شماره ۴۶۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي
صفحه را ببند
اتوبوس‌های تندرو، آیینه دق تبریزی‌ها

مشکلات مردم تبریز در اتوبوس‌های تندرو پایان‌یافتنی نیست و این تراژدی غم‌انگیز همچنان ادامه دارد.
به‌گزارش مهر، مشکلات مردم تبریز با اتوبوس‌های تندرو نه‌تنها با گذشت زمان رفع نشده است بلکه روزبه‌روز به تعداد آنها افزوده می‌شود تا جایی که دیگر انگیزه‌ای برای مردم جهت سوار شدن بر این اتوبوس‌ها و استفاده از حمل‌ونقل عمومی باقی نمانده و بیشتر افراد سعی می‌کنند تا از خودروهای شخصی استفاده کنند.
20 دقیقه‌ای می‌شود که در ایستگاه اتوبوس شریعتی ایستاده‌ام ولی در این سرمای پاییزی هیچ خبری از بی‌آرتی نیست. مردم کلافه شده‌اند و از این وضع ناراضی هستند  .
بالاخره نور چراغ‌های یک بی‌آرتی از فاصله تقریبا
صد متری به‌چشم می‌خورد که به ایستگاه نزدیک می‌شود و افرادی که به‌صف ایستاده‌اند به‌زور خودشان را در اتوبوس جای می‌دهند. من هم ازجمله افرادی هستم که با فشار جمعیت توانستم خودم را در قسمتی از اتوبوس جای دهم.
افرادی از فرصت استفاده می‌کنند و هرکدام نظرات شخصی و تحلیل‌هایی را درمورد حل مشکلات مربوط به بی‌آر‌تی مطرح می‌کنند. بین نظرات مختلف مردمی که اکثر آنها افزایش تعداد اتوبوس‌ها و تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی را بهترین راه‌حل این مشکلات می‌دانند، آقای نسبتا جوانی می‌گوید: مهم‌ترین عامل دیر رسیدن اتوبوس‌ها، پروژه‌های متعدد عمرانی موجود در این مسیر است که باعث می‌شود اتوبوس‌ها نتوانند در زمان مقرر به ایستگاه‌ها برسند.
رضا یزدان‌پناه ادامه می‌دهد: به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت در ایستگاه‌ها و همچنین داخل اتوبوس‌ها، بعضی از رانندگان بدون توجه به فریاد مردم به ویژه بانوان برای نگه داشتن اتوبوس و پیاده‌شدن آنان، اعتنایی نکرده و به حرکت خود ادامه می‌دهند.
یکی از شهروندان تبریزی با انتقاد از وضع بی‌آرتی و ازدحام مردم  در ایستگاه‌ها به‌ویژه در ساعات اولیه صبح می‌گوید: اتوبوس‌ها خیلی دیر می‌آیند و روزانه مجبورم برای سوارشدن به اتوبوس، یک ربع تا ۲۰ دقیقه منتظر بمانم و در خوشبینانه‌ترین حالت پس از سوار شدن هم بیش از ۱۰ ایستگاه سرپا بایستم.
عرفان دلیری در ادامه می‌گوید: برخی از مسئولان و مدیران‌شهری ادعا می‌کنند که می‌خواهند ساماندهی ایستگاه‌های بی‌آرتی و حل مشکلات موجود در این زمینه را با الگوبرداری از کلانشهرهای دیگر حل کنند ولی مشکلات زیاد می‌شود، در تهران و دیگر کلانشهرها که مناطق کوهستانی نیستند، ایستگاه‌های اتوبوس اتاقک شیشه‌ای دارند و محصور شده‌اند ولی در تبریز با این آب‌وهوای سرد، ایستگاه‌ها از هر طرف باز هستند و نیمکت نداشته و ارتفاع سقف‌شان هم به‌قدری بالاست که تاثیری به حال مسافران ندارد.
وی از برخورد دور از شأن برخی ماموران کنترل بلیت در ایستگاه‌ها انتقاد می‌کند و می‌افزاید: بعضی از ماموران کنترل کارت بلیت برخورد توهین‌آمیز با شهروندان می‌کنند درحالی  که به نظر من دلیل کارت‌نزدن بعضی از شهروندان این است که اتوبوس‌ها نتوانسته‌اند بین مردم اعتمادسازی کنند، به همین دلیل مردم وقتی با بی‌احترامی مواجه می‌شوند، سعی می‌کنند که از کارت بلیت    استفاده نکنند.
