شماره ۴۶۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۰ دي
صفحه را ببند
کوروش باقری در گفت‌وگو با «شهروند» سکوت یکساله‌اش را شکست
من رئیس فدراسیون می‌شوم، رضازاده هم می ماند!
سلیمی نمی‌تواند رکورد بزند، تقصیر رئیس فدراسیون چیست؟ تیمی را که در المپیک 4 مدال گرفت، نابود کردند

حسین جمشیدی- شهروند| پس از گذشت بیش از یک‌سال به نظر می‌رسد بار دیگر باید منتظر حضور کوروش باقری در وزنه‌برداری باشیم. او که دوران خوشی را با رضازاده در فدراسیون وزنه‌برداری طی کرد،‌ نتوانست زیر فشارها دوام بیاورد و درنهایت مجبور به استعفا شد‌ و از همان زمان نیز در برابر اتفاقات رخ داده در وزنه‌برداری سکوت کرد. حالا در شرایطی که حضور دوست قدیمی‌اش به واسطه عضویت در شورای شهر در انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری کمرنگ شده،‌ او می‌خواهد وارد عرصه رقابت شود و برای انتخابات فدراسیون ثبت‌نام کند. کوروش باقری پس از حدود یک‌سال سکوتش را در گفت و گو با «شهروند» شکست و درباره مسائل مختلف وزنه‌برداری به صحبت پرداخت.  
  شنیده می‌شود قصد دارید برای انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری ثبت نام کنید.
بله،‌ خانواده وزنه‌برداری به من لطف داشته‌اند و اصرار کردند که وارد عرصه انتخابات شوم. من نیز احساس مسئولیت کردم و تصمیم گرفتم که ثبت‌نام کنم.
  ثبت‌نام شما به منع قانونی رضازاده برای
 عدم حضور در انتخابات مرتبط است؟
قطعا بی‌ربط به این مسأله نیست. من با رضازاده صحبت کردم اما اینطور هم نیست که به نمایندگی از او وارد انتخابات شوم. البته امیدوارم که رضازاده نیز مشکلی نداشته باشد و بتواند در انتخابات حضور پیدا کند. باید ببینیم که در روزهای آینده چه پیش می‌آید اما ثبت‌نام من قطعی است و این کار را در روزهای آینده انجام می‌دهم.
  خبر دارید رضازاده از بین شورای‌شهر و فدراسیون کدام را انتخاب خواهد کرد؟
من خیلی دوست دارم که رضازاده هم بتواند در شورای‌شهر بماند و هم در فدراسیون وزنه‌برداری. انشاءالله که مشکل قانونی او نیز برطرف شود زیرا او شناسنامه وزنه‌برداری ایران در دنیا و برای وزنه‌برداری ایران یک نعمت است.
  اگر شما به‌عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شوید،‌ رضازاده در کنار شما خواهد بود؟
شک نکنید که این اتفاق رخ می‌دهد. اگر توانست رئیس باقی بماند که ما استقبال می‌کنیم و اگر من این افتخار نصیبم شد،‌ از او در بخش‌های دیگر  فدراسیون استفاده خواهم کرد. البته به سایر دوستانی که ثبت‌نام کرده‌اند نیز احترام می‌گذارم و امیدوارم هر کسی که توانست رأی بیاورد مورد حمایت کمیته المپیک و وزارت ‌ورزش نیز باشد. همچنین برخی از اهالی وزنه‌برداری نیز از سنگ‌اندازی‌های غیرمنطقی خود دست بردارند تا این رشته رو به جلو حرکت کند.
  نتایج امسال وزنه‌برداری نشان می‌دهد که این رشته دچار افت شده،‌ به نظرتان در مدت زمان کوتاه می‌توان بار دیگر وزنه‌برداری ایران را به موفقیت رساند؟
