شماره ۴۶۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۰ دي
صفحه را ببند
هوای تهران از وضع هشدار خارج شد
تهران، همچنان آلوده برای گروه‌های حساس

شهروند| تهرانِ آلوده. تهرانی‌ها بعد از گذشت 3روز از تشدید آلودگی هوا، هنوز هم نمی‌توانند درست نفس بکشند؛ این را شاخص‌های کیفیت هوا می‌گویند. دیروز هم هوای تهران به دلیل بالا بودن غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون از حد مجاز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس افراد جامعه قرار داشت. آنطور که دیروز دکتر وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد دیروز هوای پایتخت با ایستادن شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون روی عدد 122 از شرایط هشدار خارج شد اما با این حال میانگین غلظت تمام آلاینده‌ها به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در بیشتر ایستگاه‌ها از حد مجاز فراتر بوده و شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم است.  با همه اینها اما هنوز مدارس تهران تعطیل نیستند و فقط محدودیت‌هایی برای فعالیت مهدکودک‌ها ایجاد شده؛ به‌طوری که آرزو ذکایی‌فر، مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور دیروز از ممنوعیت فعالیت‌های ورزشی و بازی در فضای باز مهدکودک‌های استان تهران در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه خبر داد و گفت: این تصمیم در کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا گرفته شده است. بعد از این سخنان مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور بود که خسرو صادق‌نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: در صورت تشدید آلودگی هوا، مدارس تهران تعطیل می‌شوند: «براساس بحث‌وبررسی انجام شده در جلسه روز سه‌شنبه کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای استان تهران و نظر به نتایج بررسی میزان آلودگی هوای تهران طی روزهای اخیر و پیشنهادهای صورت گرفته برای روزهای آتی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کلیه مصوبات این کمیته را مورد تأیید قرار می‌دهد. تعطیلی مدارس به‌عنوان یکی از راهکارهای لازم در صورت تشدید آلودگی هوا مدنظر خواهد بود.»
روز گذشته و پس از تداوم شرایط ناسالم هوای تهران جلسه کمیته مواقع اضطرار کاهش آلودگی هوا در استانداری تهران با حضور اعضای این کمیته برگزار شد و 3 مصوبه درباره ممنوعیت خرید و فروش آرم طرح ترافیک روزانه و هفتگی، تشدید برخورد با صنایع آلاینده و همچنین افزایش محدوده‌های زوج و فرد در این جلسه به تصویب رسید.
حال بیماران با مشکل تنفسی هم در چند روز گذشته خوب نبوده است. آنطور که دیروز حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران اعلام کرد: ماموریت‌‌های اورژانس در پی تشدید آلودگی هوای تهران ۱۰‌درصد افزایش یافته است: «به‌طور کلی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، ماموریت‌‌های اورژانس حدود ۱۰‌درصد افزایش یافته که ۵ تا ۶‌درصد موارد آن مربوط به بیماران قلبی و تنفسی بوده است.» او در این‌باره به «نسیم» گفت:  «معمولا زمان آلودگی هوا مردم به محض مواجهه با علایمی چون تنگی‌نفس، آبریزش و سوزش چشم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و به همین لحاظ مراکز درمانی آمار دقیق‌تری می‌توانند در این زمینه ارایه کنند. در این روزها که هوای تهران در وضع ناسالم قرار دارد به مردم توصیه می‌شود از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند، گروه‌های در معرض خطر از جمله؛ سالمندان، نوزادان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و زنان باردار نیز از قرار‌گرفتن در معرض هوای آلوده خودداری کنند، مصرف میوه‌جات و مایعات به‌ویژه شیر در این روزها توصیه می‌شود.» اورژانس تهران 2 روز پیش هم خبر داده بود که روز دوشنبه، هشتم دی‌، نزدیک به ۴۰۰ بیمار قلبی و تنفسی به‌دلیل آلودگی هوا از این مرکز خدمات درمانی دریافت کرده‌اند. به گفته مدیر روابط‌عمومی اورژانس تهران، تعداد بیماران قلبی و تنفسی هم در این شهر افزایش یافته است: «در روز جمعه، پنجم دی‌ماه، ۲۶۴فرد مبتلا به بیماری‌های قلبی و تنفسی از خدمات درمانی مرکز اورژانس تهران استفاده کرده‌اند، اما این تعداد روز دوشنبه گذشته به ۳۹۲ نفر رسیده است.»


تعداد بازدید :  167