۹۶۴ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
رئیس‌جمعیت‌هلال احمر در نشست خبری به مناسبت روز جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر عنوان کرد
هلال‌احمر متولی اصلی آموزش همگانی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی
لباس سرخ هلال‌احمر و صلیب‌سرخ باعث آرامش و اطمینان در تمام دنیا 60 برابر پرسنل فعلی جمعیت، نیروهای پا در رکاب داریم رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در ایران: عملکرد جمعیت هلال‌احمر ایران در مبارزه با بحران کووید-19 چشمگیر است

   [راضیه زرگری]  نخستین نشست خبری کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر، صبح دیروز با حضور اصحاب رسانه در آستانه فرارسیدن روز جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و با حضور باربارا ریتزولی، نماینده کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در ایران در سازمان داوطلبان این جمعیت برگزار شد. همتی در این نشست با اعلام ریزِ اقدامات جمعیت هلال‌احمر در مقابله با بحران کرونا و سیل ماه‌های اخیر در برخی استان‌های کشور، مهم‌ترین وظیفه هلال‌احمر را در شرایط فعلی تجهیز انبارها، لجستیک و تقویت نیروی انسانی دانست و گفت: «بزرگ‌ترین آرزوی قلبی همه ما در هر لباسی این است که ایران سربلند باشد و مردم احساس آرامش کنند. سهم جمعیت هلال‌احمر در ایجاد آرامش مردم مشخص است و قابل ارتقا. همه با هم باید کمک کنیم که مردم هرچه بیشتر از این آرامش بهره‌مند شوند.»
همتی در آغاز این نشست گفت: «هلال‌احمر مأمن اصلی من بوده و هیچ‌وقت با این مجموعه غریب نبوده‌ام و خوشحالم که مجددا به جمع هلال‌احمری‌ها پیوسته‌ام. همه کسانی که با جمعیت هلال‌احمر کار می‌کنند و از نزدیک این نهاد را می‌شناسند، می‌دانند که کار در این مجموعه با سختی همراه است، اما سختی لذت‌بخشی که آرامش دیگران را به همراه دارد. هشتم می‌ بزرگداشت ‌هانری دونان، بنیانگذار نهضت جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، به‌عنوان روز جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر گرامی داشته می‌شود. ما نیز به همین مناسبت ضمن گرامیداشت نهضت جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، برای همه انسان‌هایی که در مسیر بشردوستی و همگام با نهضت جهانی صلیب‌سرخ حرکت می‌کنند، آرزوی سربلندی داریم. هلال‌احمری‌ها همه می‌دانند که این لباس خوش‌رنگ و نماد هلال‌احمر و صلیب‌سرخ در همه جای دنیا باعث آرامش و اطمینان است. بر همین اساس مردم کشور ما هم هر وقت دچار حادثه‌ای می‌شوند، ما را در کنار خود و همراه خود می‌بینند.»