وزنه‌برداری پتانسیل کمی ندارد. همین رشته 2‌سال قبل در المپیک 4 مدال کسب کرده است. دلیل این افت را باید از کسانی بپرسید که آن تیم المپیک را نابود کردند. متاسفانه مغرضانه جلو آمدند و توانستند وزنه‌برداری را به هم بریزند. فدراسیون تا آن زمان برنامه‌ریزی خوبی داشت و خیلی خوب پیش می‌رفت اما برخی خواستند آن تیم را پایین بکشند تا خودشان قد علم کنند. همیشه آدم‌هایی هستند که بخواهند به‌خاطر منافع خودشان بازی بقیه را هم خراب کنند،‌ حتی اگر این به قیمت یک ضرر ملی تمام شود. شرایط بد نیست و با مدیریت درست می‌توان وضع را دوباره جفت و جور کرد. برخی از دوستان می‌گویند استعدادیابی نشده،‌ پس چطور در‌سال 2013 تیم جوانان ایران،‌ در جهان 4 مدال کسب کرد؟
  منظورتان از برخی، چه کسانی است؟
نامی از کسی نمی‌برم اما همان‌هایی را می‌گویم که به دنبال تخریب وزنه‌برداری هستند.
  یکی از انتقادهایی که به رضازاده می‌شود،‌ دخالت او در بحث فنی است که حتی در مسابقات بین‌المللی به وضوح دیده می‌شود. شما هم در صورت پیروزی‌تان در انتخابات چنین رویه‌ای را پیش می‌گیرید؟
در زمانی که من سرمربی تیم‌ملی بودم،‌ خودم می‌خواستم که او در سالن وزنه هم کنار ما باشد اما هیچ‌وقت دخالت نمی‌کرد. البته نگاه‌ها متفاوت است ولی به نظرم حضور رضازاده در کنار وزنه‌برداران به‌عنوان رئیس فدراسیون نیز به خاطر حساسیتی است که روی کارش دارد و از جان مایه می‌گذارد. همین علی مرادی که این روزها انتقاد می‌کند،‌ در دوران ریاستش گرمکن می‌پوشید و کنار وزنه‌برداران بود. من اگر رئیس فدراسیون شوم،‌ کادرفنی تیم‌ملی را طوری چینش می‌کنم که نیازی به حضور من نداشته باشند.
  از نظر شما مربیان ایرانی درحال حاضر توانایی سرمربیگری تیم‌ملی را دارند؟
چند نفری هستند که این توانایی را دارند اما اگر مثل دوران من چند نفری دایم درحال سنگ‌اندازی باشند،‌ کارها پیش نمی‌رود. البته مربی خارجی نیز گزینه بدی نیست و می‌تواند بهتر هم باشد اما مربیان داخلی اگر کمتر از کلمه «من» استفاده کنند،‌ می‌توانند موفق باشند.
  برخی ازجمله بهادر مولایی معتقدند بعد از رفتن شما اخلاق رضازاده تغییر کرده و حتی دوست نداشته کسی رکوردش را بزند. دراین‌باره چه نظری دارید؟
من به رضازاده حق می‌دهم که دیگر آن انگیزه گذشته را نداشته باشد. وقتی اتفاقاتی از بیرون به‌وجود می‌آید و نفرات دیگری برای وزنه‌برداری تصمیم می‌گیرند،‌ رضازاده هم دلسرد می‌شود. او تا آخرین لحظه اصرار داشت که من باشم اما اخلاق من طوری است که اگر حس کنم با حضورم تنش ایجاد می‌شود،‌ یک لحظه هم نمی‌مانم. البته این‌که رضازاده دوست ندارد کسی رکوردش را بزند را تأیید نمی‌کنم زیرا در دوره ریاست او سلیمی رکورد یکضرب او را زد و بارها نیز به رکورد دوضرب حمله کرد که نتوانست،‌ این دیگر تقصیر رضازاده نیست. هیچ وقت حس نکردم که حتی از ته قلبش دوست نداشته کسی رکوردش را بزند.
  به‌عنوان موضوع آخر، بهداد سلیمی چند روز قبل در برنامه تلویزیونی اعلام کرد اشتباه کرده به‌خاطر حضور شما تیم‌ملی را رها کرده است...
دیگر نمی‌خواهم وارد ماجراهای گذشته شوم. او نظرش را گفته است و الان دیگر همه چیز تغییر کرده است. البته اگر بتوانم رئیس فدراسیون شوم،‌ با هیچ‌کس ازجمله سلیمی مشکلی نخواهم داشت.

 


تعداد بازدید :  167