دانشجوی جامعه‌شناسی یکی از دانشگاه‌های استان نیز اظهار می‌کند: چه دلیلی دارد که شهرداری با استفاده از پول مردم شکل ایستگاه‌های اتوبوس را هر چند وقت یکبار عوض می‌کند.
عرفان در ادامه سخنان خود با تأکید بر لزوم ارایه آموزش‌های لازم رعایت حقوق شهروندی به ماموران کنترل کارت بلیت و همچنین به شهروندان می‌گوید: بهتر است شهرداری امکاناتی فراهم کند که مسافران ایستگاه‌ها در مدتی که منتظر اتوبوس هستند از روزنامه، کتاب و مواردی از این دست استفاده کنند تا وقت آنان تلف نشود. وی با بیان این‌که پدرش معلول است و نمی‌تواند از اتوبوس استفاده کند، ادامه می‌دهد: پدر من مجبور است که به‌خاطر معلولیت خود از ویلچر استفاده کند ولی متاسفانه رمپی که توسط شهرداری در برخی از ایستگاه‌های بی‌آرتی تعبیه شده است، شیب بسیار بلندی دارد و حتی برای استفاده یک انسان معمولی مناسب نیست چه بماند به یک شخص معلول.
علی در همین راستا می‌افزاید: شهرداری باید امکاناتی فراهم کند که افراد معلول هم بتوانند به بهترین شکل ممکن از خدمات ارایه‌شده به‌عنوان یک شهروند استفاده کنند نه این‌که به‌رغم صرف هزینه‌های هنگفت در بهسازی و نوسازی ایستگاه‌ها برخی بگویند که مطالعات در این مورد شروع شده است.
سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز با بیان این‌که وضع بی‌آرتی در شأن شهروندان نیست، ادامه می‌دهد: نوسازی ایستگاه‌های اتوبوس برای شرایطی طراحی و احداث شده‌اند که ما به حد کافی اتوبوس داشته باشیم و مدام اتوبوس‌ها در این مسیر مسافر سوار کنند.
سعید حاجی‌زاده با تأکید بر ضرورت افزایش امکانات رفاهی برای شهروندان در ایستگاه‌های اتوبوس اظهار می‌کند: با توجه به تذکراتی که از شورای اسلامی کلانشهر تبریز به مسئولان مربوطه داده‌ایم، در آینده نزدیک تمامی ایستگاه‌های بی‌آرتی تبریز مجهز به صندلی و لایت‌باکس مناسب در مقابل سرما و گرما می‌شوند.
وی در همین راستا اظهار می‌کند: به‌عنوان نمونه یک لایت‌باکس در ایستگاه اشکان نصف‌ راه تعبیه شده است که در صورت تأیید توسط کارشناسان در دیگر ایستگاه‌ها نیز نصب و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
سعید حاجی‌زاده در ادامه با بیان این‌که تابستان امسال، ۷۰دستگاه اتوبوس صفر کیلومتر و نوسازی‌شده به تعداد دستگاه‌های اتوبوس این مسیر افزوده شد، ادامه می‌دهد: ۵۰دستگاه اتوبوس تندرو تا پایان ‌سال‌جاری به این تعداد نیز اضافه می‌شود.
وی می‌گوید: امیدواریم با افزایش تعداد اتوبوس‌ها، بسیاری از مشکلات شهروندان رفع شود چراکه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شورای اسلامی کلانشهر تبریز کاهش و رفع تمامی مشکلات موجود در مسیر بی‌آرتی و ایستگاه‌های آن است.
وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این‌که 70 ‌درصد سفرهای درون‌شهری تبریز با استفاده از بی‌آرتی صورت می‌گیرد، ادامه می‌دهد: امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم سرویس‌دهی مناسبی در شأن شهروندان تبریزی داشته باشیم و من از شهروندان به خاطر وجود برخی مشکلات معذرت می‌خواهم.
محمدحسین جعفری، عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز با بیان این‌که کمبود اتوبوس داریم، ادامه می‌دهد: مسأله تهیه و تأمین اتوبوس برای استفاده در خط ویژه بی‌آرتی همواره یکی از اولویت‌های شورای اسلامی کلانشهر تبریز بوده و به جد نیز پیگیر حل مشکلات مربوط به این حوزه است.
وی ادامه می‌دهد: برنامه‌ریزی دقیقی باید انجام شود که اتوبوس‌ها در ساعات اوج استفاده همشهریان از ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه بی‌آرتی فعال‌تر باشند.