60 برابر پرسنل رسمی هلال‌احمر، نیروی پا در رکاب داریم
همتی با تأکید بر اینکه مباحث حاشیه‌ای هیچ ارتباطی به جایگاه اصلی هلال‌احمر در جامعه و مردمی‌بودن این نهاد ندارد، عنوان کرد: «جمعیت هلال‌احمر نزدیک به 10‌هزار پرسنل دارد، اما در میان 2‌میلیون داوطلب جوان و امدادگرانی که عضو جمعیت هلال هستند، کسانی که به اصطلاح پا در رکاب جمعیت هلال‌احمر در انجام مأموریت‌ها و آماده برای خدمت هستند جمعیتی حدود 600‌هزار نفر را تشکیل می‌دهند. یعنی چیزی بالغ بر 60 برابر پرسنل فعلی جمعیت، نیروی پا در رکاب داریم که این سرمایه را باید در هر شرایطی حفظ کنیم و در ارتقای آن کوشا باشیم. در این میان، نقش رسانه‌ها در برقراری ارتباط مطلوب میان ما و جامعه بسیار موثر است. بی‌شک یکی از نهادهایی که مردم در آن احساس آرامش می‌کنند، جمعیت هلال‌احمر است . از رسانه‌ها درخواست داریم کمک کنند محل آرامش مردم در بحران‌ها، پررنگ‌تر نمود پیدا کند. داوطلبان و جوانان هلال‌احمر ذخیره‌های ارزشمند ما هستند و در کنار نجاتگران، مجریان اصلی مأموریت‌ها و ایجاد آرامش در میان جامعه هستند.»
او افزود: «بزرگ‌ترین آرزوی قلبی همه ما در هر لباسی این است که ایران سربلند باشد و مردم احساس آرامش کنند. سهم جمعیت هلال‌احمر در ایجاد آرامش مردم مشخص است و قابل ارتقا. همه با هم باید کمک کنیم که مردم هرچه بیشتر از این آرامش بهره‌مند شوند.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر با تقدیر از جوانان، داوطلبان و امدادگران سراسر کشور که همراه همیشگی هلال‌احمر در رسالت این نهاد هستند، عنوان کرد: «من پزشکی هستم که سال‌ها از نزدیک و دور با جمعیت هلال‌احمر کار کرده‌ام. در وزارت بهداشت شاید نوع کار اندکی با کار در هلال‌احمر متفاوت بود، اما آن چیزی که برای ما در همه این سال‌ها لذت‌بخش بوده، حضور پررنگ همراهان در همه جای ایران با جمعیت هلال‌احمر است. شروع کار من در جمعیت هم‌زمان با بروز بحران ملی و بین‌المللی کووید-19 بود. همین باعث شد ما به‌طور جدی درگیر پاسخگویی به بحران کرونا شویم. بخش عظیمی از همکاران ما با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. پیش از اینکه من به جمعیت بیایم، هلال‌احمر کارهای آموزشی و ارتقای آگاهی را در جامعه شروع کرده بود. در فضای مجازی محتوای بسیار خوب و ارزشمندی تولید شده و در اختیار مردم قرار گرفته است، به‌طوری که تا امروز بالغ بر 68‌میلیون نفر از محتوای آموزشی هلال‌احمر که در فضای مجازی ارایه شد، استفاده کرده‌اند. به علاوه دوره‌های بسیار خوبی هم به‌صورت مجازی برای هم‌وطنان برگزار شد.»

 امدادگران و داوطلبان هلال‌احمر 21‌میلیون ایرانی را غربالگری کردند
همتی به مشارکت هلال‌احمر در غربالگری مسافران نوروزی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات جمعیت هلال‌احمر در مبارزه با ویروس اشاره کرد: «در هماهنگی با ستاد مرکزی کرونا، همکاران ما در مبادی ورودی شهرها کار غربالگری هم‌وطنان را انجام دادند که بالغ بر 3‌هزار و 400 نفر از امدادگران هلال‌احمر در این طرح مشارکت داشتند. این فعالیت در 13 استانی که بیشترین آسیب را از ویروس دیده بود به صورت ویژه انجام شد و در کل بالغ بر 21‌میلیون نفر از مردمی که قصد سفر داشتند، غربالگری شدند و بیماران مشکوک را به مراکز درمانی معرفی کردیم.»
رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر اینکه این فعالیت بسیار ارزشمند با حضور پررنگ همه امدادگران و داوطلبان جمعیت صورت گرفت، ادامه داد: «بالغ بر هفت و نیم ‌میلیون خودرو در این طرحِ غربالگری و تب‌سنجی بررسی شد. در میان این افراد بیش از 14‌هزار مورد مشکوک شناسایی و به مراکز درمانی معرفی شدند. جمعیت هلال‌احمر در این بزنگاه بحران ویروس کار بسیار بزرگی انجام داد و توانست به جایگاه اصلی خود بازگردد. درحالی‌ که کووید-19 برای ایران و همه کشورهای دنیا مصیبت بوده است، برای جمعیت هلال‌احمر فرصتی ایجاد کرد تا در زمان بحران به خوبی خود را نشان دهد.»
او با اشاره به اینکه امسال هم مانند ‌سال گذشته انتظار بارش‌های شدید و سیل در برخی استان‌ها داشتیم، تأکید کرد: «این آمادگی را پیش از شروع بارش‌های فصلی داشتیم. خوشبختانه در بارندگی‌های امسال هرچند سیل داشتیم، اما بحران جدی نداشتیم. در کل 25 استان کشور درگیر سیل بودند که امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان وارد شدند و خوشبختانه توانستیم هر دو بحران را هم‌زمان مدیریت کنیم. بیش از 3‌هزار نفر از امدادگران هلال‌احمر در کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده حضور داشتند و کارها را به سرانجام مطلوبی رساندند.»

