شماره ۴۶۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
فرار 6 روزه سارقان خشن با تله پليس به پايان رسيد
پايان داستان خونين گلپايگان در فولادشهر
دربازرسی از مخفیگاه این تبهکاران 3 کلاشینکف، بیش از هزار فشنگ جنگی و 3 نارنجک جنگی کشف شد

شهروند| فرار 6 روزه سارقان خشن گلپایگان با تله پلیسی به پایان رسید. عملیات ویژه پلیسی که بامداد روز جمعه در فولادشهر اصفهان آغاز شد 2 سارق فراری را در دام پلیس گرفتار کرد، عملیاتی که در آن یکی از سارقان در درگیری با پلیس به هلاکت رسید اما تبهکار سوم دستگیر شد.
درحالی‌که روز چهارشنبه اخباری مبنی بر دستگیر شدن یکی از اعضای این باند منتشر شده بود اما پلیس جزییات دستگیری 2 سارق فراری را در بامداد جمعه فاش کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که مردی که روز چهارشنبه دستگیر شده، هیچ ارتباطی با سارقان گلپایگان نداشته است. اما ماجرای
 دستگیر شدن این 2 فراری که وقتی خودشان را در محاصره نیروهای پلیس دیدند به مقاومت ادامه دادند، سناریوی عجیبی داشت.
ردپای فراری‌ها در ساختمان مسکونی
حادثه خونین جاده‌های اصفهان از صبح روز شنبه ششم دی‌ماه آغاز شد. وقتی 3 سارق مسلح با کرایه یک خودرو در جاده گلپایگان درحال فرار بودند، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد آنها دست به کشتار بی‌رحمانه بزنند. سارقان در همان روز اول 5 نفر را کشتند و 6 نفر دیگر را زخمی کردند. تا این‌که یکی از آنها در تبادل آتش با پلیس به هلاکت رسید. اما این پایان فرار 2 همدستش نبود، آنها که خود را در برابر اشد مجازات می‌دیدند، سناریوی فرار را همچنان ادامه دادند. این درحالی بود که پلیس سایه به سایه در تعقیب آنها بود. زندگی مخفیانه این 2 مرد خشن آغاز شده بود، فراری که تنها 6 روز دوام داشت و با کشته شدن یکی از آنها و دستگیری دیگری پایان یافت. تحقیقات پلیسی و بررسی سوابق فراری‌ها فرضیه مخفی شدن این مردان را در چند نقطه استان اصفهان قوت می‌بخشید. تا این‌که نیروهای پلیس با انجام کارهای اطلاعاتی و فنی توانستند رد آنها را در یکی از ساختمان‌های مسکونی فولاد شهر اصفهان پیدا کنند. با توجه به این‌که آنها در یک ساختمان مسکونی مخفی شده بودند عملیات سختی
پیش روی نیروهای پلیس قرار داشت. بامداد روز جمعه بود که عملیات ویژه پلیس در منطقه آغاز شد. مأموران با رعایت نکات امنــیتی درحالی‌که می‌دانستند سارقان مسـلح در وحشـــــت دستگیری به سر می‌برند، ساکنان این آپارتمان را در جریان ماجرا قرار دادند. با اعلام این خبر ساختمان تخلیه و عملیات پلیسی کلید خورد. نیروهای نوپو و پلیس خانه را محاصره کرده بودند. خیابان‌ها و میدان‌های منتهی به این کوچه توسط نیروهای انتظامی بسته شده بود. بامداد روز جمعه پلیس در بلندگو سارقان مسلح را در جریان محاصره قرار داد، اما این 2 مرد خشن باز هم برای فرار از تله پلیسی دست به اسلحه بردند. آنها که خودشان را در بن‌بست می‌دیدند به سمت ماموران شلیک کردند. اما چند دقیقه بعد پرتاب نارنجک بین ماموران نیروی انتظامی خبر از مقاومت آنها می‌داد. چند مامور مجروح روی زمین افتادند و همین ماجرا نقشه پلیس را برای به دام انداختن آنها عوض کرد. ماموران یکی یکی وارد ساختمان شدند. حالا کل خانه در محاصره نیروهای پلیس قرار گرفته بود، اما مردان مسلح دست بردار نبودند، تا این‌که یکی از آنها در تبادل آتش با پلیس به هلاکت رسید. مرگ یکی دیگر از اعضای این باند کافی بود تا آخرین بازمانده این گروه خشن تسلیم نیروهای پلیس شود. با دستگیری این سارق فراری پرده از جنایت‌های مخوف این 3 نفر که همگی با یکدیگر برادر بودند، برداشته شد.
