شماره ۴۶۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۰ دي
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

وزارت خارجه آمریکا: تمرکز ما روی مذاکرات هسته‌ای ایران است
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: تمرکز ما روی حل مسأله هسته‌ای ایران قرار دارد. به گزارش ایسنا، جف راسکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به اظهارات اخیر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر این‌که احتمال بازگشایی سفارت کشورش در تهران در دوران ریاست‌جمهوری وی وجود دارد، گفت: من فکر می‌کنم اگر متن مصاحبه رئیس‌جمهوری را بخوانیم متوجه می‌شویم که وی در پاسخ به سوال احتمال بازگشایی سفارت آمریکا در تهران گفته بود من هرگز نمی‌گویم هرگز. اما بعدتر تأکید کرد که تمرکز سیاست خارجی کشور بر مذاکرات هسته‌ای و حل این موضوع قرار دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: رئیس‌جمهوری همچنین تأکید کرد که ایران باید از فرصت مذاکرات هسته‌ای برای حل این موضوع استفاده کند و این گام اول است اما می‌تواند اساسی برای بهبود روابط باشد.
جف راسکی همچنین درباره این‌که دولت آمریکا امیدوار است بتواند تا پایان دوره کاری باراک اوباما در‌ سال 2016 روابطش با ایران را بهبود بخشد، گفت: دولت اعلام کرده است که هیچ دری را نمی‌بندد اما نگرانی‌های ما درباره ایران کاملا شناخته شده است و تمرکز ما روی مسأله هسته‌ای قرار دارد. اکنون این فرصت وجود دارد که بتوانیم این کار را انجام دهیم. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره کشته شدن یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق، گفت: من گزارشاتی دراین‌باره شنیده‌ام اما اطلاعات بیشتری برای اظهارنظر در این زمینه ندارم.
 وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اظهارات باراک اوباما که گفته بود ایران می‌تواند به یک قدرت منطقه‌ای بسیار موفق تبدیل شود، گفت: رئیس‌جمهوری تأکید کرد که سیاست آمریکا روی حل مسأله هسته‌ای قرار دارد و این دلیلی است که ما مذاکرات‌مان را با این کشور به همراه دیگر اعضای 1+5 ادامه می‌دهیم. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: من فکر می‌کنم مسأله رفتار ایران است که باید تغییر کند که تنها به موضوع هسته‌ای که درگیر آن هستیم محدود نمی‌شود.
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این علاوه بر روشن دانستن آینده مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد: شرایط به یک‌سال و نیم گذشته قابل بازگشت نخواهد بود. اکنون تصور غلط طرف‌های مذاکره‌کننده از الگوی رفتاری جمهوری اسلامی ایران را توانسیتم در مذاکرات تغییر دهیم. ایران هراسی پروژه شکست‌خورده‌ای است و این دستاورد بزرگی است.

درخواست آمریکا برای تبادل میرزایی حکمتی
آمریکا از طریق دفتر حافظ منافع خود در ایران خواستار مبادله امیر میرزایی حکمتی شد.
سیدمحمود علیزاده‌طباطبایی در گفت‌وگو با تسنیم درباره آخرین وضع پرونده امیر میرزایی حکمتی که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی است، اظهار داشت: آمریکا از طریق دفتر حافظ منافع خود در ایران، درخواست مبادله وی را ارایه کرده است. وکیل میرزایی حکمتی با بیان این‌که این درخواست به قوه قضائیه ارایه‌شده است، ادامه داد: هنوز پاسخی درخصوص این پیشنهاد به دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران ارایه نشده است. علیزاده‌ طباطبایی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد آمریکا برای مبادله این متهم با چه فرد یا افرادی است، گفت: فعلاً مصلحت نیست نامی از طرف مقابل اعلام شود و اگر قوه قضائیه صلاح بداند، این موضوع را اعلام می‌کند. امیر میرزایی‌حکمتی فرزند علی متولد 1983 اهل ایران و مقیم آمریکاست که 16 آذر‌ سال 90 به اتهام همکاری با دولت‌های متخاصم و سرویس جاسوسی سیا علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، دستگیر و بازداشت شد. وی از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اعدام محکوم شده بود که این حکم در دیوانعالی کشور به‌عنوان مرجع تجدید نظر نقض شد و شعبه 28 دادگاه انقلاب به‌عنوان شعبه هم عرض، میرزایی حکمتی را به 10‌سال حبس محکوم کرد و این رأی در شعبه تجدیدنظر استان تهران تأیید شد.

هنیه: روابط ما با ایران روابطی محکم است
نايب‌رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس با تأکید بر قدرت روابط میان ایران و حماس گفت که روابط این جنبش با تهران روابطی قدیمی و محکم است. به گزارش العالم، اسماعیل هنیه در نشست مشترک با چندین شبکه ماهواره‌ای عربی با اشاره به حمایت‌های طولانی ایران از مقاومت فلسطین تأکید کرد که این جنبش مایل است روابط بازی با این کشور داشته باشد. وی افزود که مسأله موردتمرکز در روابط با ایران مسأله فلسطین، مقاومت و قدس است. هنیه تصریح کرد: ما نیازمند تعمیق استراتژیک هستیم. وی ادامه داد: حماس به دنبال داشتن روابطی باز با همه کشورهای عربی و اسلامی است که از حق ملت فلسطین حمایت می‌کنند.


تعداد بازدید :  190