مثل همیشه امانتدار کمک‌های مردمی و شفاف در گزارش‌دهی به مردم هستیم
همتی تصریح کرد: «همکاران ما مانند همه بحران‌ها که در کنار مردم هستند، در بحران کرونا نیز از بسیج کمک‌های مردمی برای آسیب‌دیدگان این بیماری غافل نشدند و توانستیم مردم را برای کمک به این موضوع تشویق کنیم. با توجه به اینکه بسیاری از مردم درآمدهای معمول خود را از دست داده بودند، با این حال بار دیگر به جمعیت هلال‌احمر اعتماد کردند و ما شاهد کمک‌های بسیار خوبی از طرف مردم بودیم. به‌علاوه خیرین و موسسات مردم‌نهاد پای کار آمدند و دوستان ما در سازمان داوطلبان برنامه‌ریزی بسیار خوبی برای استفاده از ظرفیت خیرین و سمن‌ها داشتند؛ به‌طوری که به موسسات مردم‌نهاد و خیریه‌ها مجوز جمع‌آوری کمک‌ها داده شد تا واسط میان مردم و جمعیت هلال‌احمر باشند. در این موضوع به بیش از 24 موسسه مردم‌نهاد و بنیاد خیریه مجوز دادیم و جلسه‌های مداوم برگزار شد و خوشبختانه بیش از 500‌میلیارد ریال کمک‌های غیرنقدی و بیش از 300‌میلیارد ریال هم کمک‌های نقدی به جمعیت هلال‌احمر شده است. وظیفه ما در قبال این کمک‌ها این است که همه مبالغ را به صورت شفاف به دست نیازمندان برسانیم و در رسانه‌ها گزارش بدهیم. اینجا هم اعلام می‌کنم ما امانتدار خوبی برای کمک‌های مردم هستیم و کمک‌های مردمی را عینا به نیازمندان می‌رسانیم؛ بر همین اساس هم توزیع کمک‌ها از همان روزهای نخست شروع شده است.»

دریافت 112 محموله بین‌المللی از جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه در بحران کرونا هلال‌احمر استمداد کمک‌های بین‌المللی نداشته است، توضیح داد: «براساس ماهیت جمعیت‌های هلال‌احمر و صلیب سرخ همه جمعیت‌ها در حین بحران به هم کمک می‌کنند و شاید یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد 191 جمعیت ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر این است که در هر شرایطی به هم کمک می‌کنند؛ به‌طوری که ممکن است دو کشور همزمان درگیر یک بحران مشابه باشند، اما از کمک کردن به همدیگر غافل نمی‌شوند. بر همین اساس کمک‌های بین‌المللی خوبی دریافت کردیم و توانستیم تعاملی با ستاد ملی کرونا برقرار کنیم و محموله‌های دریافتی را در اختیار این ستاد قرار دادیم. جمعیت هلال‌احمر در این میان از کشورهایی مانند چین، قطر، کویت، ژاپن و کشورهای دیگر و از نهادهای بین‌المللی مختلف و موسسات خیریه بین‌المللی، مجموعا بیش از 112 محموله بین‌المللی را دریافت‌کرد و بخش عمده کمک‌های غیرنقدی در اختیار ستاد مرکزی کرونا قرار گرفته است تا به صورت متمرکز به هموطنان ارایه شود.»
همتی با اشاره به توزیع کمک‌ها براساس نیتی که اعلام می‌شود، توضیح داد: «برای مثال وقتی کسی به سیل کرمان کمک می‌کند، ما در جمعیت هلال‌احمر وظیفه داریم عینا کمک را به مردم سیل‌زده کرمان اختصاص دهیم. بر همین اساس بخشی از مبالغ کمکی که متعلق به سیل‌ سال گذشته در سیستان‌وبلوچستان بود و با تاخیری که به واسطه تحریم‌ها داشتیم باقی مانده و به ایران نرسیده بود، درحال حاضر رسیده است و در همین مدت کوتاه به سیستان‌وبلوچستان ارسال شد.

