شماره ۴۶۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۱ دي
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

وزارت خزانه‌داری آمریکا 9 شخص و نهاد ایرانی را تحریم کرد
وزارت خزانه‌داری آمریکا 6 شخص و 3 شرکت را به اتهام همکاری با دولت ایران تحریم کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه 6 شخص و 3 شرکت ایرانی را به اتهام همکاری با دولت ایران هدف تحریم‌های اقتصادی قرار داد. به ادعای این وزارتخانه این افراد و شرکت‌ها توانسته‌اند با دور زدن تحریم‌ها در فعالیت‌هایشان میلیون‌ها دلار به دست آورند. دیوید کوهن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی دراین‌باره گفت: این اقدام نشان می‌دهد که دولت باراک اوباما تا چه اندازه درخصوص اجرای تحریم‌هایی که هم‌اکنون به قوت خود باقی هستند جدی است اگرچه کاخ‌سفید از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت نمی‌کند. معاون وزیر امور خارجه آمریکا افزود: اگرچه ما به‌طور همزمان درحال ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران هستیم اما در کلام و عمل خود به صراحت اعلام کرده‌ایم که اجرای تحریم‌های موجود را ادامه می‌دهیم. به ادعای این گزارش، متهمان به همکاری با دولت ایران از طریق شهروندان افغان و یک شرکت تجاری مستقر در دوبی سرمایه زیادی را به دلار آمریکا تبدیل کرده‌اند. همچنین شرکت‌هایی که هدف این تحریم‌ها قرار گرفتند متهم به همکاری با دولت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند. وزارت خزانه‌داری آمریکا درحالی این تحریم‌ها را صادر کرده است که باراک اوباما پیش از این تهدید کرده بود در صورت تصویب تحریم جدید علیه ایران در کنگره آن را وتو خواهد کرد.

هارف: پیشنهادی برای مبادله حکمتی نداشته‌ایم
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گزارشات مبنی بر درخواست کشورش برای مبادله امیر میرزایی‌حکمتی را تکذیب کرد. به گزارش رویترز، ماری‌هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گزارشات منتشر شده درباره درخواست کشورش برای مبادله امیر میرزایی‌حکمتی را تکذیب کرد.‌ هارف تأکید کرد: دولت آمریکا پیشنهادی برای مبادله آقای حکمتی ارایه نکرده است و این امر حقیقت ندارد. این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه، آزادی فوری حکمتی و دو شهروند آمریکایی دیگر را که در ایران زندانی هستند خواستار شد. براساس این گزارش، محمود علیزاده‌طباطبایی وکیل حکمتی پیشتر در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی ایران گفته بود آمریکا درخواست مبادله این زندانی را با چند زندانی ایرانی مطرح کرده است که این پیشنهاد در دست بررسی است. امیر میرزایی‌حکمتی در‌ سال 1390 به جرم جاسوسی و همکاری با دولت‌های متخاصم بازداشت و سپس به حبس محکوم شد.

در دیدار با وزیر حمل‌ونقل عراق
شمخانی: مهم‌ترین اولویت پیش روی ایران و عراق، تمرکز همکاری‌های اولویت‌دار اقتصادی است
باقر جبرالزبیدی، وزیر حمل‌ونقل عراق صبح دیروز با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورایعالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، علی شمخانی با اشاره به استقرار دولت جدید و روند رو به رشد استقرار امنیت در عراق، مهم‌ترین اولویت پیش روی دو کشور را تمرکز همکاری‌های اولویت‌دار اقتصادی عنوان کرد و افزود: گسترش همکاری‌های همه‌جانبه به‌ویژه در حوزه‌های زیربنایی، حمل‌ونقل جاده‌ای‌، ریلی، دریایی و هوایی و همچنین مشارکت در بازسازی ویرانی‌های  ناشی از فتنه تروریسم در عراق مورد اجماع مسئولان دو کشور است. وی تسریع در اجرای پروژه‌های مشترک به‌ویژه در استان‌های هم‌مرز را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: جنگ 8ساله و خسارت‌های ناشی از آن، توسعه استان‌های مستعد مرزی در دو کشور را دچار چالش‌های جدی نموده است و از این رو باید با سرمایه‌گذاری، جلب مشارکت فعالان اقتصادی بومی و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده استان‌های مرزی، رونق، رفاه و آبادانی را برای مردم مظلوم این مناطق اعم از شیعه، سنی و کرد فراهم نمود.

مجلس جمهوری ملی آذربایجان تصویب کرد: اعمال محدودیت بر مخالفان ایران در جمهوری آذربایجان
با موافقت مجلس ملی جمهوری آذربایجان عرصه بر فعالان مخالف جمهوری اسلامی ایران در این کشور تنگ شد. به گزارش ایسنا، مجلس ملی آذربایجان بیانیه مشترک دوستی و همکاری امضا شده بین ایران و جمهوری آذربایجان در جریان سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به باکو را تأیید کرد و طبق قوانین موجود در جمهوری آذربایجان تصویب این بیانیه از طرف مجلس ملی این کشور مفاد آن را قانونی و لازم الاجرا می‌کند. در بندی از این بیانیه که در نشست پایانی مجلس ملی آذربایجان در‌ سال‌جاری میلادی تصویب شد دو طرف موظف به جلوگیری از اقدامات خرابکارانه گروه‌های مخالف هر کشور در خاک خود شده‌اند. این بند که فعالیت گروهک‌های قومگرا را محدود می‌کند مورد اعتراض شدید صابر رستمخانلی، نماینده قوم‌گرای پارلمان جمهوری آذربایجان واقع شد. وی با اعتراض به تصویب این بیانیه گفت: پس از تصویب این بیانیه حملات برخی نیروها علیه جمهوری آذربایجان بیش از پیش افزایش خواهد یافت و دیگر هیچ تشکل و شخصی نمی‌تواند ضد ایران سخن بگوید، چون سفارت ایران بلافاصله وارد عمل می‌شود.


تعداد بازدید :  168