شماره ۴۶۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
رشد اقتصادی کشور به 4درصد رسید
مردم: رشد واقعی اقتصاد با حذف وابستگی به نفت

شهروند| آخرین بررسی‌های بانک‌مرکزی نشان می‌دهد که رشد اقتصادی کشور در نیمه‌نخست‌ سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال‌قبل به ۴‌درصد رسیده است. پيش از اين رئيس‌جمهوری اعلام کرده بود تا پايان‌ سال ۹۳ رشد اقتصادي کشور به‌رقم
 ۳.۵‌ درصد مي‌رسد. در همين حال بانک‌مرکزي عدد رشد اقتصادي 6 ماه اول امسال را ۴ ‌درصد اعلام کرد. براساس محاسبات مقدماتی و اولیه اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به‌قیمت‌های ثابت ‌سال ۱۳۸۳ در
 6 ماهه اول ‌سال ۱۳۹۳ به ۱۰۲۲۸۰۸‌ میلیارد ریال رسید که این رقم نسبت به میزان مشابه 6 ماهه اول ‌سال ۱۳۹۲ به میزان ۴‌درصد رشد نشان می‌دهد. براين اساس طي 6 ماه اول ‌سال‌جاري وضعيت صنايع و اقتصاد کشور در قياس با 6 ماه اول ‌سال‌گذشته بهبود يافته است. نظرات مردم در این زمینه را در ادامه می‌خوانید.
ناشناس: آمار باید شفاف باشد. در دولت گذشته تنها بخش‌هایی از آمار اطلاع‌رسانی می‌شد که به نفع گروه حاکم بود. آمار باید همه‌جانبه و با مقایسه دقیق باشد تا مردم بتوانند به ارزیابی درستی برسند و وضع خود را متناقض با آمار اعلام شده احساس نکنند.
آریا: پس چرا تورم اتفاق افتاده؟
ناشناس: بهبود اقتصادی لزوما به معنی از صفرکردن تورم نیست! همین که جلوی شیب تند افزایش قیمت گرفته شده و رشد قیمت‌ها تا حدی مهار شده یعنی دولت یه کارهایی‌رو انجام داده.
رضا: با این حساب رشد اقتصادی در نیمه‌دوم ‌سال حتما منفی می‌شه چون قیمت نفت حدودا به نصف نرخ آن در نیمه‌اول ‌سال رسیده.
ناشناس: در زمان احمدی‌نژاد رشد اقتصادی به منفی 5 رسیده بود. تیم اقتصادی روحانی عملکرد تقریبا خوبی داشته است.
علی: رشد اقتصادی واقعی زمانی اتفاق می‌افته که ما تا این حد به نفت وابسته نباشیم.
ناشناس: وضع ریزشی بورس واقعیت دیگه‌ای‌رو اعلام می‌کنه!
حقیقت‌جو: در بخش مسکن و ساختمان هم وضع مشابه بورس بوده! وقتی بخش‌های بزرگ اقتصادی رکود شدید رو تجربه‌کردن چطور رشد اتفاق افتاده؟
کوروش: اقتصادی که هیچ پایه و مبنای علمی نداره با این آمارها نمیشه به واقعیتش رسید!
رضایی: رشد اقتصادی ژاپن در ‌سال‌جاری کمتر از ما بوده است آیا واقعا رشد اقتصادی ما از ژاپن
 بیشتر بوده؟!
عزیزی: قیاس رشد اقتصادی در کشورهای پیشرفته و درحال‌توسعه ملاحظات خاصی داره. در کشورهای درحال‌توسعه به‌دلیل فعالیت‌های زیربنایی رشد اقتصادی عدد بزرگتری‌رو
 نشون می‌ده!
جلیل: رشد اقتصادی با حذف رانت‌خوارها و زدوبندهای اقتصادی و فساد اتفاق می‌افته. کشور با دلسوز واقعی رشد اقتصادی‌رو تجربه می‌کنه.


تعداد بازدید :  123