شماره ۴۶۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۱ دي
صفحه را ببند
توسط مهندس يكه زارع ترسيم شد
طرح هاي ايران خودرو براي سرمايه گذاران بخش خصوصي

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری درزمینه اقتصاد مقاومتی ، بومي سازي توليد و توسعه خودكفايي در ساخت قطعات توليد كيفي 600 هزار دستگاه انواع خودرو، افزايش صادرات و تامين نياز ارزي را دردستور كارخوددرسال 93 قرارداد.     
مهندس یکه زارع، مهم ترین برنامه های خود درسال 93 را ترسیم نقشه راه خودرو سازان شدن ایران خودرو و طراحی و تولید هر دوسال یک بار محصول جدید با نشان ایرانی عنوان و دراین مسیر تاکیدکرده انتقال فن آوري توليد و دست يابي به شبكه صادراتي شركاي خارجي  شرط توسعه همكاري هاي بين المللي است .
مسير توسعه صنعت خودرو در كشورهايي كه در اين صنعت، وضعيت مشابهي با ما داشته اند و امروز اوضاع مطلوب تري دارند، حاكي از آن است كه سياستگذاري هايشان در اين بخش برمبناي تامين منافع و اصل تعامل بين المللي بوده است. مدير عامل گروه صنعتي  ايران خودرو نيز در اولويت كاري خود علاوه بر بسياري مسايل كليدي، ضرورت توسعه همكاري بين المللي با شركاي خارجي را مورد تاكيد و توجه قرار داده و تلاش مي كند بتواند در قراردادبا  همتایان خارجی، ضمن جلب سرمايه گذاري توسط آنان و انتقال فناوری تولید، امتياز دستیابی به بازارهای صادراتی این شرکت ها را نيز به دست آورد. اين راهي است كه گروه صنعتي ايران خودرو در اين فراز از فعاليت خود در آن گام مي زند.
در کنار تولید با کیفیت و ارائه خدمات پس از فروش نوین، جلب رضایت مشتریان در این سال مورد اهتمام ویژه قرار گرفته و سازو کارهای لازم برای رسیدن به آن تدارک دیده شده و درحال اجراست. بعداز اعمال تحريم هاي يك جانبه و غيرقانوني نظام سلطه، مقام معظم رهبري به ضرورت تدوين يك مدل اقتصادي مستقل براي توسعه كشور تاكيد و اقتصاد مقاومتي را تنها تبديل كننده تحريم به فرصت به عنوان يك مكانيزم در تغيير مسير اقتصادي كشور مطرح كردند. در واقع ازجمله رهيافت ‌هاي اساسي درراستاي حمايت ازتوليدملّي،«اقتصادمقاومتي» است كه مي توانددرتحول و توسعه فعاليت ‌هاي اقتصادي كارسازو اثرگذار باشد. اقتصادمقاومتي را مي توان به صورت يكي از اركان حمايت از توليد ملي مورد بررسي قراردادكه با خنثي ‌سازي تحريم‌ها، به عامل توليدداخلي تكيه داردو با عملي سازي اصول خود، موجب تحولي عميق در رشدتوليد ملي مي شود. درحال حاضر روزانه بين 2هزارو 400 تا 2 هزار و 500 دستگاه خودرو در ايران خودرو بدون كسري و وابستگي توليدمي شود. خودرو سازان كشور در هشت ماه اول سال جاري 772 هزاردستگاه انواع خودرو سواري و تجاري توليد كردند كه سهم ايران خودرو 385 هزارو 350 دستگاه بود .
درحال حاضرايران خودرو  دغدغه توليد ندارد و تمركز تيم مديريتي ايران خودرو بر كيفيت محوري  و ارائه خدمات مطلوب براساس استاندارد هاي جهاني به مشتريان است. براساس گزارش هاي موجود سطح كيفيت محصولات ايران خودرو به رده خيلي خوب و خوب رسيده اما مديريت ارشد گروه صنعتي ايران خودرو راضي نيست و براين باور است كه راه كيفيت بي پايان است .
با توجه به سرمايه گذاري صورت گرفته براي رسيدن به ظرفيت توليديك ميليون دستگاه درسال، اين شركت در سال جاري
 600 هزاردستگاه انواع خودروي سواري توليد مي كند كه بيش از 40 درصد آن با برند ايران خودرو است. براساس سنداستراتژی خودرو و چشم انداز افق 1404، دست کم پنج پلتفرم ملی هدف گذاري شده كه سهم ايران خودرو  از اين امر طراحي دو پلتفرم است. مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو از آماده سازي پلتفرم اول ايران خودرو تا بهمن ماه سال آينده خبر داده كه قواي محركه آن نيز متعلق به ايران خودرو است و براي دومين پلتفرم با شريك خارجي قرارداد مي بنديم و قصد داريم بر روي پلتفرم دوم خودروهاي هيبريدي و برقي نيز داشته باشيم. نخستين خودروي برقي هيبريدايران خودرو با تيراژ 100 تا 120 هزار دستگاه تا يك و نيم سال آينده به بازار مي آيد و اين پروژه با كمك سازمان گسترش به اجرا درآمده است. استفاده از نخبگان دانشگاهي و متخصصان داخلي درتمام مراحل طراحي دركنار مشاوران خارجي از ويژگي هاي بارز اين پلتفرم ملي است وهمزمان با طراحي و توليد محصولات جديدو بومي سازي موتور هاي كم مصرف، پژوهش ها و اقداماتي را انجام داده كه نتايج اين اقدامات نصب موتوركم مصرف تي يو 5 برروي 206 ساخت داخل است.
