شماره ۴۶۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۱ دي
صفحه را ببند
خطر تشدید افسردگی در تعطیلات

برای بسیاری از افراد تعطیلات به معنای ماندن در جمع خانواده و فراغت از کار و تحصیل است درحالی‌که گروهی دیگر در این روزها، دچار افسردگی‌های شدید می‌شوند.
برخی افراد نه‌تنها در معرض افت خلق ناشی از اختلال افسردگی‌فصلی (SAD) هستند بلکه این اختلال در بیماران افسرده در ماه‌های سرد زمستان تشدید می‌شود. روانشناسان معتقدند برخی از بیماران مبتلا به SAD در تمام طول ‌سال نشانه‌های افسردگی را با خود دارند.
به‌گزارش جی‌سی‌آنلاین، علایم افسردگی شامل احساس غم و اندوه، افزایش خواب و اشتها و احساس خستگی و بی‌انرژی بودن است. بی‌علاقگی در محیط‌های کاری و دیگر فعالیت‌ها نیز نشانه دیگری از این اختلال است. کسانی که دچار این اختلال هستند در ماه‌های سرد ‌سال که اوقات بیشتری از روز هوا تاریک است، علایم‌شان تشدید می‌شود. در این میان تعطیلات نیز نقش مهمی در تشدید افسردگی و افت خلق دارد. افرادی که اغلب خانواده‌ای ندارند که هنگام تعطیلات کنار آنها باشند دچار استرس‌های شدید می‌شوند و درواقع تعطیلات، تنهایی‌شان را به آنها یادآوری می‌کند. پزشکان برای این افراد مصرف غذاهای سالم و استراحت و خواب کافی را در این روزها پیشنهاد می‌کنند.
به‌گفته متخصصان، علایم شایع افسردگی شامل ناامیدی،‌ افزایش اشتها و به دنبال آن افزایش وزن، افزایش خواب، افت انرژی و اختلال در تمرکز حواس،‌ بی‌علاقگی به فعالیت‌های اجتماعی،‌ ناراحتی و زود رنجی است که برای مقابله با آن نیز اقداماتی چون خواب کافی،‌ خوردن غذاهای سالم،‌ دوری از موقعیت‌های تشدیدکننده افسردگی، ورزش و فعالیت‌هایی که فرد افسرده را شاد می‌کنند و همچنین کمک گرفتن از افراد متخصص توصیه می‌شود.


تعداد بازدید :  183