شماره ۴۶۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
د‌یار

برای نخستین‌بار صورت گرفت
ايجاد توان تولید فولادهای ويژه مورد نیاز صنایع خودروسازی در فولاد مبارکه اصفهان
با راه‌اندازی واحد RH-TOP در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه، توان تولید فولادهای IF مورد نیاز صنایع خودروسازی برای اولین‌بار در شرکت فولاد مبارکه اصفهان ايجاد شد.
به‌گزارش خبرنگار ما از اصفهان، بهرام زماني، مدير ناحيه فولادسازي و ريخته‌گري فولاد مبارکه اصفهان با تایيد اين خبر گفت: با تلاش كاركنان سختکوش ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم برای اولین‌بار در کشور تولید فولادهای عاري از عناصر بين شبکه‌اي بسيار کم کربن(Ultra Low Carbon Interstitial Free Steels) ULC IF از طریق سیکل RH-TOP ناحیه فولادسازی با موفقیت انجام گرفت.
وي با اشاره به اين مطلب که واحد گاززدایی از نوع RH-TOP ساخت شرکت اس‌ام‌اس دماگ ( SMS DEMAG) است و از تاریخ تيرماه ‌سال‌جاري راه‌اندازی شده، افزود: در اين واحد تاکنون حدود 12‌هزار تن از انواع فولاد شامل Ultra Low Carbon، IF( Interstitial Free)، Low Carbon، Low Hydrogen و... تحت عملیات گاززدایی و کربن‌زدایی قرارگرفته است.
وی با تاکيد بر اين خبر که در آذر ماه ‌سال‌جاري مقدار1663 تن فولاد ULC از نوعIF (تیتانیوم‌دار) و 1950 تن فولاد گاززدایی شده کم‌کربن توسط واحد RH-TOP ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم تولید شده است، تصريح کرد: با موفقیت به دست آمده در آینده، کشور از واردات این‌گونه فولاد‌ها بی‌نیاز خواهد شد.
بهرام زماني عمده کاربرد فولادهای IF ULC و LC را در قسمت‌هایی از بدنه خودرو که به‌طور همزمان و ترکیبی نیاز به کشش و تغییر فرم (شکل‌پذیری و فرم‌پذیری بالا) دارند، ذکر کرد و گفت: اين قطعات شامل قسمت‌هاي نمايان و غيرنمايان است.
وي با بيان مشخصات فني اين نوع گريدهاي فولادي تصريح کرد: در این نوع فولاد با کاهش میزان کربن به کمتر از 30 پی‌پی‌ام و سپس با پایدار شدن عناصر کربن و نیتروژن توسط تیتانیوم و تشکیل ترکیبات TiC و TiN مشکلات مربوط به پیرسازی Ageing و تشکیل باندهای لودر مرتفع شده و مانع از به‌وجود آمدن نقطه تسلیم در فولاد می‌شود. در واحد RH-TOP با ایجاد خلأ و همچنین به کمک گاز آرگون (Lifting Gas) ذوب از پاتیل وارد محفظه تحت خلأ شده و با چرخش ذوب در آن و به‌خصوص از زمانی که فشار داخل محفظه به کمتر از 1.5 میلی‌بار رسید
(Deep Vacuum) عمل کربن‌زدایی از فولاد از طریق سوختن کربن با اکسیژن و ایجاد گاز CO به حداکثر خود رسیده و پس از مدت زمان لازم میزان کربن ذوب به حد موردنظر خواهد رسید. در آخرین مرحله با افزودن فروتیتانیوم به میزان مورد نیاز و سپس چرخش ذوب در محفظه خلأ به مدت 2 دقیقه، ذوب از نظر آنالیز شیمیایی همگن شده و پس از اطمینان از صحت آنالیز نهایی و دمای مطلوب مورد نظر، ذوب به ریخته‌گری مداوم     ارسال می‌شود.

آغاز طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف مواد مخدر صنعتی در خراسان شمالی
طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف موادمخدر صنعتی با همکاری سازمان بهزیستی، شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر و جمعیت هلال‌احمر استان و با هدف آگاهی بخشی، اطلاع‌رسانی و پیشگیری درباره موادمخدر در استان خراسان شمالی اجرا می‌شود.
معاون امور جوانان جمعیت هلال‌احمر استان دراین‌باره گفت: در این طرح و براساس تفاهمنامه هلال‌احمر و سازمان بهزیستی 35 کانون دانشجویی، طلاب و روستایی در استان برنامه‌های آگاهی بخشی درباره مضرات مصرف موادمخدر را اجرا می‌کنند.
علی آبادی درباره برنامه‌های اجرایی در این طرح گفت: برقراری سامانه پیامکی، توزیع بروشور، برپایی جلسات، همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای اعضا و عموم مردم ازجمله این برنامه‌هاست.
وی با اشاره به فعالیت کانون‌های دانشجویی به‌عنوان یکی از کانون‌های فعال در این طرح افزود: اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به این قشر تحصیلکرده می‌تواند سبب کاهش مصرف موادمخدر در میان جوانان شود.
طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف موادمخدر صنعتی شیشه تا پانزدهم دی‌ماه در استان اجرا می‌شود.
استان خراسان شمالی چهارمین استان اجراکننده طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف مواد مخدر صنعتی شیشه است.


تعداد بازدید :  400