شماره ۴۶۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
حضور پژوهشگر بندر شهید رجایی در چند رویداد بزرگ علمی- پژوهشی

پژوهشگر جوان هرمزگانی که از کارکنان اداره حقوقی بندر شهید رجایی است، موفق شد طی یک‌ماه گذشته با حضور موثر در چندین رویداد علمی و پژوهشی بین‌المللی، ملی و استانی، در دفاع از اصالت نام «خلیج فارس» نقش‌آفرینی کند.
نیما صفا درگیری، پژوهشگر و حقوقدان 28 ساله بندرعباسی طی روزهای یازدهم تا چهاردهم آذرماه گذشته که بندرعباس میزبان شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی ایران بود، ضمن حضور در غرفه سازمان بنادر و دریانوردی مستنداتی مبنی‌بر استفاده از نام خلیج فارس در آثار مکتوب به جا مانده از دوره صدر اسلام و همچنین کتب حدیثی را به بازدیدکنندگان ارایه کرد. طی چند روز برگزاری این نمایشگاه، شخصیت‌های کشوری و لشکری ازجمله محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمد سعیدنژاد معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور، آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی
 عضو مجلس خبرگان رهبری، دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دریادار  امیر رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و ... از غرفه مذکور بازدید کردند.
همچنین این پژوهشگر برتر هرمزگانی، ضمن برپایی یک غرفه در نمایشگاه استانی هفته پژوهش در بندرعباس (پانزدهم تا بیستم آذرماه)، 35 فقره از صدها اثر مکتوب و منحصربه‌فرد پژوهشی خود مربوط به دوره‌های مختلف اسلامی را در معرض دید عموم گذاشت تا حقانیت و اصالت نام خلیج‌فارس را با ارجاع به کتب معتبر اسلامی که تاکنون به آنها استناد نشده بود، بازگو کند.
لازم به ذکر است، عالی‌ترین مقامات استانی و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی ضمن بازدید از این غرفه در جریان آخرین تحقیقات صورت گرفته توسط این پژوهشگر جوان در زمینه تاریخ و تمدن ایران و حاکمیت تاریخی کشور بر آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار گرفتند. از سوی دیگر، این غرفه با استقبال کم‌نظیر اقشار مختلف مردم و فعالان دانشگاهی و حوزوی نیز مواجه شد.
در بخش پایانی این نمایشگاه، با برپایی یک آیین ویژه با حضور استاندار هرمزگان، از فعالیت «نیما صفا» به‌عنوان غرفه پژوهشی برتر تقدیر و تجلیل به‌عمل آمد. گفتنی است، مهم‌ترین دستاورد وی دستیابی به «مقدس‌ترین سند اصالت نام خلیج‌فارس» است که حدیثی است به نقل از پیامبر گرامی اسلام (ص) در یکی از کتب معتبر حدیثی اهل سنت، به نام «مسند ابی یعلی الموصلی» که حاکی از جاری شدن چندباره نام «بحر فارس» بر زبان مبارک
 نبی اکرم(ص) است. برای نخستین‌بار، تحقیقات منحصربه‌فرد این محقق جوان هرمزگانی، به تأیید علمای اعلام اهل سنت و همچنین مراجع عظام تقلید شیعه رسید و این اقدام، با استقبال زیاد محققان و دانش‌پژوهان جهان اسلام مواجه شد.

 


تعداد بازدید :  352