شماره ۴۶۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۱ دي
صفحه را ببند
مخالفت آمریکا با قطعنامه پایان اشغال فلسطین
قطعنامه فلسطین با اختلاف یک رأی به تصویب شواری امنیت نرسید

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه فلسطین را که در آن خواستار پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی طی مدت 3‌سال آینده شده بود، رد کرد. این اقدام شورای امنیت در مخالفت با کمپین اعراب عضو سازمان ملل صورت گرفت که قدرتمند‌ترین بازوی این سازمان را برای دستیابی به کشور مستقل فلسطین به یاری طلبیده ‌بودند.
ایالات متحده آمریکا که به‌عنوان نزدیک‌ترین متحد اسراییل پیش از این آشکارا مخالفت را خود با پیش‌نویس این قطعنامه اعلام کرده ‌بود بر توافق صلحی بر مبنای مذاکره طرفین پافشاری می‌کند و مخالف تعیین جدول زمانی برای پایان دادن به اشغالگری اسراییل در سرزمین‌های فلسطین است. هرچند که این قطعنامه موفق به کسب 9 رأی موافق از مجموع 15 عضو شورای امنیت نشد، اما حتی در صورت موافقت 9 تن از اعضای شورای امنیت که شرط لازم تصویب هر قطعنامه‌ای است نیز به احتمال قریب به یقین با وتوی آمریکا مواجه می‌شد.این قطعنامه با 8 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع مواجه شد و با اختلاف یک رأی موفق به کسب حدنصاب لازم نشد.
چین، فرانسه و روسیه به‌عنوان اعضای دایم و آرژانتین، چاد، شیلی، اردن و لوکزامبورگ به‌عنوان اعضای غیردایم، 8 کشوری بودند که به این قطعنامه رأی موافق دادند و در مقابل 2 کشور آمریکا و استرالیا اعضایی بودند که به این قطعنامه رأی مخالف دادند. در سوی دیگر نیز لیتوانی، نیجریه، کره‌جنوبی و روآندا نیز به‌عنوان عضو غیردایم به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.
«سامانتا پاور»، سفیر آمریکا در شورای امنیت درخصوص تصمیم کشورش گفت «مخالفت ما با این قطعنامه به این معنی نیست که با وضع موجود موافقیم. مخالفت ما با این قطعنامه به این خاطر است که معتقدیم صلح باید از مصالحه‌ای مستحکم بر سر میز مذاکره حاصل شود.» سفیر آمریکا با انتقاد از به رأی گذاشتن این قطعنامه آن را «به نمایش گذاشتن رویارویی» طرفین خواند که موجب نزدیکی 2 طرف نخواهد شد. پاور در ادامه افزود این قطعنامه «به شدت نامتوازن» است و دربردارنده نگرانی‌های طرف اسراییل  نیست.
در سوی دیگر «ریاض منصور»، سفیر فلسطین نیز درخصوص تصمیم شورای امنیت برای مخالفت با این قطعنامه گفت «اقدام ما تلاشی جدی و تلاشی واقعی برای گشودن در‌های صلح بود. متاسفانه شورای امنیت آماده شنیدن پیام ما نیست.» تا کمی پیش از انجام رأی‌گیری دیپلمات‌ها شورای امنیت پیش‌بینی می‌کردند این قطعنامه 9 رأی موافق موردنیاز را کسب کند، اما نیجریه که به نظر می‌رسید از این قطعنامه حمایت کند، جایگاه ممتنع را برگزید. «یو جوی اوگوو»، نماینده نیجریه در شورای امنیت نیز با تکرار مواضع آمریکا گفت راه نهایی صلح از مسیر «مذاکره» می‌گذرد.
با این حال 2 کشور اروپایی فرانسه و لوکزامبورگ حمایتشان از فلسطین را نشان دادند که خود بیانگر لبریز شدن کاسه صبر کشور‌های جهان و به‌ویژه منطقه اروپا درخصوص عدم پیشرفت مذاکرات
 2 کشور و همچنین افزایش فشار بر دولت‌ها برای انجام اقدامی درخصوص پایان دادن به چندین دهه درگیری‌ است. انفعال و ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل در برخورد با مسأله فلسطین و اسراییل سرخوردگی و نارضایتی بسیاری از اعضای این شورا را به دنبال داشته‌ است.
