شماره ۴۶۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۰ دي
صفحه را ببند
وزیر صنعت و وزیر آموزش و پرورش یک گام به استیضاح نزدیک شدند
دومین کارت زرد نمایندگان در جیب نعمت‌زاده

شهروند|  وزیر صنعت معدن و تجارت دولت یازدهم روز گذشته در صحن علنی مجلس حاضر شد تا به سوالات ملی زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران و سید‌ناصر موسوی‌لارگانی نماینده مردم فلاورجان پاسخ بدهد.
در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی ابتدا این ناصر موسوی‌لارگانی بود که از وزیر سوال کرد موسوی‌لارگانی از وزیر صنعت پرسید: چرا شرکت بازرگانی دولتی ایران بدون توجه به ذخایر استراتژیک کشور و نیازهای آینده اقدام به عرضه بیش از اندازه برخی اقلام اساسی با قیمت‌های زیر قیمت بازار می‌کند؟ او گفت: سوال اول من از آقای نعمت‌زاده این است که چطور ادعا کردند که هیچ شرکتی در بورس شکر خریداری نکرده است درحالی‌که این موضوع واقعیت ندارد.
زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران نیز در سوال دیگری موضوع واردات بي‌رویه برنج و خودرو سواری لوکس به کشور در ‌سال‌جاری را مورد پرسش قرار داد و از وزیر صنعت خواست تا دراین‌باره پاسخ بدهد. طبیب‌زاده تصریح کرد: واردات بی‌رویه برنج باعث شده سطح زیر کشت با کاهش ‌هزار هکتاری مواجه شود و با تغییر کاربری در زمین‌های کشاورزی ویلا ساخته شود، وقتی سود واردات برنج از تولید پیشی می‌گیرد ناچار کشاورز هم زمین را خشکانده و آن را به ویلا تبدیل می‌کند. نعمت‌زاده در مورد شکر و در پاسخ به سوال موسوی‌لارگانی گفت: با توجه به این‌که تعرفه 110‌درصدی آن را در ‌سال 91 به صفر رساندند و تنها 4‌درصد تعرفه گمرکی وجود داشت، واردات بي‌رویه این کالا تشدید شد. وی همچنین درخصوص برنج نیز گفت: در 8 ماهه‌ سال 92 در دولت یازدهم جمعا یک‌میلیون و 956‌هزار تن برنج خارجی وارد کشور شده که اغلب نیز سفارشات‌ سال 91 و اوایل‌ سال 92 است درحالی‌که در 8 ماهه دولت یازدهم در‌ سال 92 این مقدار به یک‌میلیون و 365‌هزار تن رسید و در 8 ماهه نخست امسال نیز به 829‌هزار تن کاهش پیدا کرد که بیانگر کاهش وزنی 40‌درصدی واردات برنج و همچنین کاهش مالی 40‌درصدی این محصول است.
نعمت‌زاده درباره واردات خودرو بالای 2500سی‌سی نیز گفت: در 8ماهه نخست امسال فقط 133 دستگاه خودرو بالای 2500سی‌سی وارد کشور شد که نصف آن متعلق به سفارتخانه‌های خارج از کشور بود که بر طبق قانون مجاز است. وی افزود: اگر چند خودرو در تهران دیده می‌شوند، ورودی مناطق آزاد است که باز هم وزارت صنعت برای دولت مصوبه برد تا این خودروهای واردشده به مناطق آزاد جز در موارد خاص اجازه تردد به استان‌های مجاور را نداشته باشند و حتی از طریق سازمان کالاهای متروکه نیز نمی‌توانند وارد کشور شوند. در نهایت اما نمایندگان مجلس با 102 رأی موافق، 89 رأی مخالف و 15 رأی ممتنع از 218 نماینده حاضر در جلسه از پاسخ‌های وزیر در مورد 2 سوال مطرح شده قانع نشدند تا محمدرضا نعمت‌زاده دومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کند. مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس در صورت دریافت کارت سوم توسط وزیر استیضاح وی می‌تواند به جریان بیفتد.
جمع‌آوری 60 امضاء برای استیضاح
 وزیر آموزش و پرورش
اما تنها محمدرضا نعمت‌زاده نبود که روز گذشته یک گام به استیضاح نزدیک‌تر شد. مهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز از جمع‌آوری 60 امضاء برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش خبر داد و گفت: رئیس مجلس خواسته است که «ما جلسه‌ای با وزیر آموزش و پرورش داشته باشیم و موارد را به وی اعلام کنیم»؛ حال آن‌که جلسات با وزیر آموزش و پرورش قبلاً برگزار شده بود و موارد را به اطلاع وی رسانده بودیم اما متأسفانه مشکلات آموزش و پرورش نه‌تنها حل نشد بلکه ادامه پیدا کرد. هرچند موسی‌الرضا ثروتی یکی دیگر از نمایندگان موافق استیضاح به «شهروند» می‌گوید که هیأت‌رئیسه موافق به جریان انداختن استیضاح آقای فانی نیست اما درعین‌حال موسوی‌نژاد نیز همچنان با قاطعیت موضوع استیضاح وزیر را دنبال می‌کند.موسوی‌نژاد، مهم‌ترین محورهای طرح استیضاح را فاصله‌ جدی با سند تحول آموزش و پرورش، عدم توجه به حقوق فرهنگیان، عدم توجه به توزیع عادلانه امکانات آموزش و پرورش در مناطق محروم، بی‌توجهی به حقوق بازنشستگان و بکارگیری نیروهای بازنشسته برشمرده و گفته است: به‌طور جدی پیگیر استیضاح هستیم و نمایندگان نیز اصرار بر انجام آن دارند و قرار شد جلساتی نیز برگزار شود، با این‌که به این جلسات خوشبین نیستیم؛ اما نه برای این‌که استیضاح را ملغی کنیم بلکه این جلسات برای حل مشکلات است.


تعداد بازدید :  166