زیرساخت‌ها و لجستیک در بلندمدت و با حمایت‌های دولت به‌روز می‌شود
رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه اتفاقات و بحران‌های بزرگی رخ داده که زیرساخت‌های جمعیت هلال‌احمر را با آسیب مواجه ساخته است، عنوان کرد: «بر همین اساس امکاناتی که داشته‌ایم به دفعات در بحران‌های سال‌های اخیر به کار گرفته شده و طبیعی است که این تجهیزات باید به‌روز شود؛ بخشی از این کار تلاش ما در جمعیت است و بخشی دیگر بسته به حمایت‌های دولت و حاکمیت. براساس همدلی و همفکری‌ای که وجود دارد، امیدواریم به شرایط ایده‌ال برسیم.»
 نخستین کار مهم در این شرایط تجهیز و به‌روزکردن لجستیک و انبارهای جمعیت است. همتی با بیان این موضوع ادامه داد: «با کارشناسی‌های صورت گرفته، ما برای اینکه به ایده‌آل‌ها براساس شاخص‌های جمعیتی برسیم و امکانات خود را به‌روز کنیم، به عددی بیش از‌ هزار‌میلیارد تومان نیاز داریم. اما با توجه به شرایط فعلی کشور رسیدن به این مهم در کوتاه‌مدت ممکن نیست. به همین دلیل ما سعی داریم تا حد امکان امکانات و تجهیزاتی خریداری و انبارها را شارژ کنیم و اعتباراتی برای این منظور درنظر گرفته شده است. به علاوه ما برای ارتقای جمعیت به تقویت نیروی انسانی هم نیاز داریم؛ برای بسیاری از پایگاه‌های بین‌جاده‌ای و کوهستانی و حتی شهری به نیروی انسانی نیاز داریم، در بیش از 593 پایگاه هلال‌احمر در جاده و کوهستان و شهر و ساحل، به بیش از 4‌هزار و 100 نیروی انسانی برای پاسخگویی مناسب به بحران‌ها نیاز داریم.» همتی به جلسه با شورای‌عالی هلال‌احمر برای جذب نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: «با دریافت نظر موافق شورای‌عالی هلال‌احمر توانستیم‌ هزار نفر از همراهان هلال‌احمر را جذب کنیم. نیروهای فعلی تقریبا‌ هزار و 500 نفر است، درحالی‌که جمعیت هلال‌احمر به 4‌هزار نیروی امدادی و داوطلب برای پایگاه‌های ثابت و سیار خود نیاز دارد.»

هلال‌احمر متولی اصلی آموزش همگانی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی
او با اشاره به برگزاری مانور ساعت صفر در استان قزوین در روزهای گذشته عنوان کرد: «این مانور در شرایطی اتفاق افتاد که هیچ مسئولی از حضور من در استان خبر نداشت و فرصتی بود تا توانایی و آمادگی درونی جمعیت هلال‌احمر را محک بزنیم که متاسفانه ایرادات زیادی مشاهده شد و نشان داد آمادگی لحظه‌ای در برابر بحران بین مدیران جمعیت در وضع مطلوبی قرار ندارد. با ایراداتی که در حین کار دیده شد و مشکلات ارتباطی‌ای که وجود داشت، باید برای برنامه‌ریزی دقیق و ارتقای آمادگی لحظه‌ای تلاش بیشتر داشته باشیم و درون مجموعه به شرایط ایده‌آل برسیم ».همتی به ضرورت ارتقای آمادگی استان‌های معین در بحران‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «هماهنگی میان استان‌ها نیز در این تمرین دارای اشکالاتی بود که باید مرتفع بشود، چراکه در زمان بحران سایر ارگان‌ها و نهادها نیز اضافه می‌شوند و ضرورت این هماهنگی بیشتر احساس خواهد شد. باید توجه داشته باشیم که شرایط بحران‌ها عادی نیست و علاوه بر هماهنگی نیروهای جمعیت هلال‌احمر با یکدیگر، دیگر دستگاه‌ها و نیروهای نظامی هم به این جمع اضافه می‌شوند که طبیعتا ما باید آمادگی‌های برون‌سیستمی را هم ارتقا دهیم.»
همتی به ایجاد انگیزه در میان افراد علاقه‌مند به فعالیت‌های داوطلبی اشاره کرد و گفت وقتی مردم کارهای مثبت ما را ببینند بدون‌شک بیشتر برای کمک به هلال‌احمر انگیزه می‌گیرند. او با تأکید به وظایف تعیین‌شده برای جمعیت هلال‌احمر در قانون جدید مدیریت بحران کشور گفت: «وظایف سنگینی بر عهده جمعیت هلال‌احمر نهاده شده است؛ وظیفه جمع‌آوری کمک‌ها با همکاری سایر نهادها، وظیفه آموزش همگانی نیز با همکاری سایر نهادها مستقیما به جمعیت هلال‌احمر واگذار شده که سابق بر این ما فقط همکار بودیم، اما درحال حاضر متولی این امور هستیم.»