 گروه صنعتي ايران خودرو ،‌ مصمم است ‌قطعه سازان توانمند ايراني را به عنوان همكار راهبردي خود وارد عرصه هاي جهاني كند و براي اولين بار قطعه سازان ايراني در طراحي و توليد محصولات جديد اين شركت سهيم خواهندشد. ما براين باورهستيم، ‌ظرفيت قطعه سازي دركشور بايد به سه ميليون دستگاه خودرو درسال برسد كه دوميليون دستگاه آن براي بازار داخلي و يك ميليون ديگر به صورت قطعه به خارج صادرشود.
گروه صنعتي ايران خودرو براي خودرو سازشدن واقعي تمهيداتي را درنظر گرفته و تاسيس 17 شركت طراحي مجموعه خودرو با حمايت اين گروه تا سه سال آينده از جمله اين تمهيدات است . ایران خودرو با استفاده از مشاوران خارجی، خرید محصول این شرکت های طراحی را تا پنج سال تضمین می کندو با استفاده از منابع صندوق توسعه ملي اين شركت ها تا سه سال آينده تاسيس خواهند شد. پنج شركت خصوصي براي طراحي سيستم تعليق و 10 شركت جديد قطعه ساز هم در اين بخش بايد تاسيس شوند و يا قطعه سازان كنوني توانمندي خود براي پاسخ گويي به نيازها را افزايش دهند. تاسيس پنج شركت توليد كننده قطعات گيربكس و 10 شركت توليد كننده قطعات موتور نيازمندي ايران خودرو براي توليد موتور را پوشش خواهد داد. ازديگر سو ، سه شركت خصوصي جديد نيز براي ساخت تريم داخلي خودرو بايد تاسيس شود. دست يابي و تحقق اين برنامه ها حمايت مسئولان و دولتمردان را مي طلبد. شركت طراحي، مهندسي و تامين قطعات ايران خودرو (ساپكو) هم سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری و تولید قطعات خودروهای سواری فرا خوانده است. برخورداري از توان خودکفایی مناسب قطعات و مجموعه ها و قابلیت ارتقای کیفیت محصولات تولیدی نسبت به وضعیت موجود، از الزامات سرمايه گذاري در اين بخش عنوان شده است. در فراخوان ساپكو براي توليد قطعات، سابقه تولید انبوه (ترجیحا کار با خودروساز) و توان تامین مناسب براي تولید سبد محصولات و توان فنی مهندسی مناسب طراحی و توسعه محصولات جدید مطابق با استانداردهای روز دنیا از ديگر شرايط لازم عنوان شده و آمده است كه سرمايه گذاران بايد از توان برقراری ارتباط با سازندگان خارجی، انتقال دانش فنی و استفاده از فن آوری روز دنیا براي تولید با قابلیت صادرات نيز برخوردار باشند. شركت ساپكو براي ايجاد اطمينان در سرمايه گذاران، قرارداد تضمين خرید با تيراژ متناسب با
سرمايه گذاري انجام شده مي بندد و پيش پرداخت نخواهد داشت.
كارشناسان براين باورند،‌ شركت هاي پيشرو به ازاي هر واحد
سرمايه گذاري درتوليد به همان ميزان  خدمات پس از فروش در نظر مي گيرند و به تعبير ديگر بايد براي هردلار در توليد يك دلار در خدمات پس از فروش سرمايه گذاري كنيم تا به حداقل ها برسيم. خدمات پس از فروش مطلوب، خدماتي است كه در آن مشتري احساس كند حقوقش رعايت شده است. امروز براي خودروسازان داخلي و به خصوص گروه صنعتي ايران خودرو، قوي ترين مزيت رقابتي در بازار جهاني، مقوله شبكه خدمات پس از فروش و ارايه خدمات با كيفيت است. براي رسيدن به وضعيت مطلوب و ارتقاي سطح كيفيت خدمات پس از فروش و جلب اعتماد مشتريان،
برنامه ها، سيستم ها و تكنيك هاي مختلفي در گروه صنعتي ايران خودرو پيش بيني و اعمال شده و خواهدشد تا سنگ زيربناي اين مقوله يعني شاخص رضايت مشتريان را مستحكم تركنيم. گروه صنعتي ايران خودرو در اين ميان تلاش كرده، ضمن افزايش توليد، برنامه هاي بهبود مستمر كيفيت و گسترش نمايندگي هاي مجاز و استفاده از روش هاي نوين در ارایه خدمات پس از فروش و ارتباط با شركت هاي معتبر خودروساز خارجي و نيز منشور حقوق مشتري و طرح پشتیبان از مشتری را تدوین و یا اجرا کرده است .


تعداد بازدید :  150