شماره ۴۶۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۱ دي
صفحه را ببند
پیشگیری از سرطان رحم با واکسن اچ پی وی

|  دکتراعظم السادات موسوی  |   رئیس انجمن علمی سرطان‌های زنان ایران|

عامل اصلی ایجاد سرطان دهانه رحم ویروسی به نام پاپیلوم انسانی HPV است که می‌توان با تزریق واکسن ضد این ویروس از بروز این سرطان در زنان پیشگیری کرد.
در‌ سال 2006 میلادی واکسنی ساخته شد که تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را گرفت و نزدیک به یک دهه است که در کشورهای اروپایی و آمریکایی به‌عنوان واکسیناسیون ملی از این روش استفاده   می‌کنند.
واکسیناسیون HPV برای پیشگیری سرطان دهانه رحم بسیار اهمیت دارد. این واکسن در کشور ما هم وجود دارد اما به دلیل گران بودن آن به راحتی در اختیار تمام افراد جامعه قرار نمی‌گیرد.
امید است با تمهیداتی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کمیته کشوری واکسیناسیون می‌اندیشند بتوان   واکسن HPV را جزو واکسیناسیون کشوری قرارداد تا به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.
زمان شیوع سرطان دهانه رحم حدود 40 تا 45 سالگی است، این سرطان کاملا در مراحل اولیه شناخته شده است و قبل از این‌که به مرحله تهاجمی برسد 10 تا 15‌سال در بدن فرد باقی می‌ماند. این بیماری اگر در شرایط قبل از تهاجمی شدن تشخیص داده شود می‌توان آن را درمان کرد.
عامل اصلی ایجاد سرطان دهانه رحم ویروسی به نام HPV است که قابل شناسایی و پیشگیری است و راه اصلی انتقال آن از طریق جنسی است.
سرطان دهانه رحم در کشورهای درحال توسعه شیوع بیشتری دارد و براساس آمار سرطان دهانه رحم دومین سرطان شایع در کشورهای درحال توسعه است. اما در کشورهای پیشرفته شیوع سرطان دهانه رحم به مراتب کمتر شده و یکی از علل آن اهمیت به انجام تست‌های غربالگری ازجمله پاپ اسمیر است که می‌تواند شیوع این بیماری را کاهش دهد.
در زنان بین 20 تا 30‌سال این ویروس از شیوع بالایی برخوردار است و از آنجایی که جامعه ما از یک جامعه جوان برخوردار است لذا لازم است آگاهی لازم را نسبت به این ویروس داشته باشند.   از این ویروس 100 نوع وجود دارد که 40 نوع آن فقط از طریق دستگاه تناسلی بروز می‌کند که خود نیز در 2 گروه کم‌خطر و پرخطر تقسیم‌بندی می‌شوند که نوع پرخطر آن به‌عنوان عامل اصلی ایجاد سرطان دهانه رحم شناخته شده است.
زمان استفاده از واکسن پاپیلوم انسانی از 9 تا 13 سالگی است.
انجام تست غربالگری پاپ اسمیر در زنان هر 3‌سال یکبار ضروری است تا بتوان از مرحله تهاجمی بروز سرطان دهانه رحم جلوگیری کرد.
بهترین زمان جهت انجام تست‌های پاپ اسمیر از 21 سالگی است و از این سن تا 30 سالگی هر 3‌سال یکبار و از 30 سالگی به بعد هر 3 تا 5‌سال یکبار و همچنین از 65 تا 70 سالگی این تست الزامی است.
زنانی که داوطلب استفاده از این واکسن هستند می‌توانند با مراجعه به متخصصان زنان و زایمان و متخصصان اطفال در صورتی که در شرایط سالم قرار داشته باشند از این واکسن استفاده کنند.


تعداد بازدید :  206