شماره ۴۶۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۱ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

آغاز ‌سال میلادی جدید
2060‌سال پیش، برابر با یکم ژانویه 45 پیش از میلاد، تقویم «ژولیانی» برای نخستین‌بار به اجرا درآمد. این تقویم ۳۶۵ روز بود که برای هر ۴‌سال یک روز به‌روزهای ‌سال اضافه می‌شد. تقویم ژولیانی نوعی تغییریافته از گاه‌شماری رومی است که در‌ سال ۴۶ قبل از میلاد توسط ژولیوس سزار با تعدیل تقویم رومی معرفی شد. ماه‌های این تقویم با میلادی یکسان بوده و با ۲۹روزه شدن ماه فوریه کبیسه می‌شود. این تقویم در دوره مسیحی با مبدأ میلادی (به عنوان گاه‌شماری میلادی) پذیرفته شد.

زادروز خالق ناطور دشت
96‌سال پیش، برابر با یکم ژانویه 1919 میلادی، جروم دیوید سالینجر، نویسنده معاصر آمریکایی و نویسنده رمان‌ مشهور «ناطور دشت» در منهتن نیویورک به دنیا آمد. «ناطور دشت» اولین کتاب سلینجر در مدت کمی شهرت و محبوبیت فراوانی برای او به همراه آورد و بنگاه انتشاراتی «راندم‌هاوس» در‌ سال ۱۹۹۹ آن را به‌عنوان شصت و چهارمین رمان برتر قرن بیستم معرفی کرد. جنبه مهم زندگی سالینجر مبهم بودن زندگی او برای منتقدان و هوادارانش است. به همین دلیل اطلاعات زیادی در مورد زندگی روزمره و عادی او موجود نیست. سالینجر بیشتر با حروف اول نام خود جی. دی. سالینجر معروف است.

تولد پول واحد اروپا
13‌سال پیش، برابر با یکم ژانویه 2002میلادی، یورو به‌عنوان پول رسمی ۱۲کشور عضو اتحادیه اروپا آغاز به کار کرد. امروز پس از گذشت 13سال، یورو واحد پول 20 کشور از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا است که عبارتند از: آلمان، اتریش، اسپانیا، استونی، اسلواکی، اسلوونی، ایتالیا، ایرلند، بلژیک، پرتغال، فرانسه، فنلاند، قبرس، لوکزامبورگ، مالت، هلند، یونان، رومانی، لتونی و لیتوانی. ایده واحد پول یکسان برای اروپا، نخستین‌بار توسط ژاک دلور، وزیر اقتصاد سابق فرانسه ارایه شد.

 


تعداد بازدید :  197