شماره ۴۶۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
فیلم‌های «سودای سیمرغ» فجر سی‌وسوم مشخص شدند
جای فرمان ‌آرا همچنان خالی است

گمانه‌زنی‌ها درباره فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر با هم به رقابت خواهند پرداخت، همیشه از چند ماه قبل از برگزاری جشنواره شروع می‌شود. این تب و تاب تا زمانی که هیأت انتخاب اسامی 22 فیلم حاضر در بخش سودای سیمرغ، نگاه نو و بخش‌های دیگری را که گاهی به جشنواره اضافه می‌شوند اعلام کنند، ادامه می‌یابد. اسامی فیلم‌های حاضر در بخش سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر با فهرستی از نام‌های کارگردانان بزرگ سینمای ایران همچون بهروز افخمی، مسعود جعفری‌جوزانی، کمال تبریزی و... همراه است؛ اما در این بین نام بهمن فرمان‌آرا کارگردان قدیمی را که بعد از شش‌سال فیلم«دلم می‌خواد»  را جلوی دوربین بُرد خالی است.  هرچند از چند روز پیش، اختلاف‌نظرهایی بین این کارگردان و تهیه‌کننده فیلم در رسانه‌ها مطرح شد که فرمان‌آرا خواستار نمایش فیلمش در بخش خارج از مسابقه بود و تهیه‌کننده خواستار حضور «دلم می‌خواد» در بخش مسابقه، اما بازهم انتخاب نشدن این فیلم در بخش مسابقه سوال برانگیز است. محمد احسانی، احمد امینی، محمدعلی باشه آهنگر، بهنام بهزادی،‌ مجید رضابالا، رسول صدر عاملی و حسین کرمی اعضای هیأت انتخاب امسال جشنواره بودند که با دعوت از حسین معززی‌نیا، منتقد و نویسنده سینمایی که پیشتر قرار بود جز این هیأت باشد- اما به دلیل بیماری از این فعالیت محروم ماند-  خواستند تا اسامی فیلم‌های منتخب بخش سودای سیمرغ جشنواره توسط او به ترتیب حروف الفبا بدین شرح اعلام شد:
۱-  ارغوان (کیوان علیمحمدی/ امید بنکدار)
۲- اعترافات ذهن خطرناک من (هومن سیدی)
۳- ایران برگر(مسعود جعفری جوزانی)
۴- بوفالو (کاوه سجادی حسینی)
۵- بهمن (مرتضی فرشباف)
۶- تگرگ و آفتاب (رضا کریمی)
۷- تا آمدن احمد (صادق صادق دقیقی)
۸- حکایت عاشقی (احمد رمضان زاده)
۹- خانه دختر (شهرام شاه حسینی)
۱۰- خداحافظی طولانی (فرزاد موتمن)
۱۱- دوران عاشقی (علیرضا رئیسیان)
۱۲- رخ دیوانه ( ابوالحسن داودی)
۱۳- روباه (بهروز افخمی)
۱۴- شرفناز(حسن نجفی)
۱۵- شکاف (کیارش اسدی زاده)
۱۶- شیفت شب (نیکی کریمی)
۱۷- طعم شیرین خیال (کمال تبریزی)
۱۸- عصر یخبندان (مصطفی کیایی)
۱۹- مرگ ماهی (روح اله حجازی)
۲۰- مزار شریف (عبدالحسن برزید)
۲۱- مشرف به کوچه بی‌نام (هاتف علیمردان)
۲۲- من دیه‏گو مارادونا هستم (بهرام توکلی)
همچنین هیأت انتخاب دو فیلم دیگر را به‌عنوان برگزیدگان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی کودک اصفهان در این بخش اعلام کرد که: قول (محمد علی طالبی / بهترین فیلم جشنواره کودک)و فرار از قلعه رودخان (غلامرضا رمضانی/ بهترین کارگردانی جشنواره کودک) در حالی که فهرست فیلم‌های بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر اعلام شد که هنوز برای حضور برخی از فیلم‌ها همچون «نهنگ عنبر»(سامان مقدم)، «دلتا ایکس» (علیرضا امینی)، «خبرخاصی نیست» (مصطفی شایسته)، «استراحت مطلق»(عبدالرضا کاهانی)، «دلم می‌خواد»
 (بهمن فرمان‌آرا)، «این سیب هم برای تو» (سیروس الوند)، «تابو» (خسرو معصومی)، «آوازهای سرزمین مادری‌ام» (عباس رافعی) و فیلم‌های«قندون جهیزیه» (علی ملاقلی‌پور)، «360 درجه» (سام قریبیان)، «یحیی سکوت نکرد» (کاوه ابراهیم‌پور)، «مادر قلب اتمی» (علی احمدزاده)و... از بخش نگاه نو  در بخش جدیدی که امسال به جشنواره فیلم فجر اضافه شد یعنی «هنر و تجربه» و دو سیمرغ برای این گروه در نظر گرفته شده، شانسی وجود دارد. انتخاب دیگری که از نکات قابل توجه لیست سودای سیمرغ است حضور فیلم «حکایت عاشقی» است که هیأت انتخاب آن را از بخش فیلم اولی‌ها به سودای سیمرغ آورده و آن را در این بخش انتخاب کرده است. این اتفاق به این دلیل افتاده که «بشیر» ساخته بلند‌سینمایی احمدرضا رمضان‌زاده در جشنواره سیزدهم فیلم فجر به‌عنوان نخستین اثر این فیلمساز به نمایش درآمده بود. در نتیجه «حکایت عاشقی» فیلم دوم کارگردان در نظر گرفته شده است. تا زمان نگارش این گزارش اسامی فیلم های بخش
 هنر و تجربه اعلام نشده بود.


تعداد بازدید :  321