«دینا کوار»، سفیر اردن و نماینده اعراب در شورای امنیت سازمان ملل پس از برگزاری رأی‌گیری گفت: «این حقیقت که پیش‌نویس این قطعنامه به تصویب نرسید به هیچ عنوان ما را از اعمال فشار به جامعه بین‌المللی، به‌ویژه سازمان ملل، برای مشارکت موثر در دستیابی به راه‌حلی برای این مناقشه باز نخواهد داشت.» ریاض منصور نیز از دیدار رهبران فلسطینی خبر داد و گفت «آنها درخصوص گام‌های بعدی تصمیم‌گیری خواهند کرد.» پیش از انجام این رای‌گیری، «صائب عریقات»، دیپلمات ارشد فلسطینی و رئیس هیأت مذاکره‌کننده فلسطین از امکان بازگشت دوباره فلسطین به شورای امنیت خبر داد. اهمیت اظهارات عریقات از این جهت بود که از امروز 5 عضو جدید همکاری خود با شورای امنیت را آغاز خواهند کرد که به نظر می‌رسد حامی اهداف فلسطین   باشند.
عریقات همچنین عنوان کرد که در صورت مخالفت دوباره شورای امنیت، فلسطینی‌ها مراحل پیوستن به دیوان بین‌المللی کیفری را پیگیری خواهند کرد. فلسطین در صورت عضویت در این دیوان می‌تواند اسراییل را به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت متهم کند.
قطعنامه فلسطین درحالی تسلیم شورای امنیت شد که در سوی دیگر فرانسه نیز مشغول تدوین پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای توافق صلح و تعیین مهلتی 2ساله برای مذاکرات بود و «فرانسوا دولاتر»، نماینده فرانسه در این شورا نیز از پیگیری فرانسه برای اقدام شورا امنیت در جهت حل‌وفصل این مناقشه خبر داده ‌بود. تصویر اسراییل و پافشاری‌اش پس از حملات خونین این رژیم به غزه در تابستان گذشته و امتناع از توقف شهرک‌سازی‌ها بیش از هر زمان دیگری تخریب شده‌ است و فشاری که این رژیم از سوی کشور‌های جهان به‌ویژه اروپا متحمل می‌شود روزبه‌روز درحال افزایش است.
از سوی دیگر محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین نیز تحت فشار است تا اقداماتی را برای پایان دادن به نا‌آرامی‌های ماه‌های اخیر اتخاذ کند. درگیری‌‌ها در ماه گذشته و پس از آن‌که یک وزیر فلسطینی در پی ضرب‌وشتم شدید از سوی نیرو‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، شدت یافت. «زیاد ابو عین»، رئیس هیأت مقاومت در برابر شهرک‌سازی در جریان شرکت در تجمعی در کرانه باختری و در اعتراض به شهرک‌سازی اسراییل مورد ضرب‌وشتم قرار گرفت و به کما رفت و ساعاتی بعد جان باخت.
شهادت این وزیر فلسطینی پس از تنشی چند ماهه که به شکست آخرین دور مذاکرات صلح انجامید و همچنین تهاجم 50 روزه اسراییل به نوار غزه و اقدامات تحریک‌آمیز اسراییل در جلوگیری از حضور مسلمانان در اماکن مذهبی بیت‌المقدس از نمونه‌های مناقشات اخیر میان طرفین درگیری است. هرچند که به نظر می‌رسد از میزان خشونت‌ها در هفته‌های اخیر کاسته شده‌ است، اما حملات گاه و‌ بیگاه نیرو‌های امنیتی اسراییل به شهروندان فلسطینی و درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.
«ویتالی چورکین»، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز یکی از حامیان اصلی این قطعنامه به شمار می‌رود که در برابر آمریکا و کشور‌هایی قرار دارد که مدعی‌اند این قطعنامه چشم‌انداز مذاکرات را تضعیف خواهد کرد. چورکین درخصوص رأی شورای امنیت گفت «ما معتقدیم مخالفت با پیشنهاد ما برای رایزنی در شورا برای تعیین راه‌هایی درخصوص تقویت روند مذاکره و تعیین مأموریت برای شورا در خاورمیانه اشتباهی استراتژیک است.»


تعداد بازدید :  150