شماره ۴۶۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۰ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

تأسیس کمپانی هند شرقی
414‌سال پیش، برابر با سی و یکم دسامبر 1600 میلادی، کمپانی هند شرقی در زمان سلطنت ملکه الیزابت اول بر بریتانیا، تأسیس شد. این کمپانی یک شرکت سهامی عام بود که ملکه الیزابت امتیازنامه‌ای سلطنتی را با هدف کسب درآمد تجاری در هندوستان به آن اعطا کرد. این امتیازنامه شاهی موجب شد انحصار تجارت پرسود با کشور بزرگ هند تنها در اختیار این کمپانی قرار بگیرد. کمپانی هند شرقی که با هدفی تجاری پا به عرصه گذاشته بود پس از مدتی به چنان قدرتی دست یافت که زمام امور هندوستان را تا هنگام انحطاط در ۱۸۵۸ به‌طور کامل در دست داشت.

صدور اعلامیه آزادی بردگان
152‌سال پیش، برابر با سی و یکم دسامبر 1862 میلادی، آبراهام لینکلن شانزدهمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، «اعلامیه آزادی بردگان» را در اوج جنگ داخلی آمریکا صادر کرد و آن را در قانون اساسی این کشور مدون ساخت. اعلامیه آزادی، بردگان را در مناطقی که تحت کنترل اتحادیه نبودند آزاد کرد. ایالات مرزی که در آنها همچنان برده‌داری رواج داشت، مشمول اعلامیه نمی‌شدند. در نخستین روز یعنی یکم ژانویه ۱۸۶۳ تنها چندین برده فراری آزاد شدند، اما با پیشروی ارتش اتحادیه به سمت جنوب، تعداد بردگان آزاد شده به صدها‌هزار نفر رسید.

پایان رسمی جنگ جهانی
68‌سال پیش، برابر با سی و یکم دسامبر 1946 میلادی، هری ترومن رئیس‌جمهوری ایالات متحده به‌طور رسمی پایان مخاصمه جنگ جهانی دوم را اعلام کرد. جنگ در اروپا پس از تصرف برلین، خودکشی آدولف هیتلر و تسلیم آلمان نازی در ۸ می‌۱۹۴۵ پایان یافته بود، اما در آسیا و اقیانوس آرام تا بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناگازاکی (6 و 9 آگوست ۱۹۴۵) و در پی آن تسلیم ژاپن در ۲ سپتامبر، ۱۹۴۵ ادامه داشت.

 


تعداد بازدید :  193