شماره ۴۶۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۱ دي
صفحه را ببند
مرضیه افخم مطرح کرد:
اعتراض وزارت‌خارجه به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران

مرضیه افخم در نشست خبری خود با خبرنگاران درخصوص تحریم 9 فرد و نهاد ایرانی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا با بیان این‌که تحریم اخیر آمریکا را تقبیح می‌کنیم، گفت: چنین حرکتی نقض صریح اصل حسن نیت آمریکاست و اهداف آمریکا را زیر سوال می‌برد. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این تحریم ماهیت کاملا سیاسی و تبلیغاتی دارد و با توجه به سیاست داخلی آمریکا اتخاذ شده است. افخم تأکید کرد: این گونه تحریم‌ها هیچ تأثیری بر اراده دولت ایران در قبال اجرای وظایف حاکمیتی‌اش در برابر ملت ایران ندارد و ما به تلاش‌هایمان برای تأمین نیازهایمان ادامه می‌دهیم.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که ادعا شده است سعودالفیصل در جریان مذاکرات هسته‌ای طی دیدار خصوصی که با اوباما داشته بحثی را مطرح کرده و گفته که می‌توانیم ایران را به امتیازدهی بیشتر ترغیب کنیم، موضع‌گیری وزارت امور خارجه در قبال عربستان چیست؟ چندی پیش نیز خبری منتشر شد مبنی بر این‌که نامه‌ای از سوی وزارت امور خارجه ایران یا دفتر ریاست‌جمهوری برای عربستان ارسال شده است،‌ آیا این امر صحت دارد یا نه و به‌طورکلی روابط تهران و ریاض را چطور می‌خواهید پیش ببرید؟ گفت: اعلام می‌کنم نامه‌ای که از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شده بود در میان نبوده است و آخرین نامه‌ای که بین دو کشور مبادله شده نامه‌ای بود که آقای ظریف به همه همتایان خود در جهان فرستادند و خیلی طبیعی و روشن است که این نامه برای همه کشورها به غیراز رژیم صهیونیستی بوده است. همچنین در همین رابطه عربستان نیز در بین همان کشورها بود و پاسخی نیز مقام‌های عربستان برای ما داشتند و مبادله پیام به صورت رسمی صورت گرفت و چیزی فراتر از این نامه در میان نبوده است که ما این را هم اعلام کردیم.
رایزنی‌ها با عربستان برقرار است
وی با اشاره به کاهش قیمت نفت، ‌خاطرنشان کرد: این‌که آیا می‌شد بهتر از این تصمیم‌گیری شود یا نه صاحب‌نظران معتقد هستند که در هر صورت تصمیم‌گیران می‌توانستند بهتر از این بر روند کاهش قیمت‌ها تأثیر بگذارند. البته این هم اغراق است که بگوییم صرفاً یک کشور اراده داشته و اراده یک کشور باعث شده است چنین آثاری در بازار جهانی نفت رخ بدهد. بنابراین باید مجموعه این عوامل را با یکدیگر در نظر بگیریم.
 سخنگوی وزارت امورخارجه، تأکید کرد: برنامه‌ای به صورت فوری که بخواهیم الان اعلام کنیم نداریم. ولی در عین حال تهران و ریاض دارای مناسبات سیاسی هستند و روابط دو کشور برقرار بوده و سفارتخانه‌های دو کشور فعال هستند. همچنین گفت‌وگوها و تماس‌ها نیز برقرار هستند و درخصوص موضوع‌های مختلف گفت‌وگو می‌شود و سفرا فعالیت‌های خوبی را انجام می‌دهند ولی این‌که سفری در یک سطح بالاتر موردنظر باشد درحال رایزنی است و چنانچه زمان و شرایط مناسب آن فراهم شود این سفر صورت می‌گیرد.
درخصوص سوریه به دنبال راه‌حل واقعبینانه    هستیم
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اخیرا در تحلیل‌های رسانه‌ای و اظهارات مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا از اشتباه بودن سیاست برداشتن
 بشار اسد و توجه به نقش‌آفرینی ایران صحبت می‌شود. آیا وزارت‌خارجه ارزیابی جدی و رسمی در رابطه با تغییر این سیاست دارد گفت: این‌که در رابطه با این تحلیل‌ها و تفاسیری که در حوزه‌ کشورهای غربی منتشر می‌شود به صراحت اقدام و اظهارنظری صورت گرفته باشد هنوز چیزی مطرح نشده است. اما این نکته قابل ذکر است که در تماس با مقامات غربی توجه هرچه بیشتر آنها به روند مسائل منطقه‌ و نگاه واقع بینانه به سوریه و جایگاه این کشور در منطقه و حق انتخاب برای مردم این کشور مورد تأکید است.  
پاسخ به موضع روسیه
 درخصوص مذاکرات هسته‌ای
سخنگوی وزارت‌خارجه در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این‌که روسیه اخیرا اعلام کرده است تحریم‌های آمریکا علیه این کشور بر موضع‌اش بر مذاکرات هسته‌ای و کند شدن روند تأثیر می‌گذارد با تأکید بر این‌که تحریم علیه هر کشوری ابزاری ناکارآمد و نامشروع است افزود: اظهارات مقامات روسیه را ما هم در اخبار دیدیم و معتقدیم مذاکرات هسته‌ای باید فراتر از مسائل پیرامونی و در فضای مستقل انجام شود. در عین حال روسیه عضو فعال گروه 1+5 است و رویکردی بسیار مثبت داشته‌اند و مطمئن هستیم این روند ادامه می‌یابد.
درخواستی برای تبادل امیر حکمتی دریافت نکرده‌ایم
سخنگوی وزارت‌خارجه در رابطه با اعلام نظر وکیل امیر میرزایی حکمتی شهروند ایرانی – آمریکایی مبنی بر تبادل وی با زندانیان ایرانی در آمریکا اظهار کرد: چنین درخواستی به‌طور رسمی به دست ما نرسیده است و همان‌طور که در رسانه‌ها اعلام شده مقامات آمریکایی هم تأیید کردند که چنین موضوعی صحت ندارد. وی ادامه داد: حدود 15ایرانی در بحث تحریم‌ها در زندان‌های آمریکا هستند و 70 شهروند ما به جرم‌های مختلف نیز در زندان‌های این کشورند. این‌که تحت شرایط غیرانسانی و به بهانه‌های واهی و دلایل نامشروع اتباع ایرانی در زندان هستند موردتوجه دولت است و تلاش جدی داریم که این افراد را به کشور بازگردانیم.  وی در رابطه با بحث امیر میرزایی حکمتی خاطرنشان کرد: طبعا خبرهایی دراین رابطه وجود دارد و درخواست‌هایی به‌طور پراکنده و حاشیه‌ای برای آزادی وی صورت گرفته است امیدواریم راه‌حلی برای عبور از این مسأله و نیز آزادی اتباع ایرانی که به‌ویژه به دلایل واهی ازجمله بحث تحریم‌ها در زندان هستند پیدا شود.
وی همچنین در رابطه با احتمال بازگشایی سفارت‌های ایران و انگلستان در آینده نزدیک گفت: کاردارهای غیرمقیم مشغول فعالیت هستند و گفت‌وگوها و ملاقات‌ها در جریان است.  موضوع بازگشایی سفارت‌خانه‌ها مسیر تدریجی و طبیعی خود را طی می‌کند و برای این کار باید ابتدا بخشی از  موضوعات حل‌وفصل شود.


تعداد بازدید :  166