توزیع 250‌هزار بسته معیشتی 300‌هزار تومانی در 31 استان کشور
همتی با اشاره به فعالیت گسترده جمعیت هلال‌احمر قبل، حین و بعد از وقوع کرونا از توزیع 250‌هزار بسته معیشتی به ارزش ریالی 300‌هزار تومان از منبع کمک‌های مردمی خبر داد و افزود: «بسیاری از ارگان‌های انقلابی پا پیش گذاشته‌اند تا به کمک مردم بعد از کرونا بیایند. در این میان جمعیت هلال‌احمر متکی به کمک‌های مردمی است و ما پذیرفتیم بیش از 250‌هزار بسته 300‌هزار تومانی را به هموطنان برسانیم. عمق گرفتاری بسیار زیاد است و حتی اگر همه خیرین هم در کنار حاکمیت برای رفع نیازها اقدام کنند، باز هم بیش از 50‌درصد نیازها باقی خواهد ماند. در این میان ما از بیماران صعب‌العلاج و خاص غافل نشدیم و بسته‌های حمایتی برای آنها درنظر گرفتیم و توزیع کردیم. در حال حاضر 6 استان بسته‌های حمایتی را برای گروه‌های آسیب‌پذیر فراهم کردند و امروز نیز 25 استان دیگر نسبت به آماده‌سازی و توزیع این بسته‌های حمایتی اقدامات لازم را انجام خواهند داد تا نوعدوستی مردم ایران به دست هموطنان نیازمند برسد.

کاهش 60درصدی مأموریت‌های امداد حوادث جاده‌ای در سفرهای نوروزی امسال
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به کاهش مأموریت‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر از اول فروردین ماه تا چهاردهم اردیبهشت ماه ‌سال‌جاری توضیح داد: «به دلیل کاهش سفرهای بین‌شهری به دلیل وقوع کرونا با کاهش 60‌درصدی مأموریت‌های امدادونجات در حوادث ترافیکی و جوی نسبت به مدت مشابه‌ سال 98 مواجه بودیم، اما در امدادونجات کوهستان رشد 42‌درصدی داشتیم.» او با تأکید بر امدادرسانی به بیش از 51‌هزار نفر از ابتدای‌ سال‌جاری تا چهاردهم اردیبهشت افزود: «در این مدت 2هزارو556 مأموریت را امدادگران انجام دادند که منجر به نجات 2هزارو120 نفر، اسکان 7هزارو355 نفر و انتقال  10هزارو77 مصدوم به صورت هوایی و زمینی به مراکز درمانی شد.»

واکسیناسیون واجدین شرایط شرکت در حج تمتع 99 از هفته آتی
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به نزدیک‌بودن موسم حج تمتع 99 خاطرنشان کرد: «درحال حاضر دو سناریو مطرح شده که در سناریوی اول حج امسال را به‌طورکلی کشور عربستان لغو کرد و در سناریوی دوم تنها افراد زیر 60‌سال که بیماری‌های حاد ندارند، اجازه شرکت در حج تمتع را خواهند داشت.» همتی گفت: «با توجه به اینکه درحال حاضر وقوع سناریوی دوم محتمل‌تر است. طبق بررسی‌ها 38‌هزار نفر واجد شرکت در حج تمتع امسال هستند که کارهای اولیه، واکسیناسیون، معاینه و ... از هفته آینده آغاز خواهند شد و ان‌شاءالله در صورت انجام حج، پیش از اعزام از تمامی حجاج تست کرونا گرفته می‌شود.»

 


تعداد بازدید :  565