شماره ۴۶۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۱ دي
صفحه را ببند
روی خط خبر

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:  مدل نظام توسعه فرهنگ قرآني طراحی شده است
شهروند| وزیر علوم تحقیقات و فناوری، در پنجمین جلسه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور در دولت یازدهم گفت:  اجرای برنامه‌های ملی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی زمینه‌ساز احیای امر قرآن در عرصه علمی کشور است.
 به گزارش روابط‌عمومي وزارت علوم، محمد فرهادی گفت:  مطابق مصوبه جلسه پیشین، کارگروه‌های تخصصی به‌عنوان بازوی اجرایی کمیسیون وظیفه راهبری برنامه‌هاي ملی را برعهده دارند. به موازات کارگروه‌ها، کمیته تخصیص اعتبارات و نظارت بر اجرای برنامه‌های ملی به‌عنوان رکن دیگر تحقق برنامه‌هاي ملی با مأموریت اصلی پایش، ارزیابی و رصد اجرای برنامه‌ها ذیل کمیسیون نيز تشکیل خواهد شد.  رئیس کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور با تأکید بر لزوم اهتمام مدیران برنامه‌هاي ملی بر اجرای هر چه بهتر وظایف محوله گفت: بهره‌مندی از ظرفیت ملی کشور در هر دو سطح ستاد و صف برای اجرای برنامه‌هاي ملی نویدبخش احیای امر قرآن در نظام پژوهش و آموزش عالی قرآنی است.  وزير علوم در بخش ديگري از سخنان خود، با اشاره به مصوبات شوراي توسعه فرهنگ قرآني مبنی بر تخصیص اعتبارات به توسعه فرهنگ قرآنی و لزوم احتراز از هزينه‌‌كرد اين بودجه در برنامه‌هاي جاري دستگاه‌ها، بودجه‌ریزی عملیاتی را به‌عنوان یکی از مطالبات اصلی قانونگذار برشمرد و گفت:  آنچه برای کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور اهمیت دارد، دستیابی به اهداف تعیین‌شده برای هر برنامه ملی و خرد پروژه‌های مرتبط است. در اين راستا مدلي كارآمد با هدف تأمين نيازهاي نظام توسعه فرهنگ قرآني و اولويت‌هاي اسناد بالادستي و همچنين ظرفيت‌پردازي براي نهادهاي آكادميك كشور طراحي شده كه اين مدل مي‌تواند مبناي تخصيص بودجه قرآني در ساليان آتي قرار گيرد.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی استعفا داد

مهر| مدیرکل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی از سمت خود کناره‌گیری کرد. علیرضا تابش روز شنبه این هفته به علت برخی اختلاف‌سلیقه‌ها در حوزه کاری با رئیس سازمان میراث فرهنگی از این سمت استعفا داد و آن‌طور که کارکنان سازمان میراث فرهنگی نیز می‌گویند او از همان روز تاکنون در محل کار خود حاضر نشده است. تابش حدود ۶ ماه با نجفی کار کرد و در این مدت نیز همچنان مدیرکل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی بود. او شهریورماه ‌سال پیش با آمدن محمدعلی نجفی به سازمان میراث فرهنگی ورود پیدا کرد و سمت مدیر حوزه ریاست و مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی را به عهده گرفت. پیش از این علیرضا تابش به‌عنوان مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل حوزه وزارتی و روابط‌عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر هماهنگی امور یادمان‌های روسای‌جمهوری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مشاور رئیس موزه ملی قرآن کریم، مشاور رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، عضو هیأت نظارت بر انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی و عضو هیأت ‌امنای انجمن سینمای جوانان ایران فعالیت کرده است.

وزیر بهداشت:‌اگر خلیج‌فارس را هم طلا کنیم از پس درمان برنمی‌آییم
شهروند| وزیر بهداشت می‌گوید: «برای پیشگیری از بیماری عزم ملی وجود ندارد. همیشه گفته‌ایم پیشگیری مقدم بر درمان است، حتی اگر خلیج‌فارس هم تبدیل به طلا شود، در درازمدت از پس درمان بر نخواهیم آمد.» اینها بخشی از نگرانی‌های حسن‌ هاشمی به موضوع پیشگیری است. موضوعی که به گفته ‌هاشمی نیاز به آموزش دارد. او که در سومین کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی صحبت می‌کرد، به نقش آموزش در توانمندسازی جامعه در برابر بیمای‌ها اشاره می‌کند. «ما در بخش توانبخشی بسیار کمبود داریم، در این حوزه کارهای پراکنده زیادی را ممکن است انجام داده باشیم اما این کارها به صورت متمرکز و فراگیر نبوده است.» او از این‌که سالانه نزدیک به 18 تا 20‌هزار نفر در تصادفات جانشان را از دست می‌دهند یا در بخش قلب و عروق می‌میرند، متأسف است و می‌گوید: «ما نمی‌توانیم همیشه مردم را مورد خطاب قرار دهیم بلکه مسئولان هم باید پاسخگو باشند، برای نمونه در موضوع روغن نقش حاکمیت و دولت مهم است. در بخش شکر و قند هم همین‌طور. نباید در این زمینه به صورت جزیره‌ای عمل کنیم بلکه باید علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و برگزاری کمپین‌ها، برای آموزش و ارتقای سلامت مردم، دولت و حاکمیت نیز قدم‌های موثری را در این خصوص بردارند و نباید همه انتظارات از مردم باشد.» وزیر بهداشت ادامه می‌دهد: «در بخش بیماری‌ها، حقوق مردم به‌خصوص بعد از دریافت خدمات‌درمانی مغفول مانده و باید دراین‌باره فکر اساسی کرد. البته در بخش درمان نقش بیمه‌ها بسیار تأثیرگذار است، زیرا آنها هستند که خرید خدمت می‌کنند.»


تعداد بازدید :  210