شماره ۴۶۴ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۱ دي
صفحه را ببند
طرح سراسري بشیر
بايد 5 مقطع آموزش در طول زندگی براي زوجین اجباري شود

اگر آموزش‌های پیش از ازدواج درست و اصولی انجام شود، از 60 تا 65‌درصد تعارضات پس از ازدواج می‌کاهد و نقش عمده‌اي را مي‌توان در جلوگيري از بروز طلاق داشت و اگر پس از ازدواج نيز زوجين بتوانند از آموزش‌ها و مشاوره‌هاي مناسب بهره گيرند، روال رو‌به‌رشد زندگي مشترك آنها تضمين مي‌شود. حالا خبرهاي خوبي از اجرايي شدن طرح بشير در سراسر كشور به گوش مي‌رسد. بناست در بخش پس از ازدواج، آموزش زندگی خانواده با محورهای عشق و صمیمیت، ارتباط موثر، رضایت زناشویی از نگاه اسلام، مدیریت حل تعارضات، فرزندپروری و مدیریت اقتصادی خانواده ارایه ‌شود.
طلاق‌هایی كه به دلیل فقدان رضايت زناشويي رخ می‌دهد به 3 گروه عمده تقسیم می‌شود. نخستین گروه طلاق‌هایی هستند كه به واسطه معیارهای نادرست زوج‌ها برای انتخاب یكدیگر رخ داده‌اند. در این نوع طلاق‌ها، دلایل زوج‌ها برای انتخاب هم منطقی و معقول به نظر نمی‌رسد و به همین دلیل آنها پس از مدتی از یكدیگر دلزده   می‌شوند.
دومین گروه از طلاق‌های حاصل از مشكلات جنسی، آنهایی هستند كه زن و مرد با معیارهایی صحیح یكدیگر را انتخاب كرده‌اند اما هنوز از تفاوت‌هایی كه دو جنس مخالف در روحیات و علایق دارند، ناآگاهند و به همین دلیل در ارتباط با یكدیگر احساس رضایت نمی‌كنند.
گروه سوم از این نوع طلاق‌ها، طلاق‌هایی هستند كه در پی اختلال‌های رفتاري رخ می‌دهند، به این معنا كه زوج‌ها پس از ازدواج به دلایل گوناگون جسمی یا روحی، از برقراری ارتباطی مثبت با یكدیگر ناتوان می‌شوند، مدتی كوتاه پس از بروز این مشكلات، بگومگوهای زوج‌ها افزایش می‌یابد و آنها در زندگی احساس عدم رضایت می‌كنند اما نمی‌خواهند این احساس را به عدم رضایت نسبت دهند در نتیجه نامش را عدم تفاهم می‌گذارند و به جای حل مشكل اصلی، سراغ جدایی می‌روند.
بنابراين بايد به دنبال راهي بود كه بتوان شرايط متعارف يك زندگي نابهنجار را سامان دهد. آموزش و مشاوره نخستين گام در اين مسير است. برای اثربخشی بیشتر، این آموزش‌ها باید یک گام به عقب رفته و پیش از مطرح‌شدن طلاق، به موضوعاتی پرداخت که آسیب‌ها را کاهش دهد. طرح بشیر با این رویکرد در‌ سال گذشته به‌صورت پایلوت در یزد اجرا شد که باتوجه‌به فرآیند خوب آن، این طرح اواخر دی‌ماه در سراسر کشور اجرایی می‌شود. پيش از اين به منظور کاهش طلاق، مراکز مداخله راه‌اندازی شدند و تاكنون 30‌درصد افرادی که از سوی دادگاه برای مشاوره به این مراکز ارجاع داده ‌شده بودند، به زندگی خود بازگشتند؛ لذا تقویت بیشتر اين روش با همکاری بخش‌های مختلف سازمان بهزیستی و افزودن آموزش‌های پیشگیرانه و بهبود کیفیت خدمات، مي‌تواند به‌عنوان يكي از راهكارهاي اصولي مورد توجه قرار بگيرد.
جالب است بدانيد 5 دفتر سازمان بهزیستی در این طرح به آموزش و مشاوره در 5 مقطع زندگی قبل از ازدواج، پس از ازدواج، قبل از طلاق، هنگام طلاق و بعد از طلاق می‌پردازند. این آموزش‌ها و مشاوره‌ها به صورت تشکیل کارگاه‌ و با شرکت 20 الی 30 نفر و با فعالیت عملی ازجمله شبیه‌سازی، ایفای نقش و آموزش از طریق اجرا صورت می‌گیرد تا اثربخشی بیشتری داشته باشد. برخی از این آموزش‌ها با همکاری مراکز مشاوره و معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها برای دانشجویان، بخشی از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد و توسط مربیان تعلیم‌دیده سازمان بهزیستی و در بعضی از موارد نیز با همکاری انجمن اولیا و مربیان مدارس برای دانش‌آموزان ‌سال آخر مي‌تواند برگزار شود، ولی این طرح عظیم نیازمند همکاری چندین دستگاه؛ همچون قوه قضائیه، وزارت آموزش و پرورش، مراکز مشاوره و رسانه‌های جمعی؛ به‌ویژه صداوسیما   است.
رسانه‌هاي مكتوب و مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي هم پتانسيل بالايي دارند كه نبايد از نظر دور داشت. رسانه‌ها خواهند توانست بازوي مناسبي براي اجرا و عملياتي كردن و فرهنگسازي اين طرح باشند. شايد الان خبرنگاران منتظر نشسته‌اند كه سازمان بهزيستي براي كالبدشكافي اين طرح و بسط و گسترش آن از ايشان دعوت به‌عمل آورد. اما اگر چنين نشد شما خواننده گرامي خواهيد توانست با مراجعه به سايت بهزيستي از كم‌وكيف اجرايي اين طرح مطلع شويد.

دیدگاه‌های دیگران

م
مریم |
مخالف 0 - 0 موافق
ای کاش می شد بحث آموزش را از مقاطع بسیار پایین شروع کرد

تعداد بازدید :  181