شماره ۴۶۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۰ دي
صفحه را ببند
رويكرد دولت به روايت نيلي: حذف یارانه پردرآمدها پیچیده است
رشد اقتصاد دیدنی بود، محاسبه نمي‌خواست

شهروند| هفته آینده اولین کنفرانس اقتصاد ایران آغاز به کار خواهد کرد کنفرانسی دو روزه که قرار است غیرتشریفاتی باشد و با حضور همه فعالان اقتصادی راه‌حلی عملی برای خروج از مشکلات ارایه کند هرچند قطعا نمی‌توان از آن انتظار معجزه داشت. دیروز مسعود نیلی مشاور رئیس‌جمهوری در امور اقتصادی در آستانه برگزاری این کنفرانس در جمع خبرنگاران البته تا اندازه‌ای که به گفته او در چارچوب اهداف برگزاری کنفرانس باشد پاسخ داد.  نیلی در این نشست با اعلام این‌که حذف یارانه‌ها پیچیده است، درباره افزایش قیمت سوخت در‌سال ۹۴ گفت: این افزایش قطعا زمان‌بر خواهد بود یعنی زمانی رخ خواهد داد که بازار افزایش نرخ رشد اقتصادی را حس کند. او از احتمال بازنگری در قیمت نفت بودجه ۹۴ خبر داد و افزود: اقتصاد ما ضرورت‌هایی بسیار جدی پیش رو دارد و از سوی دیگر با مشکلات جدی روبه‌رو است. بین این دو مورد فاصله بزرگی وجود دارد که پر کردن آن نیازمند نگاه عمیق و کارشناسی در مسائل و مشکلات است.
اقتصادمان در شرایط بدی است
نیلی تأکید کرد: در سال‌های نه چندان دور آینده با اشتغال مواجه خواهیم بود. اشتغال هم حاصل نمی‌شود مگر با رشد اقتصادی. وی ایجاد تغییرات در شیوه‌های اقتصاد ایران طی سال‌های قبل را پیش‌نیاز تحقق اهداف اقتصادی عنوان کرد و افزود: رشد اقتصادی در این مدت ناپایدار و وابسته به درآمدهای نفتی بوده و باید در آینده به رشد پایدار و مستقل تمرکز کرد. او تصریح کرد: اقتصاد ما در شرایطی قرار دارد که به راحتی نمی‌توان تغییرات بزرگ در آن اعمال کرد
حذف یارانه‌ها پیچیده است
نیلی درخصوص اجرای فاز بعدی هدفمندی تأکید کرد: حذف دهک‌ها موضوع پیچیده‌ای است که ما به همین خاطر پرداختن به بعد خانوار را در نشست جداگانه‌ای قرار دادیم و ابعاد و پیچیدگی‌های آن را نشان می‌دهیم. اگر رشد اقتصادی قابل مشاهده بود محاسبه نمی‌شد نیلی در مورد عدم احساس رشدی اقتصادی هم تأکید کرد: اگر رشد اقتصادی قابل مشاهده بود لازم نبود آن را محاسبه کنیم. چرا نرخ ارز را محاسبه نمی‌کنند؟ چون مشاهده می‌شود. 100‌ها قلم اطلاعات تلفیق می‌شود تا رشد اقتصادی محاسبه شود. بعد این‌که رشد اقتصاد بعد از دوره منفی، مثبت می‌شود به معنی این نیست که همه آنچه منفی بوده مثبت شده بلکه تنها بخشی از این موارد است. او با اشاره به این‌که اثرات منفی کم شده و روند رو به رشد شده تأکید کرد: در هیچ زمانی مشکلات کشور به این میزان پیچیده نبوده است یعنی ما نمی‌توانیم همان نسخه‌ای را که 5، 10 یا 15‌سال پیش برای مشکلات می‌پیچیدیم، مجدد به کار گیریم .
اشتباه کنیم به بازار خارجی‌ها تبدیل می‌شویم
مشاور رئیس‌جمهوری ادامه داد: دولت و تیم اقتصادی دولت در تلاش هستند که هر مشکلی را که ارتباطی با تحریم ندارد در اولویت تصمیم‌گیری‌ها قرار دهند. نیلی افزود: به هر میزان که گشایشی در روابط خارجی ایجاد شود سخت نیست تا آثار آن را مشاهده کنیم، البته درست است که تحریم مشکلی برای اقتصاد است اما اگر ایرادهای اقتصاد را رفع نکنیم ممکن است برداشته شدن تحریم باعث شود که به جای این‌که ما وارد بازار خارجی شویم به بازاری برای خارجی‌ها تبدیل شویم.
شاید قیمت نفت در بودجه عوض شود
او درخصوص احتمال بازنگری قیمت نفت پیشنهادی در بودجه 94 هم توضیح داد: باید مسیر قیمت نفت واقع‌بینانه شود و اگر به این جمع‌بندی برسیم که قیمت نفت کمتر می‌شود باید پیش‌بینی‌های لازم هم صورت گیرد. دولت سیاستی را اعلام کرده و به آن پایبند خواهد بود یعنی به سراغ بانک مرکزی برای تأمین منابع مالی نخواهد رفت.


تعداد بازدید :  211