پایان 9‌سال جنایت مسلحانه
سردار حسین اشتری جانشین فرمانده نیروی انتظامی در رابطه با جزییات دستگیری مجرمان حادثه گلپایگان گفت: «دستگیری مجرمان حادثه گلپایگان با یک کار علمی و پلیسی دقیق به سرانجام رسید و بامداد روز جمعه 2 برادر سارق که 3 نفر از ماموران و 2 نفر از شهروندان را کشته بودند، به دام افتادند. این دستگیری با کار و پیگیری شبانه‌روزی صــــــورت گرفت، شامگاه روز پنجشنبه در مخفیگاه متهمان متواری در شهرستان فولادشهر اصفهان شناسایی شد. ماموران فرماندهی استان اصفهان با برنامه‌ریزی و اجرای یک طرح دقیق و بسیار هوشمندانه که توسط تیم‌های عملیاتی این پلیس انجام شد، به مخفیگاه وارد شدند. در این درگیری یک نفر از متهمان به هلاکت رسید و نفر دیگر که برادر او بود، دستگیر شد. در بازرسی از مخفیگاه این تبهکاران 3 کلاشینکف، بیش از‌هزار فشنگ جنگی و 3 نارنجک جنگی کشف شد.»
جانشین فرمانده نیروی انتظامی در رابطه با سوابق این باند خشن گفت: «متهم دستگیر شده به ۱۰ قتل از ‌سال ۱۳۸۴، سرقت از طلافروشی‌ها در شهرهای لردگان، خوراسگان، زرین شهر، برخوار و فلاورجان که منجر به سرقت در مجموع ۵۰ کیلو طلا شده بود اعتراف کرد.» اشتری ادامه داد: «به جز فردی که دستگیر شده در جریان این سرقت‌ها افراد دیگری نیز با آنها در سرقت‌ها معاونت داشته‌اند که این افراد نیز بازداشت شده و درحال بازجویی هستند.»
پای داعش در میان نیست
سارقان بین ۳۷ تا ۴۰‌سال سن داشتند و تیم اصلی این سرقت‌ها سه نفر مرد بودند که با یکدیگر برادر بودند. سرکرده اصلی این باند به نام سیروس همان روز اول فرارشان با شلیک نیروهای پلیس به هلاکت رسید و محمد و منصور فراری شدند. در عملیات دستگیری محمد کشته شد و تنها بازمانده این باند به نام منصور دستگیر شد. درحالی‌که پرونده سرقت‌های خشن و مسلحانه این باند بسته شد، از چند روز پیش شایعات حضور داعش در ایران قوت گرفت که آنها را منتسب به گروهک‌های تروریستی می‌دانستند. سردار اشتری جانشین فرمانده انتظامی ضمن تکذیب این خبر گفت: «آنچه در گلپایگان و فولادشهر اتفاق افتاده، هیچ ارتباطی به الیگودرز ندارد و به داعش هم مرتبط نیست.»
حضور نیروهای هلال‌احمر
 در زمان دستگیری
با توجه به سوابق و رفتارهای شرورانه فراری‌های گلپایگان، پیش بینی‌های نیروی انتظامی نشان می‌داد سارقان به راحتی تسلیم قانون نخواهند شد. به همین خاطر تمهیدات ویژه‌ای برای پیشگیری از همه احتمالات این حادثه در نظر گرفته شده بود. علاوه بر نیروهای نوپو و یگان ویژه 3 دستگاه آمبولانس از شهرهای فولادشهر، زرین‌شهر و فلاورجان در محل درگیری حاضر شده بودند. یک آمبولانس هم از طرف پایگاه امداد و نجات بین شهری به محل حادثه اعزام شده بود. محمد عسگری مسئول پایگاه امداد و نجات پلیس راه بین شهری اصفهان - شهرکرد که در زمان عملیات پلیسی در محل درگیری سارقان با پلیس حضور داشت به‌عنوان شاهد ماجرا به شهروند گفت: «عملیات نیروهای پلیس بسیار دقیق و منظم صورت گرفته بود و همه نیروهای انتظامی و حتی ماموران پلیس راه هم با نظم وارد عمل شده بودند. خیابان‌های اطراف بسته شده بود و منطقه در محاصره کامل نیروهای پلیس قرار داشت. وقتی به محل حادثه رفتیم هنوز صدای شلیک گلوله به گوش می‌رسید.  ساختمانی که سارقان در آن مخفی شده بودند یک آپارتمان 5 طبقه بود که قبل از آغاز عملیات تخلیه شده بود. سارقان که در طبقه دوم این ساختمان سکونت داشتند همچنان با تیراندازی به سمت نیروهای پلیس درحال مقاومت بودند، تا این‌که یک نارنجک به سمت ماموران پرتاب شد. در جریان این حادثه چند مامور زخمی شدند به همین خاطر ما برای مداوا و انتقال آنها وارد عمل شدیم. خوشبختانه ماموران آسیب جدی ندیده بودند و
به صورت سرپایی مداوا شدند. حدود 45 دقیقه این عملیات از آغاز تا زمان دستگیری زمان برد و بعد از کشته شدن یکی از فراری‌ها و دستگیری متهم دیگر عملیات پایان یافت.»


تعداد بازدید :  263