شماره ۴۶۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۰ دي
صفحه را ببند
آلترناتیو رسانه‌ای برای دولت

شهروند| نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در دموکراسی انکارناپذیر است. این رکن چهارم دموکراسی، قرار است واسطه‌ای میان جامعه مدنی با کارگزاران حکومتی باشد و از این جهت هر دولت و هر جامعه‌ای در فرایند دموکراتیزه کردن، به وجود رسانه‌ها نیاز دارند. در ایران البته رسانه‌های صوتی و تصویری در انحصار سازمان صداوسیما است و دولت هم آن را اصلی‌ترین می‌داند. حسن‌روحانی چند روز قبل از رویه صداوسیما در انعکاس اقدامات دولت انتقاد کرده بود. حالا یک عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام، پیشنهاد جدیدی را به دولت می‌دهد تا دیگر به صداوسیما دل نبندد. حمید قزوینی در گفت‌وگو با ایلنا؛ درباره انتقاد رئیس‌جمهوری از عملکرد دوگانه صداوسیما گفت: من پیرامون این موضوع اعتقاد دیگر دارم، این‌که جناب رئیس‌جمهوری باید به جای انتقادات گوناگون سعی کند از اختیارات قانونی خودش برای حل مسأله استفاده کند. با این حال این عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام معتقد است امروز صداوسیما بسیار ناتوان از اثرگذاری است، و از این نظر پیشنهاد می‌دهد: در این وضع جناب رئیس‌جمهوری باید به جای انتقاد از صداوسیما سعی کند از رسانه‌های جایگزین مانند مطبوعات، خبرگزاری‌ها، شبکه‌های اجتماعی و... برای تعامل و ارتباط سازنده با مردم ایران استفاده کند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاكید كرد: بنابراین در شرایطی که رسانه‌های مستقل با انواع مشکلات درگیر هستند، دولت برای کمک به خود و این‌گونه رسانه‌ها باید تحول جدی در حوزه رسانه‌ای خود را دنبال کند.

فعالیت حزبی کلیدواژه اصلی مشارکت سیاسی دموکراتیک در دنیای امروز است با این تفاوت که در ساخت بلوغ‌یافته تحزب، دولت‌ها به اقتضای شرایط و اقبال عمومی برآمده از احزاب خواهند بود، نه آن‌که دولت‌ها پس از روی کار آمدن پایگاهی به نام حزب را برای خود تأسیس کنند. در واقع از دل شرایط نخست، همان چیزی حاصل می‌شود که تحقق اراده عمومی از رهگذر نهادهای مدنی نام می‌گیرد. با این حال فعالیت حزبی نیازمند تضمین امنیت از سوی نهادهای بالادستی است تا فعالیت مجاز امروز دستمایه اتهامات فردا نشود. حالا یکی از احزاب اصلاح‌طلب از شکل‌گیری مانیفست انسجام خبر می‌دهد. علی تاجرنیا اظهار داشت: فعالیت‌های گذشته احزاب اصلاح‌طلبان و مانیفست آنها نشان می‌دهد که گفتمان این جریان همواره به روز بوده و متناسب با شرایط تغییر می‌کند. این عضو جبهه مشارکت در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این‌که خاتمی، قدرت کاریزماتیک برای جریان اصلاح‌طلبی و محبوبیت کافی برای افکار عمومی دارد، گفت: با اضافه شدن آیت‌الله ‌هاشمی به‌عنوان استوانه نظام و رئیس‌جمهوری به‌عنوان محصول یک اتفاق خوب در‌ سال 92، تحولی در گفتمان احزاب سیاسی اصلاح‌طلب ایجاد شده است.


تعداد بازدید :  201