جعفری همچنین ادامه می‌دهد: برای حل مشکلات موجود و تأمین رفاه شهروندان حتما اتوبوس خریداری می‌کنیم ولی درحال‌حاضر شهرداری با گرانی بیش از حد اتوبوس مواجه است که به همین خاطر منتظر کمک‌های مالی دولت برای خرید اتوبوس هستیم.
عضو شورای اسلامی تبریز همچنین می‌گوید: یکی از بهترین خدماتی که می‌توانیم نسبت به همشهریان ارایه کنیم، تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی، رایگان کردن استفاده از بی‌آرتی یا جلوگیری از افزایش قیمت بلیت در راستای تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی است.
مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه نیز تنها دلیل کاهش سرعت حرکت اتوبوس‌ها و تأخیر در رسیدن به ایستگاه‌ها را اجرای چندین پروژه عمرانی موجود در میدان راه‌آهن، بتن‌غلتکی نصف‌راه تا میدان قونقا و چندین پروژه عمرانی دیگر عنوان می‌کند و می‌گوید: اگر هریک از این پروژه‌ها، باعث تأخیر 3دقیقه‌ای در هر سرویس شوند، درنهایت هر اتوبوس، یک‌ربع با تأخیر به ایستگاه می‌رسد.
فیروزیان، نصب سامانه بلیت الکترونیکی در تمامی ایستگاه‌های اتوبوس را از مهم‌ترین اولویت‌های شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: در سه‌ماهه اخیر امسال، ۳۷دستگاه سامانه بلیت الکترونیکی در ایستگاه‌های اتوبوس تبریز نصب شده است که قبلا نیز تعداد این دستگاه‌ها در ایستگاه‌های اتوبوس ۱۰۰ عدد بود.
وی در همین راستا ابراز می‌دارد: در آینده نزدیک تعداد این سامانه‌های بلیت الکترونیکی به ۱۵۰ دستگاه افزایش  پیدا  می‌کند.
فیروزیان همچنین با بیان این‌که مسئولیت نظارت بر استفاده مردم از کارت بلیت را به‌عهده یکی از شرکت‌های خصوصی واگذار کرده‌ایم، ادامه می‌دهد: خوشبختانه روند مشارکت شهروندان در استفاده از کارت بلیت نسبت به مدت مشابه‌ سال قبل افزایش پیدا کرده است.
مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه با بیان این‌که تعداد اتوبوس‌های تندرو برای استفاده در
خط ویژه افزایش پیدا خواهد کرد ولی تعداد دقیق آن را نمی‌توانم بگویم، ادامه می‌دهد: تا جایی که اطلاع دارم شهرداری کلانشهر تبریز برای خرید اتوبوس‌های تندرو با برخی شرکت‌های خصوصی وارد مذاکره شده است.
وی ابراز امیدواری کرد: با افزایش تعداد اتوبوس‌های تندرو و تکمیل پروژه‌های عمرانی شهرداری‌های مناطق در این مسیر، شاهد کاهش و رفع مشکلات مردم خواهیم بود.
فیروزیان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که یک نمونه از لایت‌باکس‌ها را در ایستگاه اشکان خیابان نصف‌راه نصب کرده‌ایم، ادامه می‌دهد: از تمامی شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند می‌خواهیم که طرح‌های خود را با درنظر داشتن نورگیری مناسب، ضدسرما و داشتن تابلوهای مناسب برای امور تبلیغاتی به شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه تحویل دهند تا این شرکت نیز در صورت تأیید طرح و نیاز به آن طرح، هماهنگی‌های لازم را به‌عمل آورد.
مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه در بخش پایانی سخنان خود اظهار می‌دارد: برنامه‌هایی داریم که در آینده نزدیک در ایستگاه‌های اتوبوس از بهترین خدمات رفاهی و فرهنگی همچون بخش کتابخوانی و روزنامه‌خوانی نیز استفاده  کنیم. در پایان گفتنی است که مردم تبریز انتظار دارند مجموعه مدیریت‌شهری در اسرع‌وقت، سیاست‌های عملی مناسبی برای کاهش ازدحام مردم در ایستگاه و داخل اتوبوس‌ها، استفاده از کارت بلیت در تمامی مسیرهای اتوبوسرانی و به‌ویژه بازنگری در اصلاح یا احداث رمپ‌های مناسب ایستگاه‌های اتوبوس در جهت استفاده راحت و هرچه بیشتر مردم به‌ویژه افراد معلول اتخاذ کند.


تعداد بازدید :  353