شماره ۴۶۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۱ دي
صفحه را ببند
اخبار جهان

انتقاد گسترده احزاب مخالف ترکیه از عملکرد اردوغان
تلاش رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه برای ریاست جلسه کابینه انتقاد شدید احزاب اپوزیسیون‌ ترکیه از عملکردش به‌عنوان یک حاکم مطلق و بی‌کفایتی داوود اوغلو را به دنبال داشت. به گزارش ایسنا، «هالوک کوچ»، معاون حزب اپوزیسیون مردم جمهوریخواه گفت: «تمایل رجب طیب‌اردوغان برای ریاست بر یکی از جلسه‌های کابینه نشان‌دهنده این مسأله است که وی می‌خواهد حاکم مطلق باشد و این رویکرد نتیجه بی‌کفایتی احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در انجام وظایفش است. وی افزود
«ما به‌جایی ‌رسیدیم که باید اردوغان را «رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر» صدا کنیم و این عنوان در ترکیه اختراع شود. ما از داوود اوغلو می‌خواهیم که از اختیارات خود به‌عنوان نخست‌وزیر استفاده کند و «نخست‌وزیر کنترلی» نشود. وی هم‌اکنون یک عامل غیرفعال است که فقط اسم دارد و هیچ وظیفه یا اثری ندارد.» اپوزیسیون مردم جمهوریخواه نیز با انتقاد از اردوغان به دلیل نقض قانون اساسی و اصول تفکیک قوا گفت: «جمهوری ترکیه، شرکت اردوغان یا داوود اوغلو نیست. آنها نباید از اختیارات خود سوء‌استفاده کنند».

دادگاه جنایی مصر 25 عضو اخوان را به حبس‌ابد محکوم کرد
دادگاه جنایی مصر روز گذشته 25نفر از اعضای اخوان‌المسلمین را به اتهام به آتش کشیدن مراکز پلیس در منطقه الزقازیق در قاهره به زندان ابد محکوم کرد. به گزارش روسیا الیوم، این دادگاه همچنین یک نفر از اعضای اخوان‌المسلمین را به 5‌سال زندان محکوم کرد. از سوی دیگر دادگاه مذکور 16نفر از اعضای اخوان‌المسلمین را از اتهام به آتش کشیدن مراکز پلیس در قاهره تبرئه کرد. دادگاه جنایی مصر بررسی 6پرونده در رابطه با خشونت علیه نیروهای پلیس را به 13 ژانویه 2015 موکول کرد. تعداد متهمان این پرونده‌ها 53نفر هستند. هواداران «محمد مرسی» رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر و اخوان‌المسلمین، هدف سرکوب مقامات مصری از زمان برکناری وی از قدرت توسط ارتش بوده‌اند.

ارسال فیلم «مصاحبه» به کره‌شمالی توسط بالن
فعالان کره‌جنوبی دیروز اعلام کردند فیلم جنجالی «مصاحبه» را که درباره زمامدار کره‌شمالی است، از طریق بالن به دست ساکنان کره‌شمالی می‌رسانند. به گزارش آسوشیتدپرس، فعالان کره‌شمالی می‌گویند که هدفشان شکستن شخصیت کاریزماتیک کیم جونگ اون، زمامدار کره‌شمالی و کاستن از تعداد حامیان وی است. فیلم کمدی مصاحبه که موضوع آن تلاش برای ترور زمامدارکره‌شمالی است، میان کره‌شمالی و آمریکا اختلافات جدیدی را ایجاد کرده است. یکی از فعالان کره‌جنوبی می‌گوید، آنها در نظر دارند 100‌هزار DVD و حافظه فلش حاوی فیلم مصاحبه را در اوایل ژانویه از طریق بالن به کره‌شمالی ارسال کنند.

هشدار مرکل به برگزار‌کنندگان تجمع‌های ضد‌اسلامی در آلمان
صدراعظم آلمان به شهروندان این کشور نسبت به شرکت در تجمعات ضداسلامی که مدتی است به صورت هفتگی در شهر درسدن، در شرق این کشور برگزار می‌شود و نیز برگزارکنندگان آن هشدار داد. به گزارش ایسنا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در سخنرانی خود به مناسبت‌ سال نوی میلادی طرز کم‌سابقه‌ و شدید سازمان‌دهندگان تجمعات ضد اسلامی در این کشور را محکوم کرد و گفت که برگزاری این تجمعات حاصل غرض‌ورزی و نفرت علیه خارجی‌هاست.

پارلمان یونان منحل شد
پارلمان یونان دیروز منحل شد تا راه را برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در ماه ژانویه هموار کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، انحلال پارلمان یونان در شرایطی انجام می‌شود که بازارهای مالی و بستانکاران بین‌المللی با نگرانی شرایط این کشور را دنبال می‌کنند؛ کشوری که با ریاضت اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و قرار است به‌زودی اصلاحات مالی را آغاز کند. طبق اعلام پارلمان، انتخابات زودهنگام در 25ژانویه 2015 برگزار خواهد شد.

پادشاه عربستان راهی بیمارستان شد
رسانه‌های وابسته به دولت عربستان گزارش دادند که پادشاه 91ساله این کشور دیروز برای انجام معاینات پزشکی راهی بیمارستان نظامی ریاض شده است. به گزارش رویترز، در بیانیه منتشر شده از سوی دربار پادشاه عربستان آمده است که
ملک عبدالله بن عبدالعزیز به شهرک پزشکی ملک عبدالعزیز، وابسته به گارد ملی این کشور در شهر ریاض رفته تا مورد برخی آزمایشات پزشکی قرار گیرد. این نخستین‌بار است که دربار پادشاه عربستان و رسانه دولتی این کشور به این سرعت راجع به مشکل پزشکی پادشاه و بستری شدن وی گزارش می‌دهند و همین امر گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال وخامت حال وی را افزایش داده است. اعلام خبر رفتن ملک عبدالله به بیمارستان بر بازارهای بورس عربستان تأثیر گذاشت.


تعداد بازدید :  170