شماره ۴۶۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
برای نگهداری بهتر وسایل زندگی چه باید کرد؟
5 راهکار افزایش ماندگاری وسایل چوبی

شهروند| اگر اصول نگهداری از وسایل‌تان را بدانید، می‌توانید تا حد زیادی جلوی هزینه‌های اضافه و خرید دوباره را بگیرید. وسایل چوبی یکی از پرکاربردترین و درعین‌حال هزینه‌برترین لوازم خانه به شمار می‌آیند. ما در این مطلب به مهم‌ترین اصول نگهداری وسایل چوبی اشاره می‌کنیم.
حشرات به وسایل چوبی کثیف علاقه‌مندند!
وسایل چوبی کثیف و پر از گرد و غبار بیشتر در معرض حمله حشرات خرابکار هستند. بنابراین یکی از اصول مهم نگهداری وسایل چوبی تمیز کردن آنهاست. یادتان باشد محل درزها و لولاها را با دقت تمیز کنید زیرا حشرات علاقه دارند در این مکان‌ها تخمگذاری کنند.
چوب‌های روکش‌دار را مرتب بازبینی کنید
چوب‌های روكش‌دار را هر چند مرتبه یكبار بررسی كنید تا اگر قسمتی از روكش از چوب جدا شده است با چسب‌های تیوبی مناسب چسبانده شود. بعد از چسباندن روکش یک جسم سنگین را به مدت 24 ساعت روی آن بگذارید تا روکش به خوبی به چوب بچسبد.
گرما عامل تخریب وسایل چوبی
بهار و تابستان زمان تخم‌ریزی حشرات است. بهتر است در این زمان علاوه‌بر تمیز نگه داشتن وسایل چوبی آنها را سمپاشی کنید. یادتان باشد حشرات تازه متولد شده می‌توانند تا چند‌ سال لابه‌لای بافت چوب پنهان بمانند. در زمستان شوفاژ و بخاری‌ها می‌توانند بدترین دشمنان وسایل چوبی باشند زیرا با تولید گرما و حرارت زیاد باعث خشک و غیرقابل انعطاف شدن چوب می‌شوند. این شرایط می‌تواند مقاوم‌ترین چوب‌ها را نیز از پا درآورد. بنابراین در زمستان برای حفظ رطوبت و انعطاف وسایل چوبی آنها را با پارافین تمیز کنید.
با کمترین هزینه لوازم چوبی‌تان را ترمیم کنید
برای ترمیم وسایل چوبی آسیب دیده کمی بتونه چوب از رنگ فروشی‌ها یا نجاری‌ها خریداری کنید. بتونه را با نوک چاقو در محل آسیب دیدگی بمالید، آن را کاملا
پر کنید و اجازه دهید خشک شود. پس از خشک شدن روی بتونه را کاغذ سمباده نرم بکشید تا بتونه با چوب کاملا همسطح شود. پس از آن با اسپری رنگ و پولیش بتونه را به رنگ چوب درآورید. یادتان باشد قبل از پولیش چوب حتما آن را گردگیری و تمیز کنید.
لکه‌های آب را چطور محو کنیم؟!
یکی از دشمنان اصلی وسایل چوبی آب است به‌ویژه اگر این وسایل از چوب روکش‌دار تهیه شده باشد. ممکن است لکه آب ایجاد شده روی آن، هرگز از بین نرود. برای از بین بردن اثر لکه آب این راهکارها را امتحان کنید: ابتدا کمی روغن ساج روی سطح موردنظرتان بمالید و بگذارید چند ساعت بماند. بعد آن را پاک کنید و جلا دهید. اگر این روش موثر نبود مخلوطی از روغن بزرک و تربانتین درست کنید و با یک تکه پنبه از شب تا صبح روی سطح لکه‌دار بگذارید.


تعداد بازدید :  252